Gå til innhold
  • Bli medlem

Fra Raufoss til Sogndal via Jotunheimen


Hermes

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger en tur til sensommeren, min lengste tur så langt. Jeg går mye dags- og helgeturer, og har hatt noen lengre turer opp til en uke, men nå vil jeg trenge noe mer tid, for jeg vil gå hjem til Bergen fra mitt nåværende bosted, Hadeland. Med den nye Jotunstien er det fullt mulig å begynne turen fra dørstokken, men jeg tenker å ta toget til Raufoss først, og begynner herfra. Jeg vil gå til Sogndal, hvor jeg tar båten til Bergen.

Jeg lurer rett og slett på noe helt grunnleggende - hvor mange dager bør jeg beregne? Jeg har falt på rundt 15 dager, men jeg er redd det er veldig optimistisk. Det er basert på luftlinjer, og stiene er vel neppe så rette. Jeg har heller aldri gått i Jotunheimen tidligere, og dessuten vil jeg kanskje få med meg noen toppturer underveis som innebærer at turen vil ta noe lengre tid. Jeg går også med hund, men det bør ikke ha noen påvirkning på tiden turen vil ta. Ellers går jeg alene. Telt og aktuelle DNT-hytter (hvor det er lov med hund) er begge deler aktuelt.

Andre tips, tanker om tur i Jotunheimer vil jeg også være takknemlig for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Erfaringsmessig endar eg på 20-25km pr dag på telttur. Men om dette er realistisk for deg, er det bare du som kan ha moglegheit for å vurdere.

Mitt råd vil vera å planlegge god tid. Så brukar du den tida du ser at vert til overs, til toppturar og andre krumspring undervegs. Slik vil tida tilpasse seg sjølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har regnet med rundt 3 km i timen, og alt fra 5 til 8-9 timer gåing hver dag (variere det litt fra dag til dag, alt ettersom hvor jeg går), men jeg har ikke noe nøyaktig tall på hvor lang turen omtrent vil bli, så er uansett vanskelig å regne på det :)

Jeg skal prøve å sette opp en rute. Hvis noen har anbefalinger til fine stier, fjell, hytter, osv. så skrik gjerne ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ja, jeg har regnet ut (via lommekjent.no) at turen blir omtrent 320 km (jeg går jo ikke hele jotunheimstien, men begynner nord for Raufoss/Gjøvik et sted). Da bør jeg ha minst 15 dager (3 km/t - 7-8 timer gange hver dag), men jeg lurer på om jeg skal regne med 17-18 dager om ikke mer, for å være mer sikker på at jeg har tid til hele turen og det jeg vil få med meg underveis. Skal se nærmere på det når jeg lager en litt mer detaljert rute. Tenkte å lese Leif Ryvarden sin bok om Jotunheimen før jeg bestemmer meg om så mye mer, har god tid på meg :)

Men tar fortsatt imot tips. Har som sagt ikke gått i Jotunheimen tidligere, har mer erfaring med Hardangervidden. Fiskevann, for eksempel? Hadde vært pluss å fiske egen middag et par dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en hviledag er absolutt aktuelt, kanskje etter første eller andre stigningen når jeg trår inn i Jotunheimen (eller før første stigningene).

Jeg har sett litt nærmere på siste stykke av turen, og bestemt meg for at jeg ikke går hele veien til Sogndal, men går ned til Øvre Årdal og tar buss herfra til Sogndal. Det betyr mindre trakking langs vei siste stykket, og turen ble ifølge lommekjent.no kortet ned fra 320 km til 260 km. Jeg vet ikke om dere kan se dette, men her har jeg plottet inn Raufoss, Surtningssue (topptur, for å ha et punkt i Jotunheimen), og Øvre Årdal: http://www.lommekjent.no/ruter/1764025 Det er en veldig løs skisse over turen.

Jeg tror forskjellen mellom turen opp til Jotunheimen og turen gjennom Jotunheimen blir en fin kontrast, mellom skogsterreng og fjellvandring. Om jeg begynner i Raufoss eller om jeg får noen til å kjøre meg litt lengre opp får jeg se litt an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen tanker om hvordan det vil være rundt Gjende augustish? Folksomt? Jeg vil helst unngå de verste turiststrømmene, men så for meg å gå ruten ved Gjende da jeg tenkte meg en topptur opp Surtningssue (kanskje med overnatting i nødbuen, har ikke tidligere våknet på over 2000 meters høyde, det hadde vært en fin opplevelse å ta med seg). Jeg kommer ikke til å gå Besseggen, selv om jeg ikke har gått der tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruta langs gjende vannet er ikke den mest trafikerte. Men noe folk må du regne med, Sikkert litt mer enn det som befinner seg ellers i fjellet. Men du bør ha i bakhodet at om det er mye vann så er det ikke sikkert det er mulig å komme fram der.

Bukkelegeret er heller ikke så trafikkert som Besseggen men ville nok prøvd å unngå morgenrushet på tur opp. Nå er det noen år siden jeg gikk der men slik jeg husker det så er det bedre å gå opp enn ned. Var mye løs stein den gangen så man bør være forsiktig med tanke på andre folk. Det er vell det jeg kan si om området.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.