Gå til innhold
  • Bli medlem

telt tur i oslo marka fra 19 januar til 20 januar? :) (barn på tur)

svingen

Anbefalte innlegg

Hei!

da er det vel på tide med første telt turen? :)

jeg tenkte og reise på tur med ski,pulk,telt,bensinbrenner osv på lørdag formiddag og hjemm igjen på søndag.

Det er veldig ukjent hvor turen går,det blir nok eller ikke så langt vi kommer til og gå da junior (på 3.5 år) har fått seg ski som han vil gå på osv,og det er nok ikke målet med turen om og legge bak seg X antall km ;)

jeg ser får meg kanskje att det blir i nordmarka eller andre steder hvor det er snø,hvis det blir veldig kaldt (under -15 på natta vil jeg tro) så er det eller ikke sikker det blir tur.

Det blir nok lignende tur som vi hadde i året som var.

noen som har lyst til og bli med? vile vært veldig moro og være flere på tur :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse

3,5år og telt i slik kulde? Tror ikke jeg vil anbefale det selv om man har den varmeste soveposen man kan få tak i til barn. Husk at et barn på 3,5år har mye mindre kroppmasse i forhold til indre organer enn vi voksne.

I tillegg til mer alvorlige ting som frostskader kan en påføre barnet sitt kuldeastma ved slike temperaturer.

Når det gjelder frostskader så kan kommer mye fortere hos barn enn hos vokse og kroppstemperaturen endrer seg raskere hos dem, grunnet den lave kroppmasseindeksen deres. Barn i den alderen er heller ikke stand til å si ifra selv at de fryser, og dette har ikke noe med deres språkforråd å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan

var ikke akuratt det svaret her jeg håpet på når jeg ser att noen hadde svart på posten min men ;)

Det viktigaste når man er på tur er att man har det fint og det montivere får videre tur,så hvis det er får kaldt får man jo bare vente,slik være ser ut når (-14 er det vel) blir det nok ikke noe tur men eller tur på teknisk museum ;)

Prøver og svare lit her jeg,ikke meninge att man skal ut uansett :)

3,5år og telt i slik kulde? Tror ikke jeg vil anbefale det selv om man har den varmeste soveposen man kan få tak i til barn. Husk at et barn på 3,5år har mye mindre kroppmasse i forhold til indre organer enn vi voksne

>var på telt tur i året som var og da var han 2.5 år,var nede i -13 ute den ene natta men frøys ikke noe når vi sov i teltet,skal sies att han sover i samme sovepose som meg dvs den her http://isbjorn.no/bjornoya.html som er spesial bestilt slik att den er ekstra brei,i tilleg var det ull fra topp til tå,han låg og god nede i soveposen med heldekende lue som dekt alt sammen,tiper det ikke var mere enn -10 inne i telte,når han sov hjemme i vonga er det og gjerne -10 tror eller ikke det uvanlig att dem sover i den tempraturen ute i barnhagen eller.

Når jeg våkner om morgen så står jeg opp og fyrer opp slik att det er godt og varm i telte (20 grader er det ofte da han liker og ha det godt og varmt) så spiser vi og koser oss før vi går ut,videre så er vi ute og leker litt med akebrett osv,så går vi inn igjen og varmer oss og kanskje leser litt osv,før vi går ut igjen,når vi var på tur i året som var gikk han med blei og ble da ofte skifte blei,så da ble han ofte tatt med i telte

I tillegg til mer alvorlige ting som frostskader kan en påføre barnet sitt kuldeastma ved slike temperaturer.

->har ikke spesielt erfaring her,men har med flere ul halser som jeg bytter når dem blir fuktige,da blir ikke luften så kald,har vurdere og kjøpe "jonas maske"

Når det gjelder frostskader så kan kommer mye fortere hos barn enn hos vokse og kroppstemperaturen endrer seg raskere hos dem, grunnet den lave kroppmasseindeksen deres. Barn i den alderen er heller ikke stand til å si ifra selv at de fryser, og dette har ikke noe med deres språkforråd å gjøre.

->det her er jeg klar over,opplevde i året som var når vi var på skitur med svigerforeldre og han låg i pulken og sov,når han våknet spurte vi han om han var kald osv,det var han ikke,sa jeg stoler ikke på han når han sier det,jeg vill sjeke beina hans da dem ofte er veldig kalde,flere mente det var unøvendig men greit nok vi kunne nå gjøre det,vist seg att han var våt og veldig kald,slo opp telte (tar bare 2 min da jeg har et veldig lite 2 mans telt) og fyrte opp og fikk varmen i han og skiftet sokker,så ja hvis man ikke sjekker kan det får veldig alvorlig konsekvenser,er nok mange på "søndags" tur med ski og pulk som går seg veldig varme og ikke tenkte på barnet som ligger langt nede og ligger helt i ro kald og ikke kan si i fra.

Tenkte jeg så bra att noe svarer og kanskje blir med på tur men neida ;)

Legger med bilde fra her om dagen når vi sykla til barnehagen,gjelder og kle seg ;)

post-9803-0-07304500-1358373810_thumb.jp

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Jeg syns det er fantastisk at du vil ha med barnet ditt på tur, klapp på skulderen til deg for det! 

Som det nevnes lenger oppe så er det endel man skal ta hensyn til på slike turer,når det er vinter og de er så små. 
Sålenge du er bevist på dette,så er det ingenting i veien for å ta med et barn på 3,5 år på tur,vinterstid. 
Riktig bekledning fra topp til tå,samt en skikkelig pose,underlag og telt,så kommer man langt. 

Jeg ville nok heller ikke tatt med en på 3,5 år for å sove ute i 15 minus, men som du skriver selv så er ikke dette aktuelt alikevel. 

Turene blir hyggeligere når det er nermere 0 grader, og ikke minst nå utover våren når alt tiner opp å man kan skimte sommeren i anmasj :) 

Har dere noe hytte som alternativ?
Da kunne dere jo eventuelt lagt ut på noen dagsturer med utgangspunkt i hytta,og heller benyttet telt på vårparten med litt mer stabile tempraturer? 
Jeg mener ikke at barn ikke kan sove i telt selvom det er kaldt, men de har ett stort kuldetap,med liten formidlingsevne rundt sin egen situasjon, noe som kan bli svært utrivelig om det kryper for langt under null. Ikke den samme turgleden som det ville vært om det var litt varmere. 

Håper været holder seg nogenlunde rundt 0 grader slik at dere får gjennomført turen deres. :)

Hadde jeg bodd noen timer nermere nordmarka skulle jeg lett blitt med dere :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk får tilbakemdling "umbros" :smile:

joda vi har flere hytter eller hvis man kan si det er hytte,hytta er større enn leiligheten vår ;)

Svigerforeldrene mine har hytte ikke langt fra Fagernes,så er der en del ganger men siden det er 2.5 timer kjøring syns jeg det blir noe "tynt" med helge tur dit må neste ta lang helg (kjøring fra oslo med kø osv) har hatt mange fine dagsturer her :)

Det ble og tur får noen uker siden fra 2-3 februar var vel rundt -10 ca (ut fra yr.no historikk) ble en veldig fint tur skal prøve og skriver tur rapport,Junior tisset på tisse flaske får første gang så det var jo moro att gikk bra :)

ser frem til litt varmer selv,er jo veldig fint nå fremover som det  blir varmer i været og ikke knot osv,husker veldig godt sist ski turen i året som var med rundt 0 på natta og sikkert +15 på dagen :)

ting blir jo en del enklere da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.