Gå til innhold
  • Bli medlem

Pulsklokke


REs

Anbefalte innlegg

Dette hadde kanskje passet bedre under temaet trening, men jeg setter det her like vel.

Jeg sykler ganske mye og hvis jeg ikke trenger bilen til noe i løpet av dagen så sykler jeg til og fra jobben, ca 17km hver vei.

En dag ble det litt prat om dette med treningseffekten av å sykle til jobben og siden jeg som regel tråkker på det jeg er god for så ble det foreslått at jeg burde skaffe meg en pulsklokke.

Et av argumentene var:

"Du skal jo trene og forhåpentligvis ha litt effekt av treningen, men du sykler jo konkurranse hver dag".

Derfor ble jeg anbefalt å kjøpe en pulsklokke for å ha litt kontroll med puls etc.

Jeg er en friluftsmann og har liten eller ingen peiling på slike treningsdippedutter.

Er det noen som kan komme med noen tips så hadde jeg blitt veldig glad. Det er jo snart jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er gode argumenter for både det og bruke pulsklokke kontra det og ikke bruke. Ingrid Kristiansen mente det var bedre å lære å kjenne kroppen sin uten bruk av pulsklokke. Selv har jeg løpt en god del med pulsklokke, men nå bruker jeg det ikke lenger.

Argumentene mine for å bruke er at det var motiverende å bruke en og da spesielt når jeg løp langdistanser. Jeg lærte en god del om tempo-regulering under langdistanse der en av flere tabber en gjør er å holde for høyt tempo i motbakker. Pulsen går høyt opp og en overskrider fort melkesyre terskelen . Med tredemølle-løping og pulsklokke fant jeg ut i hvor sånn omtrent hvor syreterskelen min lå og passet på å holde meg under terskelen spesielt i motbakkene. Resultatet var at jeg holdt bedre tempo på slutten av løpene men også at jeg ikke overtrente.

Dette kan overføres på det å gå tur, dvs at om en holder for høyt tempo i fjellet så forkorter du dagen i forhold til fysiske ytelser, så når du kommer fram til en teltplass så gidder en knapt gå fra teltet med fiskestangen. Og en blir stiv og støl dagen derpå.

Det høres ut som om det er det kameratene dine mener, at du kanskje tar for hardt i. Her kan pulsklokke hjelpe deg med å finne rett tempo. Grete Waitz sier i boken sin at en av de tingene hun har gjort feil og ville forandret på er at hun trente for hardt. For hard trening gir deg "set-back". Dette har jeg opplevd flere ganger når jeg var aktiv i konkuranser. Når jeg skulle prikke inn toppformen trente jeg for hardt rett før stevnene pga, forventningene skrus opp jo nærmere en kommer stevnet og jeg gav ekstra gass på treningene.

Men.. så var det uten pulsklokke da. De overnevnte fordelene kan læres også uten klokken. Rett og slett ved å lære seg å kjenne sine "soner". Når er det for hardt, for svakt osv. Det kan også bli et mas ved å følge tider, klokker og soner. Når jeg løper og sykler i dag så ser jeg mye mer på naturen rundt meg når jeg trener,enn å følge med på klokken, det er mer som en trenings-TUR enn bare trening .

Har også vært med i noen sykkelløp men da har jeg trent uten pulsklokke.

Det er mye diskusjoner og lange avhandliger rundt alt dette her og enig i alt dette med pulsklokke er man ikke.

Det jeg kan si er at hvis du synes det ser litt interessant ut å prøve pulsklokke så prøv. Om du synes den ødelegger motivasjonen og blir et mas så legg den vekk.

Her må du gjøre dine egne erfaringer og betraktninger.

Men dette er ikke en "must- have" duppeditt...!!! mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.