Larsdx Skrevet 10. januar 2013 Skrevet 10. januar 2013 Har skaffet meg drag og sele fra Fjellpulken og parispulk. Hva er den enkleste måten å montere dette på? Gå gjerne i detalj Siter
Kristian123 Skrevet 10. januar 2013 Skrevet 10. januar 2013 http://www.fjellforum.no/topic/24673-paris-pulk-feste/page__hl__parispulk#entry234976 Siter
Phaser Skrevet 10. januar 2013 Skrevet 10. januar 2013 Kjøpe fester til fjellpulken og skru på parispulken http://fjellpulken.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=garden_flypage.tpl&product_id=73&category_id=12&option=com_virtuemart&Itemid=75&lang=nb 1 Siter
Larsdx Skrevet 10. januar 2013 Forfatter Skrevet 10. januar 2013 Er det bare å feste de rett på? Trengs ikke noe mer? Siter
Phaser Skrevet 10. januar 2013 Skrevet 10. januar 2013 Ja i grunn. Men mange velger å bruke noen store skiver eller plater på baksiden for å forsterke innfestingen litt. sjekk dette google søket så ser du litt hvordan det blir. https://www.google.n...iw=1092&bih=544 Siter
Larsdx Skrevet 23. januar 2013 Forfatter Skrevet 23. januar 2013 Da har jeg etter litt om og men skaffet meg slike pulkfester... Hvordan skrur jeg de på...? Siter
Kristian123 Skrevet 23. januar 2013 Skrevet 23. januar 2013 Du borrer hull med et borr som er tilpasset poppnaglene. Merk først av hvor du skal borre med festene og tusj, så er det bare å borre. Steg to blir å poppnagle festene på plass med forhåpentligvis poppnagler som fulgte med festene. For å poppnagle, trenger du en poppnagletang, dette får du på biltema eller en eller annen foretning. Husker desverre ikke hvilken dimensjon det er på borret du skal bruke. Uansett, det er enklere å montere festene enn man først skulle tro. Håper dette hjalp. Siter
Bjørn Erik Skrevet 23. januar 2013 Skrevet 23. januar 2013 Plasten i parispulken er såpass myk at ved belastning kan du risikere å dra poppnaglene igjennom. Forsterk gjerne med noen store skiver, eller som jeg har gjort med en tynn aluplate. Siter
Christoball Skrevet 23. januar 2013 Skrevet 23. januar 2013 Da jeg skulle lage trekk på pulken min, så valgte jeg å bruke små bolter, muttere og skiver, samt en list til forsterkning, fremfor popnagler. kanskje det kan fungere for deg og, kanskje lage en base av en aluminums plate på begge sider av pulken. Siter
mindviruz Skrevet 23. januar 2013 Skrevet 23. januar 2013 Enig med alle de tipsene over her. Kjøp deg ett billig borrsett, en billig skrumaskin, 4 bolter, 4 muttere og 4 breiskiver (store skiver) eller bytt ut de brede skivene med en platebit eller list du kan bore hull i med det nye borsettet ditt. Bruk uansett skiver inni pulken, selv med en listebit eller aluminuimsplate. Mutterene kan gjerne være av typen med en nylonskive på, slik at de ikke skrur seg ut av seg selv. Eller så må du benytte en sprengskive inntil mutteren i tillegg til den andre skiven. Clas Ohlson eller bitema har alt du trenger. Popnagler blir glatt og fint på innsiden av pulken, men det blir ikke fullt så sterkt som en skikkelig bolt. Og en bolt er mye lettere å reparere eller skifte ut enn en popnagel. Så slipper du å kjøpe den dere tangen og da. 1 Siter
Larsdx Skrevet 24. januar 2013 Forfatter Skrevet 24. januar 2013 Jeg hadde egentlig tenkt bare å gå for enkleste løsning, som skissert tidligere i tråden. Men altså, for å feste disse popnagleme (?) som kom med pulkfestet trenger jeg et bor? Et eller annet sted har jeg liggrnde en automatisk dings som jeg brukte for å skru fast møbler fra Ikea, kan det funke? Siter
mindviruz Skrevet 24. januar 2013 Skrevet 24. januar 2013 Larsdx skrev (På 24.1.2013 den 9.13): Jeg hadde egentlig tenkt bare å gå for enkleste løsning, som skissert tidligere i tråden. Men altså, for å feste disse popnagleme (?) som kom med pulkfestet trenger jeg et bor? Et eller annet sted har jeg liggrnde en automatisk dings som jeg brukte for å skru fast møbler fra Ikea, kan det funke? Du har liggende en automatisk dings sier du? Er dette en såkalt skrumaskin eller boremaskin? Om du kan feste ett bor på den, kan du bruke den. Eller så kan du ta en knivspiss og vri/grave ut ett passelig hull, men lag det da helst så lite at du må tvinge popnaglen gjennom, og bruk en skive på innsiden av pulken. Men stort enklere enn skissert i tråden er ikke mulig å gjøre det tror jeg. 1 Siter
Phaser Skrevet 24. januar 2013 Skrevet 24. januar 2013 Har du en letherman eller annet multiverktøy er det ofte en slags bor på den. Eventuelt en liten skarp skrutrekker og stikke/vri igjennom med. Prøv i hvertfall å finn noe som er ca like tykt som poppnaglene. Ikke så nøye om det ikke er 100% da skivene som følger med passer til naglene. Enkleste er selvfølgelig ett passende borr. Tang http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Tenger-og-Sakser/Nagletang-121010/ Du må sette på munnstykke som passer best for naglene. Tre naglene igjennom festet og pulken fra yttersiden og sett på skiven på baksiden. Hold alt tett sammen mens du klemmer sammen tangen. Da strammer det seg fint sammen. Alternativt kan du som nevnt over kjøpe noen bolter/skiver/muttere i passe diameter og lengde. Blir sikkert en 20-30kr om du har tilgang til en vettug jernvarehandel. De har ofte slikt i løsvekt på byggevaren også. Siter
wannabe Skrevet 25. januar 2013 Skrevet 25. januar 2013 Muligens litt off-topic, men har akkurat kjøpt Acapulca-drag til paris-brettet. Jeg fikk med fester som er tenkt montert på sidene av brettet. Noen som har erfaring med det holdt opp mot Fjellpulkens festeordning foran på brettet? Siter
Larsdx Skrevet 28. januar 2013 Forfatter Skrevet 28. januar 2013 Parispulken montert med stivt drag. Mangler bare et par skruer og muttere, litt tau og lastestropper nå... Endte med tre turer til Clas Ohlsson, men med litt prøving og feiling gikk det jo til slutt. Brukte et sånt elektrisk bor, med 4 mm tykkelse trebor og m4 (?) muttere. Virker solid, men gjenstår å teste. Får kanskje ha med noen muttere og sånn for sikkerhets skyld. Er det samme hva slags tau man bruker? Hvordan bør det festes? Siter
mindviruz Skrevet 28. januar 2013 Skrevet 28. januar 2013 Mutterene og boltene holder nok. Har du brukt 4 stk på hvert feste? På innsiden av pulken, der mutterene står. Har du noen litt store skiver der, eller kanskje en liten plate med 4 stk hull i, som passer boltene, slik at du ikke river muttern gjennom pulken? Siter
Larsdx Skrevet 28. januar 2013 Forfatter Skrevet 28. januar 2013 Foreløpig fire muttere ja, skal skru inn to til på hver. Har lest at andre klarer seg utennplate under, så hadde egentlig tenkt å satse på det.. Siter
mindviruz Skrevet 28. januar 2013 Skrevet 28. januar 2013 Du klarer deg sikkert, men kanskje ikke. Ser egentlig ikke noe poeng å gjøre det uten plater eller store skiver. Det blir ikke skikkelig arbeid uten. Noen skiver tar vel ca 30 sekund å montere per bolt? 1 Siter
Christoball Skrevet 28. januar 2013 Skrevet 28. januar 2013 jeg kjøpte tau fra magasinet.no tror det var av samme merke som paris pulken de selger. 89,- for 15m. det var mer enn nok for meg. jeg boret et par ekstra hull for å få flere festemuligheter til stroppene. lagde løkkn og knøt på undersiden for hvert hull. lykke til. Siter
GodTur Skrevet 25. februar 2013 Skrevet 25. februar 2013 Jeg kjøpte i dag Fjellpulken drag til min Parispulk. Er det mulig å kjøpe dragfestet noe annet sted enn på fjellpulken,no? Likte ikke gebyr på 95 i tillegg til pris og porto. Eller skal jeg bare binde fast draget med tau? Edit: Fant på en annen nettbutikk kr 100 billigere. Må bare skaffe noen metallplater og noen bolter nå da. Siter
Det lange seige draget Skrevet 25. februar 2013 Skrevet 25. februar 2013 Jeg brukte to rørklammer i ELFZ rundt draget og to M8 gjengestifter med store skiver og muttere gjennom eks. hull. gjengelås/lim på stiftene. koster 40kr tot. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.