Gå til innhold
  • Bli medlem

Sjelden opplevelse!


eirikw

Anbefalte innlegg

Sist fredag skulle jeg ha med en skoleklasse på trugetur i Komnes mellom Kongsberg og Hvittingfoss. Min kollega og jeg var litt usikre på føret så vi prøvegikk turen torsdag ettermiddag. Føret var helt greit, skaren bar og det var lett gå. Mildværet vestfra begynte å vise seg fram , så vi regna med at det kom til å bløtne litt over natta.

Fredag morgen henta vi en ivrig gjeng og trugene kom på. Litt bløtere var det, men de fleste steder bar trugene.

Oppover bar det og i litt opp i lia fikk vi oss en skikkelig overraskelse.

Der det dagen før var noe elgtråkk og rådyrspor lå det nå et nyslått rådyr. Blodet hadde ikke levra seg, dette var ferskt. Sporene rundt synte at det var gaupa som hadde vært på ferde. Den hadde forsynt seg i halsregionen og på låret, ellers var dyret urørt.

Det kom mange ukvemsord om slem gaupe, så jeg måtte spørre om det var noen som likte kjøtt i forsamlingen. Etter en liten preken om industriproduksjon av kylling var de fleste enige om at rådyret i store deler av livet sitt hadde hatt det bedre enn kyllingen og at gaupa hadde like stor rett på kjøtt som elevene hadde på Taco!

Hjemover på ettermiddagen passerte vi også rådyret. Gaupa var nok i nærheten ennå, men hadde ikke våget seg fram til byttet ennå.post-4104-0-16692400-1357495309_thumb.jp

EirikW

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.