Gå til innhold
  • Bli medlem

Turer i Nordland


reven

Anbefalte innlegg

Er det noen som har forslag til kortere turer i nordland? Helst nord for Bodø. Områdene må være øde med lite folk og muligheter for bålfyring :) Fint om det også er muligheter for langturer i samme området....I første omgang er det 3-4 dagers turer jeg tenker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Nord for Bodø har du et hav av muligheter med bl.a. Rago, Hamarøy, Grenseområdet Hellemobotn/Akkajaure, Skjomenfjellene, Narvikfjellene, Altevatn, Dividalen Rosta osv. For ikke å snakke om Lofoten!

Her kan du boltre deg i alt fra dagsturer til turer av flere ukers varighet.

Hvis bålfyring er et must, reduseres mulighetene noe, men fremdeles masse å velge mellom.

Personlig syns jeg grenseområdet Hellemobotn/Akkajaure er et fantastisk område. Her kan du gå i dagevis i lettgått terreng, fiske og fyre bål. Lenger sør har du Padjelanta nasjonalpark (Sverige), som er mer eller mindre en flat høylandsslette. (Padjelanta betyr "Det høye landet". Her er det restriksjoner når det gjelder fiske og bålfyring og du treffer nok på en og annen vandrer.

Lenger nord har du Skjomenfjellene og Narvikfjellene, og her blir det mere ensomt, svette og kupert. Her ville jeg tatt med primus! Røysvatnhytta til Narvik Turistforening er visstnok den minst besøkte hytta av alle DNT hyttene.

Områdene Altevatn og Dividalen har plenty med bålved, i hvert fall i de lavere områdene, men er jo relativt folksomt.

Lofoten egner seg best for kortere turer i dramatisk natur!

Jeg har selv gått fra Sulitjelma til Dividalen, og det er en ren nytelse i variert natur og fauna!

Lykke til og god tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tipsene! problemet er å velge hvor en skal gå. Jeg vill jo aller helst få med meg alt...... :???:

Mulig jeg tar for meg Hamarøy nå så seint på vinteren ( pga kort reisetid) jeg har tenkt på Hamarøy en stund faktisk. Har du noen spesielle plasser her du vil anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Nå vet jeg ikke hvordan snøforholdene er i områdene på og i nærheten av Hamarøy, men generelt er det jo svært lite snø i Nordland for tiden.

Hvis du tenker på fottur, har det jo vært langvarig kaldt, så det burde være lettgått skare der det ev. er snøflekker.

Du har jo et fantastisk flott område rundt og innenfor Reinoksvannet og Linnajavrre, hvor du kan ta deg en tur innover i Sverige om det frister.

Man kan ta av fra E6 ved Kobbvatnet og kjøre anleggsveien opp Gjerdalen helt opp til dammen ved Reinoksvannet.

Om veien er åpen på denne tiden vet jeg ikke. Det må du nesten undersøke lokalt.

Nord for Gjerdalen er det jo store områder hvor man kan velge og vrake. I området rundt Krokfjellet er det flere dalfører å velge mellom eller kombinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Nå vet jeg ikke hvordan snøforholdene er i områdene på og i nærheten av Hamarøy, men generelt er det jo svært lite snø i Nordland for tiden.

Hvis du tenker på fottur, har det jo vært langvarig kaldt, så det burde være lettgått skare der det ev. er snøflekker.

Du har jo et fantastisk flott område rundt og innenfor Reinoksvannet og Linnajavrre, hvor du kan ta deg en tur innover i Sverige om det frister.

Man kan ta av fra E6 ved Kobbvatnet og kjøre anleggsveien opp Gjerdalen helt opp til dammen ved Reinoksvannet.

Om veien er åpen på denne tiden vet jeg ikke. Det må du nesten undersøke lokalt.

Nord for Gjerdalen er det jo store områder hvor man kan velge og vrake. I området rundt Krokfjellet er det flere dalfører å velge mellom eller kombinere.

Veien er bare åpen fra 15. juli til 15. oktober

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har forslag til kortere turer i nordland? Helst nord for Bodø. Områdene må være øde med lite folk og muligheter for bålfyring :) Fint om det også er muligheter for langturer i samme området....I første omgang er det 3-4 dagers turer jeg tenker på.

Har sagt det i flera andra trådar, i Sverige är det inte tillåtet att fälla träd för bålfyring. Det är endast att ta kvistar som ligger på marken. Inte ens rotvältor får man ta. I skyddad natur, exempelvis naturreservat/nationalpark så kan det vara förbjudet att elda överhuvudtaget. Du hittar information om detta på Länstyrelsens hemsida. Ex. Padjelanta föreskrifterna hittar du till höger i denna länk (inte förbjudet att elda);

http://www.lansstyre...es/default.aspx

Så är bålfyring ett "must"(?) då är inte Sverige ett alternativ! Om du inte tar med dig ved...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.