Gå til innhold
  • Bli medlem

Goretex og kuldegrader?


Gøran Nilsson

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg bruker gore-tex stort sett hele tiden på vinteren. Men når det er skikkelig kaldt er bomull bedre siden det puster bedre og man unngår ising på innsiden av jakka. Dette kan man fort få når man er i aktivitet over lang tid i sterk kulde.

Men det kommer jo an på hva slags bruksområde du har for hvilken jakke du kjøper. Gore-tex er jo bare et skall som man må ha ull under og kanskje fleecegenser i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gore tex bruker jeg helst v pauser sommer og vinter og sjelden v bæring av sekk eller skigåing, da de transporterer fukt dårlig v tungt arbeid. Ved bæring sommerstid er sommerull og lett fleece mitt førstevalg og goretex ved ruskevær eller ved pause med noe varmt under. Jeg svetter veldig i goretex, selv v maximal lufting. Har goretex som førstevalgs skalljakke, men har den i stort sett i sekken... Så går jeg med ull og fleece.

Om vinteren er det samme oppskrift. Ved skigåing i kulde etterstrever jeg å starte kald. Så går jeg på meg varme, med ull plus fleece alt softshell m el uten windstopper. Har goretex som vindjakke i sekken. Vinterstid kan goretex lett skiftes ut med bomull. På fjellet er det helt grunnleggende med vindjakke i sekken. Her er goretex ok, men ikke optimalt, lufter for dårlig. Svette pluss minusgrader begrenser pusteevnen til goretex. Det er beskrevet i mengder av innlegg her i forum. Som vindjakke er den ok.

Ved lette turer i regn, uten tung sekk er goretex uslåelig. Når beskyttelsen mot regnet blir viktigere enn svette.

God tur!

(P.S. Det er mulig å kjøpe bra bomull til en billig penge, og kvalitetsanorakker som holder et halvt liv til en litt større penge hvis vi følger med på tilbud og salg.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.