Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan gå inn fjellskistøvler?


TNO70

Anbefalte innlegg

Litt rart spørsmål kanskje, men jeg skal på langtur neste år og har kjøpt inn Alfa Gaiter støvler. Jeg har ikke muligheten til å gå mye i fjellet på ski, men har selvfølgelig mulighet til i preppa løyper nær der jeg bor. Spørsmålet er vel egentlig om det går an å gå inn støvlene ved rett og slett gå spaserturer med de på grusveier og slikt terreng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Srx (Ron)

Jeg har gått inn en del rene lærstøvler og også noen goretexstøvler. Lærstøvlene har jeg rett og slett lagt i vann og gådd de tørr.

Goretxstøvlene har jeg senket i vann slik at læret blir vått (ikke inni skoen) og gådd de tørr. Ofte på dagsturer på fjellet.

Syns du ikke en vasstrukken støvel er så behagelig. Ta en plastpose imellom tynn og tykksokken din. Bruker alltid to par sokker(evt. lester)

Dette er hurtigmetoden.

Husk (og dette gjelder egentlig hver gang du har gådd skoen våt) smør den før den tørker helt. En tørr og stiv sko er ikke bra. Læret sprikker også lett opp da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå inn våte lærstøvler når det er varmt i været er greit nok. Men skitur med kliss våte støvler er heilt uaktuelt for min del.

Sølv tar eg alltid ein kortare tur fyrste gongen med nye støvlar. Dette fyrst og fremst for å ikkje å risikere alt for ille gnagsår på heimveg. Dersom støvlane passar godt til foten, og det bør dei uansett gjera i utgangspunktet, er nokre få korte turar med tørre støvler nok til inngåing. Og som Lompa skriv, skistøvler skal gåast inn på ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå seg skikkelig svett og varm i støvlene, er en god ide for å bli kjent med dem/gå dem inn. Når belaster med tungt arbeid og føttene blir svette, kjenner man godt hvor skoen trykker. Da blir det mindre overraskelser når man er på tur. En økt opp en alpinbakke med feller (og pulk) kan være en måte å gjøre det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.