Gå til innhold
  • Bli medlem

Småturer Sørvestlandet


REs

Anbefalte innlegg

Annonse

Veldig nyttig de der førerapportene. Håper vi kan få til noe slikt på forumet - få det inn på kartet vårt på en god måte.

 

Holder på å legger inn alle slags turer på kartet - og denne tråden vil bli vanskelig å få inn på turkartet. Om du ønsker det kan jeg splitte den opp en dag - i flere tråder, men det bestemmer du selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Han blæse i dag" som de sikkert ville ha sagt på Jæren etter å ha tittet ut av vinduet i dag morges.

En liten kuling stod inn byfjorden og dagens første cruiseskip måtte ha assistanse av to slepebåter for å komme trykt til kai i Stavanger. 

Likevel ble trangen til en luftetur for sterk og jeg salet opp og satte kursen mot Dale, øst for Sandnes.

Planen var en tur rundt Lifjell, både fordi det nå var lenge siden sist og fordi det kunne være interessant å se hvordan det så ut etter brannen den 10 mars i år.

Det var godt å komme ut i friskluft etter et par uker med mye stress og kav hjemme. 

Først ble det litt stille da min gamle mor plutselig døde fra oss og mye tid gikk med til alt som følger med en slik hendelse. Så ble det veldig mye støy da vi fikk besøk fra USA. (Og så jeg som trodde at det bare var på film at amerikanere var så veldig amerikanske.)

Men nå var jeg endelig på tur igjen. Det skulle bli godt å få testet både kondisjonen og kneet som ble operert i begynnelsen på april.

Til en forandring var jeg litt tidlig ute og turen opp til Dalevatn ble akkompagnert av løvsangere, gransangere og bokfinker som sang om kapp. Ja det var forresten uvanlig lite bokfink i år i forhold til tidligere år. Kanskje et resultat av en lang og hard vinter.

Naturen bar tydelig preg av at vinteren hadde vert noe spesiell. Vi skriver 2. juni, hvitveisen blomstrer fremdeles og maiblomen hadde ikke satt knopper enda. 

Mye einer, som ellers har gode kår i dette området, var brunsvidd og tydelig preget av vinteren. 

Men ellers var det fint å gå, lite folk og vinden merket jeg ikke før jeg var nesten oppe på Lifjell.

Midt i en bratt oppstigning, inne i bjørkeskogen like etter Dalevatn, fløy en liten brun fugl plutselig ut fra en et hull under en stube like ved beina mine. Jeg så ikke hva det var, men ut fra redet og egg så kunne det ligne på trepiplerke. 

Naturen bærer enda preg av at det er vår eller i beste fall tidlig sommer, noe som ikke er heldig for småfuglene våre.

Fuglene styres av lyset og lengden på dagen, mens insektene styres av temperaturen. Hvis disse to faktorene ikke kommer i riktig forhold til hverandre så risikerer fuglene å få unger uten at det er insektlarver til å mate disse med. Da blir det ikke mange nye fugler som kan overta fuglesangen når foreldrene dør.

 

Det var heldig vis ikke store skader etter brannen i vår og naturen var godt i gang med reparasjonsarbeidet.

 

Det ble en tur på ca. 3.5 timer, matpause inkludert. 

Kondisen var dessverre verre enn forventet og kneet verket noe da jeg nærmet meg bilen, men ellers var det en fin tur.

 

Vi er ganske heldige som har et så fint turområde like utenfor stuedøren og vi får bare håre at ikke vandaler får slippe til å ødelegge det med gravemaskiner og dynamitt.

post-4220-0-12586700-1370186561_thumb.jp

post-4220-0-10600500-1370186708_thumb.jp

post-4220-0-99601400-1370186740_thumb.jp

post-4220-0-71123100-1370186805_thumb.jp

post-4220-0-74635700-1370186837_thumb.jp

post-4220-0-56049000-1370186863_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var trist å lese at du hadde mistet din mor. Det vil alltid bli et savn.

 

Turen rundt Lifjell er en god treningstur for både kne og kondisjon. Håper kneet tålte turen, og at det blir bedre etterhvert.

 

Min søndagstur gikk på "gamle" stier i Madland. Og det er lett å se at  vi trenger gjeiter, fullt av småbjørker det før var åpne sletter.

 

Turen ble "tre bøtters" tur. Lett regn hele turen. Øverst, på Vådlandsnuten, var det steinkaldt i vinden og regnet. Jeg måtte ha på ekstra tøy under jakken, og det har ikke skjedd på så særlig mange turer.

 

Savnet sommeren akkurat der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lenge siden jeg var i Madlandsheiene. Jeg var en tur oppe i Brekkå en gang i vinter, men ellers er det flere år siden at jeg gikk fra Madland og over til Veen.

Kanskje jeg skulle ta meg en tur.

Jeg hadde en periode midt på 1970 tallet hvor jeg var med på noen hytteturer / fester her i Madland. "Hytta var så liten at han som spilte trekkspill måtte sitte med ene armen ut av vinduet". Men fest ble det så det holdt.

Hvordan er det med parkering i Madland?

Har hørt at noen av de innfødte ikke er så glade i oss turister. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lenge siden jeg var i Madlandsheiene. Jeg var en tur oppe i Brekkå en gang i vinter, men ellers er det flere år siden at jeg gikk fra Madland og over til Veen.

Kanskje jeg skulle ta meg en tur.

Jeg hadde en periode midt på 1970 tallet hvor jeg var med på noen hytteturer / fester her i Madland. "Hytta var så liten at han som spilte trekkspill måtte sitte med ene armen ut av vinduet". Men fest ble det så det holdt.

Hvordan er det med parkering i Madland?

Har hørt at noen av de innfødte ikke er så glade i oss turister. 

Det var egentlig lenge siden jeg også hadde vært der. (Fisketjønnbu sto fortsatt.). Madlandsheia var fortsatt en hyggelig opplevelse.  

 

Jeg er akkurat noen år for ung til å ha opplevd å stå i kø utenfor turistforeningens kontor for å få billett til helgetur til Fisketjønnbu. De  som fortsatt husker dette, kan fortelle om hyggelige dager og kvelder.

 

Jeg har tidligere møtt vedkommende "innfødt" i fri fremførelse, ingen kjekk opplevelse. Men det var helt enkelt å komme opp til parkeringsplassene øverst på søndag. To le som må åpnes og stenges, og det var blodig kaldt i vinden på søndag ettermiddag, selv om jeg hadde tatt på tørre klær.

 

Men gjenngrodd er det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det lenge siden jeg hadde hatt ski på beina, men denne helgen ble det endelig tur. Ikke så lang, men en fin tur og noen timer fri fra masete kone og unger.

Hunnedalen - Tomannsbu. 

Lite folk i fjellet, men det var faktisk noen som hadde tatt med teltet og i nordre enden av Litle Øydevatn var det tre telt. 

Det ene var et Hilleberg Akto og eieren kunne fortelle at teltet faktisk fungerte fint som vintertelt. Litt liten bagasjeplass siden han hadde laget plass til primusen i forteltet.

Kjekt å vite siden jeg selv bare har brukt mitt Hilleberg Akto om sommeren.

Været var fint. Blå himmel, ca. 10 kalde, men noe vind. Det blåste ganske friskt i natt og da jeg startet på hjemturen i dag morges, men ut på dagen så løyet det ganske godt.

Det har nok blåst en stund for det var veldig isete over alt der terrenget hadde en liten forhøyning. I søkkene hvor det var litt fokksnø gikk det bedre.

I motbakkene var det bare feller som dugde, men på flaten gikk det med grønn voks. Det gikk med en del voks siden hver eneste lille utforkjøring fjernet voksen raskt og effektivt.

Så var det bare å smøre på nytt.

Nå gjenstår det bare å pakke ut sekken og få ting på plass før neste tur. Påsken er jo like om hjørnet.

 

Det var nok gjerne vår lille landsby du var innom den helgen. Vi hadde riktignok fire telt, men et av de var godt nedgravd. En av kompisene hadde med akto, jeg hadde for anledningen med kaitum 2gt, så det ble låvefest. Har selv akto, og kan bekrefte at dette fungere helt fint på vinteren. Hadde pulk med denne turen, så da ble det stort telt. Det var forøvrig ingen suksess med pulk den helgå, på fredagen måtte jeg av med ski og klore meg opp bakken, fellene ble vrengt rett av skia på det harde og isete underlaget. Ned siste bakken på søndag var det på med brems og av med ski, og full kons på å holde pulken på rett kjøl. På grunn av mye folk i løypa kunne jeg ikke bare "sendan i posten", dvs sende pulken utfor. Er heller ikke sikker på om pulk/innhold hadde overlevd noe sånt i den bakken:)

post-25-0-00340300-1370246060_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe info å få om korteste vei til Bynuten på denne "Småturer Sørvestlandet" siden ?

 

http://fottur.net/side103.html

 

Her er både kart og bilder.

 

Turen starter på fra Seldalsheie mellom Oltedal og Høle. Jeg bruker rundt 3 timer opp og ned samme vei. Rundturen som er beskrevet i "Fottur.net" tar nok noe lenger.

Toppunktet er 672 moh. Vidt utsikt til sjø og fjord - og Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

I går var det søndag og den dagen ble tilbrakt i Madlandsheia.

Fantastisk vær, utrolig spennende terreng.

De aller fleste, i hvert fall utlendinger, vil vel tenke seg om to ganger før de tar av fra E39 når de ser et skilt med stedsnavnet MADLAND, og det bar denne dagen preg av. De eneste menneskene jeg så i løpet av min fem timers tur var noen som lå i telt ca. en time fra parkeringsplassen. Ellers var jeg helt alene på min fem timers rundtur i heia.

Turen var primært for å prøve ut mine nyinnkjøpte Lundhags Syncro, og det er sannsynligvis første gang i historien at jeg har gått så lenge, men helt nye sko uten verken taping eller antydning til gnagsår.

Dette lover bra for fremtidens fjelturer med svensker på beina.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.