Gå til innhold
  • Bli medlem

Tyinkrysset-Trondheim

Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Noen som har synspunkter/tips til trase fra Tyinkrysset tilTrondheim på sommerføre?

Trollheimen vs Tafjordfjellene eller kanskje Rondane?

Hvor ville du gått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tafjordfjellene? De ligger vel litt for langt vest...

Her er et forslag:

Kyrkjestølane (Filefjell) - Sletterust - Hjelledalen - Vettismorki - Skogadalsbøen - Sognefjellshytta - Nørdstedalsseter (kan unngås) - Trulsbu - Lundadalen - Skjåk - Nysætri i Lordalen - Lesjaskog - Aursjøen - Grøvudalshytta - Haveråsen - Gjøra (litt asfalt) - Vollasetra - Storlien - Trollheimshytta - Rindal. Herfra til Trondheim har jeg intet forslag til rute.

Jeg gikk selv fra Rindal til Lysebotn i fjor sommer og gikk da bl.a. traséen ovenfor i motsatt retning. Evt. depoter kan du legge ut f.eks. på Sognefjellshytta, Skjåk, Lesjaskog, Gjøra og/eller Rindal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt forslag fra Stig.

Et alternativ er selvsagt å gå litt lengre øst i Jotunheimen, eks. Fondsbu-Olavsbu-Leirvassbu-Sognefjellshytta, men da blir det bretur over Smørstabbbreen. Alternativt til Skogadalsbøen fra Olavsbu.

Fra Nørdstedalsseter har du jo også muligheten av å gå en mere vestlig rute,eks. Arentzbu- Sprongdalshytta-Skridulaupbu-Grotli og videre gjennom Tafjordfjella og komme innpå Stigs rute på Aursjøen. Ønsker du å gå videre fra Trollheimen, har du mulighet til Jøldalshytta, videre mot Berkåk og over Igelgjell mot Støren. Fra Støren mot Samsjøen og Brøttem i vestenden av Selbusjøen. Kjenner imidlertid ikke overnattingsmulighetene i dette området og anbefaler å kontakte TT.

Lykke til med planlegginga ! :)

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om eg kunne hatt tid og råd til ein liknande fjelltur i vekevis.................

Tyinkrysset - traske, traske, traske, traske - Trondheim. Turforslaget mitt er langt i frå kortaste rute, men krokar seg via Breheimen, Tafjordfjella og Trollheimen. Der ingenting er nemnt, som gjennom bygdene, handlar det om å finna fram til lokale overnatting-stader sjølv. Eg har ikkje gått denne ruta, men dette hadde vore ei aktuell rute etter min smak om eg skulle gått denne turen. Med telt står du mykje friare enn dette.

Kva med å starta nede frå fjorden, frå Lærdalsøyri, der turen startar frå nausta ved gamle fjordenden og inn gjennom det staselege trehusmiljøet i Øyragata. Som turen endar mellom trehus i Trondheim, kan den byrja på same viset.

Gå oppover Lærdalen, og følg gamlevegane der det mogleg, over Galdane, Vindhellavegen til Borgund stavkyrkje, og den gamle konge- og post-vegen innover Filefjell/Fillefjell (ingen diskusjon om namnet) til Kyrkjestølane og Tomaskyrkja. Ta ein tur innom stølsmuséet der.

Først via Vest-Jotunheimen: Turen vidare inn i fjellet er Kyrkjestølane - Sletningsbue - Sletterust - Vettismorki - Skogadalsbøen - Turtagrø. (Eg hadde overnatta privat på Skagastølen/Skard-stølen, då eg kjenner folk på Skagen i Fortun, garden som er rota til namnet store Skagastølstind).

Breheimen neste: Turtagrø - Stølsdalen - Nørdstedalen - Sota - Slæom - Skridalaupbue - Grotli.

Tafjordfjella neste: Grotli - Danskehytta - Reindalsseter - Pyttbua - Vakkerstøylen - Tjønnebu - Trollstigen - Åndalsnes.

Romsdals- og Sunndals-fjella neste: Åndalsnes/Isfjorden - Måsvassbu - Vasstindbu - Svartvassbu - Hoemsbu - Reinsvassbu - Raubergshytta - Vangshaugen - Fale i Sunndalen.

Trollheimen neste: Fale - Innerdalen (Nordmøres perle, Norges vakraste dal) - Kårvatn - Trollheimshytta (hugs Speilsalen og Blåsalen i området, om dei er opne) - Jøldalshytta - Å i Meldal.

Gjennom dei trønderske skogar: Å i Meldal - Stavådalen - Hølonda - Korsvegen - Melhus - Rødde - Torsletta (Klæbuveien) - Eklesbakken - Nardo - Trondheim med trehusstrøket ved Nidelva og i Fjordgata.

God tur!

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.