Gå til innhold
  • Bli medlem

Skibriller til bruk i flatt lys. Tips ønskes.


mindviruz

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter skibriller.

Jeg er på utkikk etter briller som fungerer godt i flatt lys og skyet vær. Men de bør kunne brukes dersom skyene letter litt også, uten at jeg blir blendet.

Jeg har sett en god del på Oakley sine briller med HI Yellow glass. Dette glasset slipper inn veldig mye lys, og skal være veldig bra i flatt lys. Men jeg ser at på en del (utenlandske) forum klager de på at de blir ubrukelige når det kommer noen solgløtt, og at de da slipper inn for mye lys slik at du blir blendet.

(Kanskje lysforholdene i andre land er litt annerledes enn i norge, og det derfor ikke er så relevant hva de sier der?)

Så da sverger noen til HI Permission glasset. Det er visst greit på flatt lys, og skjermer øynene godt nok hvis det kommer litt sol. Denne blir litt mer "allround", og da ser jeg for meg at den ikke blir like bra som HI Yellow i flatt lys, og heller ikke like bra som ett mørkere glass beregnet for sol når det er fint vær.

Så jeg blir usikker på hva jeg bør velge.

Noen som har erfaring med tilsvarende glass i skibriller, eller har råd og anbefalinger å komme med?

Takker på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Tror det er vanskelig å finne ett glass som egner seg både for flatt lys og sterk sol. Det beste for flatt lys tror jeg er såkalte "BluBlockers", disse glassene er røde. Edit: Ser ikke ut til at det finnes noen særlig høyfjellsmodeller lenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gule brilleglass med speil er et greit kompromiss! Jeg kjøpte nylig disse med MATTE WHITE/FIRE IRIDIUM glass.

Jo gulere glassene er jo mer fremhever de konturene i snøen. Velger du gule glass uten speil får du maks effekt!

Eneste jeg synes var litt dårlig med googlesene var at de ikke satt like godt på hjelmen min. Men uten hjelm sitter de bra! Men såklart kommer jo det ann på hver enkelt person. Og når du skal kjøpe googles, så kjøp med doble brilleglass med en gang, og legg noen hundrelapper ekstra i dem, istedenfor å kjøpe noen til 3-400 kroner. Det er dyrt å kjøpe billig!

Er godt og greit fornøyd med nettsiden! Har kjøpt flere briller der! Nå har jeg riktignok ikke noe erfaring med retur ved evt. ødeleggelse, da ingen av brillene jeg har kjøpt der har gått i stykker/skadet. PS! Husk å legg på 25% mva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gul/orange/aprikos... Oakley har på sin hemsida en testfunktion för olika glas.

Skall du köpa ordentliga grejjor, kontakta en riktig optiker och förklara vad du skall ha glasögonen till.

Jag har 2 par briller, ett par oakley med orange glas, ett par rayban med brunt glas. Båda med slipning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Okey.

Jeg har prøvdmange dyre skibriller i det siste. Veldig mange...

Det skulle bli noen skikkelige, noen dyre, noen virkelige gode. Pris har ingen betydning. Prøvde en del par fra 1500,- til rundt 2500,- . Jeg hadde bestemt meg for ett par Oakley Canopy med HI Yellow glass, inntil i dag da jeg var på XXL...

Der prøvde jeg nærmere 10 par briller. Bla. dyre Oakley, Dragon og Spy briller. Og de jeg syntes var best var to forskjellige par fra Scott. Ett par med veldig lyst rosa-lignende glass til føre med veldig dårlig sikt, og ett par med lyst grått glass til bruk i skiftende vær, altså ett litt mer allround glass. Disse satt mye bedre enn alt annet jeg har prøvd, selv om de ikke har 3 lag skum + fleece og gudvethva mot ansiktet. Rett og slett bare mykt deilig vanlig skum. Mye bedre. Og så god utrolig utsikt! Like bra som i Oaklet Canopy (som er veldig store briller), hvis ikke enda bedre. Og glassene virker enda bedre enn HI Yellow, synes jeg.

Jeg fikk sjokk når jeg så prisen, for jeg måtte se på prisen for å bestemme meg for ett par, trodde jeg. Det lyseste paret kostet 179,- (!) og det med allroundglass kostet 399,-. Så da ble det heller to par på meg :)

De er med "anti dugg" belegg, akkurat som oakley sine til 2500,- , ventilasjon, og passer med og uten hjelm. Og når jeg tenker meg om, så har jeg aldri noensinne opplevd dugg i mine nærmere 20 år gamle billige scott brillene, eller de 10 år gamle bollè brillene som kostet 500 kr i sin tid. Så det er jeg ikke redd for.

Jeg kan egntlig ikke forstå hva Oakley, Dragon, Spy og de andre dyre merkene tar så godt betalt for. Design og merke er det jeg kommer på kan koste så mye. For enkelte briller ser ganske kule ut. Det skal de ha.

Disse 3 lagene med skum og fleece gjør bare at brillene føles hardere mot ansiktet og at de klemmer mer over neseryggen slik at du får litt mer "tett i nesen" følelse synes jeg... Ellers er det ikke mye forskjell fra billigere briller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scott er ikke ille det. Hadde briller fra 80 tallet som jeg brukte til for 2 sesonger siden, da begynte polstring å smuldre. Stavene(team edition) også fra 80 tallet bruker jeg enda.(kjente daværende importør så derfor mye Scott)

Har ikke sett på brillene de har nå men det jeg husker fra de jeg hadde var at det var ganske tykt skum som foring i tillegg til at innfatning ikke var så stiv så de formet seg bra etter ansiktet. Mulig det er slik enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.