Gå til innhold
  • Bli medlem

Skifeller. Hva må jeg vite før kjøp?


Humle

Anbefalte innlegg

Jeg er i elendig form, og når kroppen lystrer og doktorlegen sier at jeg får lov skal skiene til pers. Men da blir det mest gåing (les: labbing) i lokalt terreng. Problemet er en lang bakke som må forseres før jeg treffer flatt bortoverskiterreng. Så isteded for streving med bakglatte ski opp der med feil klister fra 1978, tenkte jeg at et par skifeller muligens kan være løsningen.

Jeg har et par Madhsus Glittertind fjellski innkjøpt for 7-8 år siden, gikk en tur på de og plasserte dem i boden. Ikke fordi skiene var elendige, men fordi jeg dro ut i verden like etterpå...og for å si det forsiktig....skiføre er ikke mye å skryte av i ørkenen i Sudan...

Til poenget. Fant raskt ut at dette var ikke billige saker (etter min lommebok i alle fall)...så da kan det jo være lurt å kjøpe riktig størrelse og sånn med en gang.

Jeg er ikke ute etter de beste (dyreste). Og ei heller råd om akkurat merke og modell, eller hvilke du syns er bra. Jeg kommer uansett hva dere sier til å kjøpe de billigste jeg finner som passer til mine ski.

Jeg trenger bare hjelp med litt teknisk info...som dette.

Skiene mine er 210cm lange. Hvor lange bør skifellene være da?

Hvor brede i forhold til skiene skal de være?

Annet å teknisk å tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det veldig bratt bør de gå langt bak. 180 eller noe sånt. Hvis du finner ut at du kunne trenge litt mer gli kan du kappe dem bak hælen. Den bakerste delen har ikke så mye å si for festet uansett. Ville ikke gått for så mye mer enn 45mm bredde for et par fjellski.

Nar du kapper dem bør du avrunde dem. Så ruller de ikke så lett opp i enden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjøper Montanafeller og har 210 cm lengde på skiene så rekker de ikke helt bak så det går greit. Kjøpte ett par Åsnes felller i fjor som fungerer fint og. De har låsing bak på skien og man stiller inn lengden framme på tuppen ved første gangs montering. Fungerer fint. Litt dyrere enn Montana feller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det veldig bratt bør de gå langt bak. 180 eller noe sånt. Hvis du finner ut at du kunne trenge litt mer gli kan du kappe dem bak hælen. Den bakerste delen har ikke så mye å si for festet uansett. Ville ikke gått for så mye mer enn 45mm bredde for et par fjellski.

Nar du kapper dem bør du avrunde dem. Så ruller de ikke så lett opp i enden.

Tror ikke gli er så veldig viktig i nedoverbakkene for meg. Fra en fryktløs guttunge som kastet seg nedover islagte bakker i Longyearbyen på Treski fra Åsnes, har jeg blitt en livredd 42 åring, som blir sjelven i knærne bare skiene glir av seg selv....men det var jo litt færrre trær å kollidere med der oppe i min barndoms paradis....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.