Gå til innhold
  • Bli medlem

Helgeturer med kollektivtransport fra Oslo!

Larsdx

Anbefalte innlegg

Sikkert flere enn meg som er i samme situasjon og har lyst til å komme seg til fjells eller på tur fra Oslo-området uten alltid å ha tilgang på bil. Det er jo mange muligheter, men tenkte å ha fokus på helgeturer, eventuelt langhelger.

Å ta Bergensbanen til Finse og gå til Haugastøl eller Ustaoset er jo en klassiker som lar seg gjennomføre på en helg. Elles er det vel flere muligheter fra Tyinkrysset og Breistølen, som er tilgjengelig med buss.

Andre forslag?

Fins en tidligere tråd her, men med fokus på kollektivtransport generelt. Dessuten kan jo rutetider og ruter ha endret seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kommer dg til Beitostølen f.eks med Valdresexpressen. Går flere ganger om dagen. Alternativt til Tyin.

Går og buss visse dager i uken til Gjendesheim via Vinstra men først litt utpå vinteren(mars).

Ellers er det jo ikke umulig å ta sikte på neon av de større alpinanleggen. Er jo fjell både på Norefjell, Hafjell, Kvitfjell etc. Ta skibuss/tog frem og stolheis opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan blir man "mottat" på buss/TOG hvis man dukker opp med en pulk (paradis pulk til dømes) og stor sekk og fjellski og andre ting? kunne godt tenkt meg og kjøre TOG/BUSS vs og kjøre bil (er ikke spesielt glad i og kjøre bil) men er det slik att man alltid får med seg det man har eller hvordan er det? ville vært fint og ta toget til Finse (tar jo evighet og kjøre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre områder som jeg er nysjerrig på er Kongsberg, Notodden og Rjukan. Kanskje ikke så mye fjell i umiddelbar nærhet av Kongsberg og Notodden, men fjellskog i hvert fall? Går det an å komme seg til noen bra utgangspunkter for en to-tre dagers tur med buss eller tog uten at det blir mer enn 3-4 timers reisetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tog til Ringebu, drosje (snakket med en i romjulen som betalte kr 280 opp) til Øksendalen innenfor Måsåplassen og så er du på fjellet. Vil du bo på hytte er det 6 km til Jammerdalsbu. Derfra 16 km til Vetåbua sørover (med 1 km til enden av vei hvis du vil ha drosje ned, men dette er en lengre biltur enn til Øksendalen), og like langt nordøstover til Gråhøgdbu (men det er lenger fra returvei).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borgern, har du noe forslag til en rute med én overnatting fra Beitostølen?

Hvis du mottar forslag fra andre enn Borgern, så er det fint å gå inn til Yksendalsbu og tilbake. Kan ta litt forskjellige ruter. F.eks via Bitihorn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe konkret forslag fra Beito. Så vidt jeg vet er Bygdin åpen, der kjøres det wesel til og fra. Men mulilg man bare får haik der hvis man skal bo på hotellet. I så tilfelle så kunne man jo kommet seg et stykke inn mot Valdresflya.

Et annet sted jeg ikke tenkte på først er Haukeli. Der går jo Haukeliekspressen 4-5 ganger daglig. Alternativ på veien er jo stopp i Seljord og Lifjell. Men jeg er ikke kjent de stedene så jeg kan ikke anbefale noe hverken sommer eller vinter. Men kontakter fdu Haukeliseter er de sikkert behjelpelig med noen tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.