Gå til innhold
  • Bli medlem

Tilrettelegging i fjellet - dobbeltmoral..?


Torgeir

Anbefalte innlegg

Jeg var på tur på Ulriken i kveld, og ble litt i tvil om mitt forhold til tilrettelegging i fjellet.

Saken er den at jeg er generell motstander mot videre tilrettelegging i høyfjellet. Slik som den berømte wiren på Besseggenruta, bolting av rappellfester på Storen, etc. Men når jeg går treningsturer på Ulriken bruker jeg "rekkverket" der for alt det er verdt. Drar meg oppover langs et stygt stålgelender med stolper borret ned i fjellet. På toppen er det betongtrapper, og disse benyttes også flittig. Jeg går i Stoltzekleiven, der urda er bearbeidet til steinlagt sti og trappetrinn. Jeg setter pris på "motorveien" fra Høgevaglen mot Langvatnet, der urda også er kraftig bearbeidet. Jeg går gjerne 1-2km ekstra for å gå over bro i stedet for å vade en kald breelv i Jotunheimen, f.eks. i Leirungsdalen eller ved Geitesetri. Jeg setter pris på at jeg kan sykle til Rondvassbu og Glitterheim, og håper det også blir mulig å gjøre dette inn mot Snøheim i fremtiden.

Har jeg "rett" til å kritisere ny tilrettelegging i fjellet, når jeg selv setter stor pris på mange av de tiltakene som allerede er gjort..? Eller er dette dobbeltmoral?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tilretteleggjing i fjellet kan t.d. graderast i 3 syn:

1. All tilretteleggjing i naturen for friluftsliv er heilt supert, same kva det er og kor store inngrepa vert.

2. Graden av inngrep i naturen avgjer om tilretteleggjings-tiltaket skal utførast eller ikkje.

3. Einkvar tilretteleggjing, stor eller liten, brutal eller skånsam i naturen, er under ingen omstende akseptabel, og skal ikkje førekoma. (Kanskje skal ein sjølv unngå å vera i naturen, for tenk på om ein trakkar i hel kravlande maur eller midd i jorda, eller om ein slit av eit einaste strå, osv. om ein let tankane vandra. All plante- og dyre-liv må unngå å oppleva menneskeleg nærvær).

Det som står over er sett på spissen med hensikt, som å skyta spurv med kanoner.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Si hei når du engang treffer meg på Ulriken, Torgeir. Du kjenner meg igjen ved at jeg a) ikke benytter rekkverket og 8) har alltid med en liten dachshund. Jeg var også der i kveld. Pokker, trodde jeg var den eneste.

Hva er forresten Hotel Cesar?

Arnt (med udiskutabel moral)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg "rett" til å kritisere ny tilrettelegging i fjellet, når jeg selv setter stor pris på mange av de tiltakene som allerede er gjort..? Eller er dette dobbeltmoral?

Nei, det er ikke dobbeltmoral. Hvorfor ikke? Jo, fordi du kritiserer ny tilrettelegging i fjellet, altså ikke den tilrettelegging du selv benytter per dags dato. Det kan imidlertid diskuteres om du er farlig nær selvmotsigelse, når du ikke vil ha noe du setter pris på, eller sannsynligvis ville satt pris på dersom det kom.

Vi mennesker setter pris på komfort, og når vi har vendt oss til den ønsker vi oss ikke tilbake til skralere tider. F.eks. glorifiserte mange det spartanske hytteliv, men når folk fikk prøvd ut bedre komfort på hytta lengtet de ikke tilbake. Mange mente at glassfiberski var unødvendig, men ingen ville lenger ha treski etter å ha prøvd dem ut. Selv mente jeg at mobiltelefon var noe jeg ikke trengte, men nå må jeg ha det. Det samme med internett. Man kan slenge mye dritt om en ny vei, men når den først er der finner man ut at den er veldig praktisk og grei å ha. Denne listen kunne fortsatt i det uendelige.

Du er nok bare et "offer" for menneskets natur, Torgeir. Antakelig gjelder det andre arter også. Vi streber mot å gjøre ting enklest mulig for oss selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Jeg var på tur på Ulriken i kveld, og ble litt i tvil om mitt forhold til tilrettelegging i fjellet.

Saken er den at jeg er generell motstander mot videre tilrettelegging i høyfjellet. Slik som den berømte wiren på Besseggenruta, bolting av rappellfester på Storen, etc.

Hvor er det wire langs besseggen? Jeg så ingen!

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser en viss forskjell på å lage tilrettelegginger på et lite byfjell rett utenfor Norges nest største by og å lage tilrettelegginger i f.eks Jotunheimen nasjonalpark.

Jeg har ikke vært i Bergen, men jeg ser for meg at denne Ulriken minner om maurtue der det krypes og kravles overalt på varme sommerdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvor er det wire langs besseggen?

Såg ingen eg heller, mogleg han meinar opp Bukkelægret? Skulle i grunn ønske meg wire opp Besseggen, var skummelt å traske der med 25 kg på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg ingen eg heller, mogleg han meinar opp Bukkelægret? Skulle i grunn ønske meg wire opp Besseggen, var skummelt å traske der med 25 kg på ryggen.

Gud forby :) Da får du heller finne deg andre turområder. Reis til Alpen å kjør taubane i stedet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.