Gå til innhold
  • Bli medlem

Litt Gjende og litt Svartdalen.

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jaja. Vi bestemte oss da for å dra på tur i fjellet. 4 bærumsgutter som ikke var så alt for vant med fjell og slikt. Først var planen Rondane men toget ble for dyrt og turen ble lagt om til Jotunheimen. Vi la opp en rute for 4 dager i fjellet med telt. Ingen hadde mye erfaring og og vi tok oss vann over hodet når det gjaldt ruten.

Men vi kom oss da opp til Gjendeheimen og startet turen over Besseggen. Vandringen/klatringen opp mot Veslefjellet tok på med alt for tunge sekker pakket for 4 dagers telttur. Etter å ha strevd seg opp knaus etter knaus der de fleste tydeligvis går ned kom vi da til det vi trodde var toppen og spiste der. Da vi fant ut at toppen var et godt stykke til sank humøret litt men vi travet bort til den svære varden. Derfra vandret vi meget spente mot den beryktede Besseggen. Vi karret oss ned og personlig var jeg ikke alt for imponert. Men vel nede på bandet ble jeg temmelig skjelven av stupet ned mot Gjende. Og herfra ble turen også mer slitsom. Sekkene begynte virkelig og tære på skuldrene og motivasjonen var på bånn. Men til slutt så vi ned på Memurubu som var målet og slo opp teltet oppe i skråningen over. Vi våknet til blå himmel og utsikten ned mot det blågrønne Gjende.

Etter gårdsdagens slit bestemte vi oss for å tasse ned til Memurubu og ta båten til Gjendebu istedenfor å gå inn. Da vi kom fram gikk vi opp mot Svartdalen. Vi var ganske nedtrykt etter gårdsdagens nederlag men på vei opp mot dalen dro vi forbi et par dansker og følte oss ved godt mot igjen. Vi gikk inn til roten av store Knutsholtstind der vi slo opp teltet på det eneste stedet uten stein rett ved et lite tjern. Det blåste ganske kaldt gjennom dalen og det nærmet seg kvelden så vi ventet med å "springe" opp St. Knutsholtstind.

Men neste dag var vi klare. Uten sekk utstyrt med et parr esker rosiner og sjokolade gikk tre av fire opp mot toppen. Vi fant ikke vardene med en gang men ca halveis opp kom vi inn på den merkede løypa. Det var meget bratt og en svært spennende løype. Da vi kom til toppen så vi utover hele Jotunheimen. Personlig var det min høyste topp siden Gaustadtoppen i min barndom og det var en fantastisk opplevelse. Da vi kom ned hadde mye av dagen gått og vi ga opp å gå ned til Gjendebu for å bade i elva der og overnattet eller en natt til i den steinete og Gudsforlatte dalen.

Neste dag stod vi opp 9, pakket sammen og gikk ned til Gjendebu. Turen tok 1 time og 50 minutter og dette var først gang vi brukte ca like lang tid som kartet foreslo. Da vi kom ned luktet det gris og andre dyr av oss så vi badet i elva. En meget kald opplevelse men utrolig deilig. Vi spiste litt og ventet på båten hjem og nå sitter jeg altså her i Bærum og savner fjellet allerede.

Vi dro hjemmefra uten erfaring og kom hjem som de værste fjellapene! Det siste var vel en smule overdrivelse men jeg har lært litt mer om å færdes i fjellet og kommer garantert tilbake!

Annonse
Skrevet

Flott å høre at fjellopplevelsen frister til gjentakelse, og med en flott dag på Store Knutsholstind lokker sikkert tindene atter :)

Jeg skjønner godt at det er litt rambo å starte med teltsekker første gådag fra Gjendesheim opp til Veslefjell.... Det er liksom sånne ting man ikke gjør andre gangen med mindre man elsker litt ekstra slit og selvplaging....

Lykke til med fremtidig turer!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.