Gå til innhold
  • Bli medlem

Et lite tilskudd til førstehjepspakken


REs

Anbefalte innlegg

Jeg kom over dette produktet, og som gammel hjelpekorpsmann så syntes jeg at det var genialt.

Prisen var det heller ingen ting å si på.

http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=109&prodid=33811

Jeg har selv ligget ute i skogen, alene med brukket bein, og jeg hadde ikke annet en skogens trær å hjelpe meg med.

Mange har sikkert lært å spjelke en brukket fot eller arm med to pinner og litt tau eller et skjerf, men tro meg, det funker ikke i praksis.

Denne spjelken finnes også i en XL utgave. Den er noe breiere og kanskje litt mer anvendelig på kraftige "fjellvandrerbein".

http://www.sammedical.com/index.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å ligge langt ute i fjellet, når man bare skulle på en lang dagstur og ikke er kledd eller utstyrt for lange overnattinger, med brukket fot, må være noe av det verste jeg kan tenke meg.

Så kommer natten, kulden, regnet som så fryser til is, så snør det, og vindsekken ble blåst 9 meter oppi en tretopp litt unna der du ligger.

Da føler du deg sikkert ikke veldig smart...

Men om dette skulle skje med deg. Du brekker ankelen, leggen eller låret, og du klarer å spjelke dette så godt som mulig med pinner eller med den saken du linket til: Vil det da være mulig å gå på foten? Vil det ikke allikevel gjøre så umennesklig vont med selv den minste beveglese over bruddet at du i praksis ikke kan gå i ulendt terreng med denne foten uansett?

På sommeren kan man "hinke" ett stykke, men jeg ser for meg at å hinke på en ski, eller i dyp løssnø er ganske nytteløst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vil nok sannsynligvis ikke klare å gå på foten uansett. Men om bruddet blir stabilisert så gjør det _mindre_ vondt. Man øker dermed muligheten for å bevege seg, men det er ingen garantert metode. I tillegg reduserer det risikoen for å gjøre bruddet større, og ikke minst redusere risikoen for å få pulsåreblødning.

Eg liker å se på meg selv som forberedt på mye, men det blir alltid en vurdering mtp vekt og tilgjengelig plass. Det viktigste for meg er alltid kommunikasjon, navigasjon og isolasjon. Eg må vite hvor eg er, må kunne gi beskjed om hvor eg er og eg vil kunne bli der eg er til eg får hjelp. Det er mine prioriteringer.

Men, så må man naturligvis ha i bakhodet at man kan måtte være nødt til å bevege seg for å faktisk komme i kontakt med noen. Manglende dekning(GSM) er svært reelt utenfor alfavei, og det er ikke sikkert at det er noen som lytter på jaktradiokanalene, sikringskanalene eller evnt andre kanaler man skulle være så heldig å ha tilgang på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet noen hvor man får kjøpt XL-versjonen?

Min erfaring etter at min far brakk foten med på tur, er at man ikke skal flytte seg særlig mye når først skaden har skjedd og heller vente på helikopteret. Det jeg fikk veldig bruk for når denne ulykken skjedde var en GPS-spot enhet, måtte løpe opp på et fjell for å få dekning, noe som tok ca 40 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at du ikke hadde dekning, indikerte spoten at meldingen ikke var sendt eller manglet den gps posisjonen? Brukte du sos knappen eller hjelp? Mener å huske at gps lyset skal lyse når posisjonen også er sendt.

Trodde det var dekning i 98% av landet, da må det vel ha vært tykk skog eller høye fjell i retning satelitter. Nødmeldingen og gps posisjonen bruker vel forskjellige satelitter, og det er vel enklere å sende nødmelding uten gps posisjon da denne krever bare en satelitt, mens man trenger flere gps satelitter for å bestemme posisjon. Rett meg gjerne hvis jeg tar feil, da dette er noe jeg tror jeg har lest.

Har selv nyeste versjon av spot 2 og velger å stole på den for å unngå unødig bekymringer, men ble jo litt bekymret nå, da jeg går alene på tur og ikke har deg med til å springe opp på fjellet for meg hvis uhellet skulle være ute:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med å spjelke et brudd er å stabilisere det for å redusere smerten og for å unngå forverring av skaden når man beveger seg. Man vil ikke kunne gå på et brukket bein uansett, men det blir litt mindre smertefullt å bevege seg. Med større brudd som f.eks. et lårbein så kan man bare glemme denne spjelken. Et lårbeinsbrudd kan i mange tilfeller sammenlignes med å bli skutt i låret. Beinet er av og i mange tilfeller så er en del vev og blodårer kuttet av skarpe beinpiper og splinter. I låret er det en del store årer som helst ikke skal ødelegges. Dett er en så alvorlig skade at man i noen tilfeller stort sett bare tenker på å overleve.

Men et mindre alvorlig brudd i arm eller kanskje et leggbeinsbrudd, skinnebeinsbrudd eller ankelbrudd så vil det bety mye å få dette stabilisert. Jeg gikk / hinket i 1,5 timer med brukket leggbein. Det eneste jeg hadde til å stabilisere med var mine høye jaktstøvler, som rakk ca. 1cm over bruddstedet, og ble strammet maksimalt, og så laget jeg meg en primitiv krykke av en furugrein.

Men det er ikke lett med nesten 20kg på ryggen og isete holkeføre i januar måned.

Nå er det ingen katastrofe å brekke leggbeinet, for dette beinet kan du faktisk fjerne uten å få problemer med å gå eller løpe, men når det er brukket så vil smerten hindrer deg i å gjøre noe som helst som belaster foten.

Enhver må selvfølgelig gjøre hva han vil for å sikre seg i en krisesituasjon, og jeg, som har bakgrunn fra Røde Kors Hjelpekorps har nok en tendens til å sikre litt mye. Min bakgrunn kan kanskje også bidra til at jeg føler meg litt sikrere og tøffere enn jeg burde, og kan derfor kanskje ha litt større fare for å komme ut for noe uønsket.

Noen trekanttørkle kan være bra å ha med hvis man kjenner til alle bruksområdene, men jeg vil fremdeles påstå at pinner er et dårlig spjelke materiale.

Et stykke liggeunderlag, av den typen som ikke blåses opp, sammen med et tau eller noen trekanttørkle kan jo også brukes som spjelk. Jo mer man kan jo lettere er det å improvisere.

Men husk på en ting:

Hvis du kommer inn på sykehuset med brudd i fot, ankel eller legg, og spesielt hvis bruddet er åpent og blør, så kan du risikere, hvis støvelen sitter litt trangt (jaktstøvler , slalåmstøvler etc), at de ikke forsøker å trekke den av, men klipper / skjærer den i stykker.

Jeg mener "støvler er dyre" . . . . . . . . . . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at du ikke hadde dekning, indikerte spoten at meldingen ikke var sendt eller manglet den gps posisjonen? Brukte du sos knappen eller hjelp? Mener å huske at gps lyset skal lyse når posisjonen også er sendt.

Trodde det var dekning i 98% av landet, da må det vel ha vært tykk skog eller høye fjell i retning satelitter. Nødmeldingen og gps posisjonen bruker vel forskjellige satelitter, og det er vel enklere å sende nødmelding uten gps posisjon da denne krever bare en satelitt, mens man trenger flere gps satelitter for å bestemme posisjon. Rett meg gjerne hvis jeg tar feil, da dette er noe jeg tror jeg har lest.

Har selv nyeste versjon av spot 2 og velger å stole på den for å unngå unødig bekymringer, men ble jo litt bekymret nå, da jeg går alene på tur og ikke har deg med til å springe opp på fjellet for meg hvis uhellet skulle være ute:-)

Jeg måtte løpe opp på et fjell fordi jeg ikke hadde spot-enheten og bare mobiltelefon. Derfor jeg er glad i spotten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.