Gå til innhold
  • Bli medlem

Størrelse på vindvotter? Hvor mye trenger man inni?


mindviruz

Anbefalte innlegg

Jeg har fått meg ett par Hestra vindvotter til jul :)

1: Disse er litt i største laget, så jeg må bytte de til mindre votter. Men jeg lurer på hvor mye plass man egentlig trenger innin vindvottene?

2: Jeg har hjemmestrikkede votter som jeg tenkte å bruke inni. Holder dette i massevis på vinteren, eller bør man ha plass til 2 slike votter inni på de kaldeste dagene?

3: Hvis man bør ha plass til to par votter inni vindvottene, ved hvilke tempratur blir det vanligvis så kaldt at man må gå over til to par innervotter?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fått meg ett par Hestra vindvotter til jul :)

1: Disse er litt i største laget, så jeg må bytte de til mindre votter. Men jeg lurer på hvor mye plass man egentlig trenger innin vindvottene?

Jeg bruker normalt str. medium på votter, men mine gtx-vindvotter fra Norrøna er i str. Large. Dette for nettopp å få plass til to stk. ullvotter. Hestra vottene har jeg ikke selv erfaring med men en jeg kjenner har disse og hun er godt fornøyd med dem (hun fikk de i gave av meg, jeg for min del synes kanskje de skulle vært litt lengre oppover underarm)

2: Jeg har hjemmestrikkede votter som jeg tenkte å bruke inni. Holder dette i massevis på vinteren, eller bør man ha plass til 2 slike votter inni på de kaldeste dagene?

Vaskelig å svare på, kommer an på hvor tykke disse er, om de er tovet, om du normalt sett blir varm på hender når du går. Jeg bruker ofte kun tynne skihansker fra Swix inne vindvottene ned mot -15 da jeg blir ganske varm på hendene ved skigange. På romjulsturen med Fimax nå i år var det ned mot -15 de første dagene, jeg fant aldri fram ullvottene mine på denne turen.

3: Hvis man bør ha plass til to par votter inni vindvottene, ved hvilke tempratur blir det vanligvis så kaldt at man må gå over til to par innervotter?.

Her er en rekke aspekter som sagt, du må nok bare prøve ut hva som passer deg. Selv har jeg tovet to par ullvotter, det ene paret passer hånden perfekt, det endre paret er større og passer fint utenpå eller parene kan brukes hver for seg. Fordelen med dette er at variasjonmulighetene blir større, det er lettere å få tørket opp enn virkelig tykke ullvotter samt at dersom ytterparet blir våte og ispanser på så vil innervotten stort sett holde seg rimelig tørr.

Takker for svar :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare hatt de én vinter, og i løpet av den perioden er -18 det kaldeste jeg har vært ute for.

I den temperaturen holdt det med et par hjemmestrikkede selbuvotter inni vindvottene.

Har enda til gode å få bruk for de varmeste tovede vottene, men det skal sies at jeg er generelt veldig varm på hendene så lenge jeg er i aktivitet.

Vindvottene fra hestra er jeg kjempefornøyd med! Ga bort noen par i julegave til de verste frostpinnene i familien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig smart å ha et par tynne ullhansker (liners) innerst. Så et par skikkelige strikkede ullvotter, før vindvottene. Det hender av og til at man må ha av seg vottene for å få gjort ting, og da gjelder det ikke å måtte eksponere hendene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig smart å ha et par tynne ullhansker (liners) innerst. Så et par skikkelige strikkede ullvotter, før vindvottene. Det hender av og til at man må ha av seg vottene for å få gjort ting, og da gjelder det ikke å måtte eksponere hendene.

Det er nok ikke dumt nei.

Jeg har ett par fleecehansker som er sånn halvtykke, og fine å jobbe med. Blir det varmt nok med disse inne vindvottene, så blir det en veldig fin kombinasjon, siden det blir enkelt å gjøre ting og tang når man tar av vindvottene

Men like varmt som ullvotter er det nok ikke. Det er nok litt tilvenning å gjøre mest mulig med votter på, for det blir alt for ofte fristende å ta de av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir veldig individuelt, noen fryser lettere på fingrene enn andre. Det er også veldig avhengig av nivået med fysisk aktivitet og hvor mye klær du ellers har på deg. Det er viktig å huske på at vottene du først anskaffer deg skal passe til den vinteraktiviteten og det aktivitetsnivået du deriver mest med. Skal du gå på ski i ruskevær, trenger du sannsynligvis ikke så enormt tjukke votter. Til normalt vinterfriluftsliv vil det holde lenge med vindvotter som passer utenpå et relativt tjukt par ullvotter.

Ideelt sett kunne en tenke seg to par vindvotter. Det ene parete passende til ett par ullvotter, det andre paret til to par ullvotter eller evt tjukke tovede votter. Ingen kombinasjon aleine vil passe uansett forhold.

Når jeg kjører med hundespann der jeg står på sleden har jeg stort sett et par selskinnsvotter med tovede ullvotter inni. Når jeg kjører hundespann Nordisk stil, der jeg går på ski ved siden av sleden, blir dette stort sett for varmt, og jeg bruker primært godt tovede strikkevotter av ull, supplert med vindvotter eller selskinnsvotter hvis det blåser veldig mye eller er styggkaldt.

Før jeg fikk hunder brukte jeg vindvottene nesten kun når jeg skulle grave snøhule, ellers holdt det med godt tovede strikkevotter, selv i svært sterk vind. Jeg hadde den gang også anorakken for det meste hengende på sekken fordi jeg syntes den var for tett å gå med. Ullundertøy og kanskje en ullskjorte eller tynn ullgenser utenpå holder forbausende godt så lenge du er i bevegelse og det ikke er skikkelig kaldt eller blåser opp.

Det er ellers en smal sak å sy sine egne vindvotter hvis en har stoff tilgjengelig. Da er det også greit å prøve ut ulike størrelser. Jeg vil tro at det finnes mønster ett eller annet sted på nettet. Jeg har sydd både vind- og selskinnsvottene mine selv, det gir litt ekstra glede å bruke dem når de er hjemmelaget.

Gisle

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir veldig individuelt, noen fryser lettere på fingrene enn andre. Det er også veldig avhengig av nivået med fysisk aktivitet og hvor mye klær du ellers har på deg. Det er viktig å huske på at vottene du først anskaffer deg skal passe til den vinteraktiviteten og det aktivitetsnivået du deriver mest med. Skal du gå på ski i ruskevær, trenger du sannsynligvis ikke så enormt tjukke votter. Til normalt vinterfriluftsliv vil det holde lenge med vindvotter som passer utenpå et relativt tjukt par ullvotter.

Ideelt sett kunne en tenke seg to par vindvotter. Det ene parete passende til ett par ullvotter, det andre paret til to par ullvotter eller evt tjukke tovede votter. Ingen kombinasjon aleine vil passe uansett forhold.

Når jeg kjører med hundespann der jeg står på sleden har jeg stort sett et par selskinnsvotter med tovede ullvotter inni. Når jeg kjører hundespann Nordisk stil, der jeg går på ski ved siden av sleden, blir dette stort sett for varmt, og jeg bruker primært godt tovede strikkevotter av ull, supplert med vindvotter eller selskinnsvotter hvis det blåser veldig mye eller er styggkaldt.

Før jeg fikk hunder brukte jeg vindvottene nesten kun når jeg skulle grave snøhule, ellers holdt det med godt tovede strikkevotter, selv i svært sterk vind. Jeg hadde den gang også anorakken for det meste hengende på sekken fordi jeg syntes den var for tett å gå med. Ullundertøy og kanskje en ullskjorte eller tynn ullgenser utenpå holder forbausende godt så lenge du er i bevegelse og det ikke er skikkelig kaldt eller blåser opp.

Det er ellers en smal sak å sy sine egne vindvotter hvis en har stoff tilgjengelig. Da er det også greit å prøve ut ulike størrelser. Jeg vil tro at det finnes mønster ett eller annet sted på nettet. Jeg har sydd både vind- og selskinnsvottene mine selv, det gir litt ekstra glede å bruke dem når de er hjemmelaget.

Gisle

Hei :-)

Hei og Godt nytt år :-)

Fått låne et par selskinnsotter av minsvoger "Ekte eskimo" som sier han ikke "bruker annet " når han kjørte hundespann på Grønnland. Men han har til tider hatt et par tynne hansker inne i for og kunne ordne småting med hundene etc.

Så ser ut som om det er en klassisk løsning.

Jenseman :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :smile:

Hei og Godt nytt år :smile:

Fått låne et par selskinnsotter av minsvoger "Ekte eskimo" som sier han ikke "bruker annet " når han kjørte hundespann på Grønnland. Men han har til tider hatt et par tynne hansker inne i for og kunne ordne småting med hundene etc.

Så ser ut som om det er en klassisk løsning.

Jenseman :smile:

Så artig å høre!

Det er jo nettop fra Grønland vi andre har fått inspirasjon til forskjellig utstyr. Selskinn er jo en svært anvendelig pelstype. Det er ikke så enormt varmt i seg selv, men gir en snøavvisende overflate som er ypperlig til ytterplagg som votter og fottøy.

Få gjerne tak i detaljerte bilder eller tegning/mønster hvis du kan. Det hadde vært spennende å se.

Gisle

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så artig å høre!

Det er jo nettop fra Grønland vi andre har fått inspirasjon til forskjellig utstyr. Selskinn er jo en svært anvendelig pelstype. Det er ikke så enormt varmt i seg selv, men gir en snøavvisende overflate som er ypperlig til ytterplagg som votter og fottøy.

Få gjerne tak i detaljerte bilder eller tegning/mønster hvis du kan. Det hadde vært spennende å se.

Gisle

Hei :smile:

Prøvde og legge ut bilde av Selskinnvottene men maskinen ville ikke samarbeide. Får se en dag om den er villig :smile:

Jenseman :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.