Gå til innhold
  • Bli medlem

Femundsmarka


Sanderman

Anbefalte innlegg

Hei

Planlegger tur til Femundsmarka i midten av August 2013. Planlegger og være litt under 1 uke på tur i telt.

Er det noen som har erfaringer og dele i forhold til å ferdes gjennom Grøtådalen? Lurer både på terreng og fiskemuligheter. På kartet ser det ut som det er mange vann og velge i, men er det fisk der?

Regner med hunden blir med, så greit og høre om det er ok terreng i forhold til hund.

Ser for meg og gå fra Elgå via Svukuriset, ned til Grøtådalsetera og så nordover for så og ta fergen tilbake fra Haugen.

Har også vurdert og gå inn mot Rogen. Da blir det og gå fra Haugen og over og inn. Men den veien er vel ikke mulighet for en rundtur men kun frem og tilbake så vidt jeg vet? Og det er vel noen bruer det kan være trøblete for hunden?

Takk for svar

Hilsen

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Planlegger tur til Femundsmarka i midten av August 2013. Planlegger og være litt under 1 uke på tur i telt.

Er det noen som har erfaringer og dele i forhold til å ferdes gjennom Grøtådalen? Lurer både på terreng og fiskemuligheter. På kartet ser det ut som det er mange vann og velge i, men er det fisk der?

Regner med hunden blir med, så greit og høre om det er ok terreng i forhold til hund.

Ser for meg og gå fra Elgå via Svukuriset, ned til Grøtådalsetera og så nordover for så og ta fergen tilbake fra Haugen.

Har også vurdert og gå inn mot Rogen. Da blir det og gå fra Haugen og over og inn. Men den veien er vel ikke mulighet for en rundtur men kun frem og tilbake så vidt jeg vet? Og det er vel noen bruer det kan være trøblete for hunden?

Takk for svar

Hilsen

Pål

Hei Pål.

Når det gjelder hund og Femundsmarka så kan terrenget være litt tøft for hundepoter, så jeg vil anbefale deg å ha med potesalve samt potesokker.

Kryssing av broer burde gå greit, har ikke opplevd det som noe problem med min hund men her er det jo indviduelle forskjeller på hunder.

Nå er jeg langtifra noen dreven fisker så hvordan fangstmulighetene er skal jeg ikke uttale meg om (jeg har vært der 5-6 ganger med Fimax på kanotur men ingen av oss bryr oss noe særlig om fisking).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå her ikke jeg vært i Femundsmarka, men om du er på forumets hovedside og søker på "Grøtådalen" så får du masse svar.

Sånn til opplysning.

Har lest igjennom dem. Er alltid kjekt og spørre litt i tillegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Pål.

Når det gjelder hund og Femundsmarka så kan terrenget være litt tøft for hundepoter, så jeg vil anbefale deg å ha med potesalve samt potesokker.

Kryssing av broer burde gå greit, har ikke opplevd det som noe problem med min hund men her er det jo indviduelle forskjeller på hunder.

Nå er jeg langtifra noen dreven fisker så hvordan fangstmulighetene er skal jeg ikke uttale meg om (jeg har vært der 5-6 ganger med Fimax på kanotur men ingen av oss bryr oss noe særlig om fisking).

Potesalve og sokker skal kjøpes inn. Noen erfaring med noe som er bedre enn annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sats på potesokker som er laget i Cordura, vil etter min erfaring vare lengst. Neoprensokker varte ikke lenge til min hund og egner seg best til vinterbruk. Test noen forskjellige typer til hunden din. Det kan være lurt å ta et par runder med f.eks. elektrikertape e.l. rundt der hvor borrelåsen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg gikk innover Grøtådalen fra Haugen i 2011 og tok meg en rundtur i Femundsmarka. Jeg har satt sammen noen bilder fra turen. Viser vel litt terrenget innover Grøtådalen. Turen min i 2011 kan grovt skisseres slik: Haugen-Grøtådalen-Kratland-Litlbuddhåen-Revsjøen-Litlsjøen-Røvolltjønnan-Haugen.

Røvolltjønnan inkl. Abbortjønna og Skogtjønna inneholder fin fisk. Mange tjønner inne i Grøtådalen som du kan finne deg fin middag (for eksempel tjønnene mellom Grøtåa og Kratlvola) men jeg har enda ikke forsøkt de, men det blir kanskje til sommeren. På bloggen min finner du mer om turen min i 2011, samt fra turen sist sommer.

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det men hund og bru kommer litt an på hvor vant hunden er til å finne gode steder og tråkke samt hvor vimsete den er.

Jeg krysset en bru over Røa med min hund. På vei over gikk det helt fint. På tur tilbake var det en annen som hadde henne i bånd. Da ble det litt distraksjon og hun tråkket mellom planken og veltet. heldigvis var det gjennomtråkk mot fast grunn så pote kom løs. Hun klynket men er og litt pysete. Så jo for meg bein brekt sideveis når hun skre til men ble nok bare litt skremt.

Hun pleier ikke ha problemer med ferister f.eks men på den brua var plankene langsetter.

Bare ta det pent så går det nok bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går fint å lage rundtur inn til Rogen fra Haugen. Du kan følge merka løype nesten hele veien. Umerket fra Røvolltjønna ned til Roasten, så kan du enten følge en sti eller vannet oppover til du treffer DNT-stien opp til Rogen. Den umerka stien er lett å følge.

Derfra med svensk og norsk merking over Skredbrofjellet, ned fjellet til Langeggtjønna og deretter bort til Røa eller over fjellet igjen. Er du sprek er det mange mulige avstikkere langs ruta. 7 dager er god tid.

Broer: Det er to stk. Begge bør gå greit om hunden ikke er altfor pysete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Litt sent svar men...

 

Har fått kikket litt på kartet over den ruten du nevner over Larsdx. Og den ser ut som noe som skal kunne gjennomføres. Og den står på listen over turer som ønskes gjennomført i 2013. Holder nå på med et slankeprogram på turutstyret, da turene i 2012 endte med sekk på rundt 25kg. Det er altfor mye for meg, blir liksom bare sliten uten og komme så langt (ikke det at jeg har dårlig tid). Så følger litt med på trådene om lettpakking for tiden. Og så får jeg trene opp hunden til å gå med kløv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.