Gå til innhold
  • Bli medlem

Spm om støvler

Mie

Anbefalte innlegg

Jeg er ingen særlig erfaren friluftsperson.

Liker imidlertid å gå i fjellet, og det blir oftere og oftere - derfor lurer jeg på om jeg burde investere i et par ordentlige fjellsko.

Spørsmålet er om dette faktisk er nødvendig, eller om det er OK å bruke vanlige felt/marsjstøvler - hva er forskjellen (bortsett fra at marsjstøvlene har lite støtte til ankelen)?

Vil dere anbefale å kjøpe støvler spesielt tilpasset fjellet, eller er det like greit å bruke dem jeg allerede har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville kjøpt fjellstøvler ja. Etter min mening kanskje det viktigste plagget man har i fjellet. Fordi:

-Bedre støtte rundt ankel, mindre slit å gå.

-"Vanntette"

-Varme

-Tåler mange års bruk om man er snille mot de

-God avdemping, om man bærer mye

-Gode såler i fjellstøvler også, får bedre grep.

Ellers må jeg si at jeg bruker fjellstøvla mine mye mer enn bare i fjellet. Klatrer med de, bruker de i skog og mark. Og passer ypperlig som vintersko.

Jeg bruker støvler i ekte skinn. Har sett det er mye kunststoff på markedet nå, og som ikke koster alt for mye. Så nå må man hvertfall ikke punge ut med 2000kr!

Ellers så er det mye annet å kjøpe og ta med seg på turer, men kan ikke akkurat si det er noe som er like viktig som gode fjellstøvler. Regntøy, telt, varme klær, votter og luer etc, er noe som ikke er så viktig om er bra syns jeg. Det meste fungerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellstøvlar treng du på turane dine så det er greitt å skaffa seg. I tillegg er det lurt og ha gode gummistøvlar med skikkeleg godt mønster i sålen (styr unna glatte seilerstøvlar o.l.), i dei tilfelle du veit at du skal gå gjennom mykje vått terreng, myr og slikt. Det fjellområdet eg går i har så mykje vått terreng at eg brukar gummistøvlar på mange turar. Når det er sagt, duger fjellstøvlar dei fleste stader, så gummistøvlar er kun eit supplerande alternativ når behovet kan oppstå. Støvlar er tunge, så valet om fjellstøvlar eller gummistøvlar bør vera teke før turen startar. Gummistøvlar støttar ikkje foten slik fjellstøvlar gjer, og det er viktig og vera klar over. God tur.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes forsvarets feltstøvler duger til det meste (M-77). Krever en del vedlikehold, men det gjør vel det meste. Det går uansett fort å smøre dem pga enkel konstruksjon. Jeg får aldri gnagsår i dem etter at de er inngått. Går du mye på hardt underlag kan du slenge inni et par dempesåler. Skal du bare gå i steinur er det nok greit med litt mer ankelstøtte.

Prøv å gå noen turer i fjellet med feltstøvlene dine først. Kanskje du finner ut at de duger mer enn nok. Ser det er mange som trasker rundt i store, tunge og stive fjellsko til flere tusen kroner, som ikke gjør annet enn å lappe føttene med sportstape og gnagsårplaster. Er det prisen man må betale for ekstra ankelstøtte, bør man tenke seg om først.

Og dersom du har originale M-77 (forsvarets merking under), kan du jo få noen du kjenner i forsvaret til å bytte dem når de blir utslitt :-) Eller kanskje du jobber/tjenestegjør der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det er flere ulike oppfatninger om dette (som alt annet), så jeg følger nok Summits råd om å bruke feltstøvlene mine i begynnelsen - så ser merker jeg sikkert kjapt om det er behov for annet.

Siden de inngått skikkelig passer de ihvertfall foten min perfekt, og jeg har aldri hatt problemer med dem på de turene jeg allerede har hatt - men jeg spør her siden jeg jo ikke vet om det er spesielle egenskaper ved fjellstøvler som jeg går glipp av.

Og dersom du har originale M-77 (forsvarets merking under), kan du jo få noen du kjenner i forsvaret til å bytte dem når de blir utslitt :D Eller kanskje du jobber/tjenestegjør der?

Ikke nå lenger, men jeg har endel "kontakter" som nok kan fikse det. :-) Sånn sett blir det er det jo billig og greit - men forutsetningen er jo at det funker til fjells.

Takk for svarene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville uten tvil gått til anskaffelse av et par ordentlige fjellsko. Jeg vet det er mange som setter pris på M77, men pesonlig er jeg særdeles lite fornøyd med disse for turbruk. Sålene på dem er tynne, myke, lite slitesterke, og de blir glatte når det er kaldt. Sett bort fra den dårlige ankelstøtten og den vanvittig romslige lesten, er selve skinnet i seg selv helt greit, men sålen er mildt sagt elendig. Som militærsko fungerer den greit siden den skal være alt fra kontorsko til fleksibel krabbe-rundt-i-søla-på-alle-fire-sko og vintersko, men det er jo en grunn for at også forsvaret ser seg om etter en ny støvel. Konklusjonen min er at M77 kan brenne i helvete. Men for all del, det er som sagt folk som sverger til den også på tur.

Personlig er jeg glad i å bruke litt stive sko. Jeg går gjerne i fjellskp i marka der andre bruker joggesko og hiking-sko, og i områder hvor de fleste bruker lette fjellsko, ønsker jeg gjerne meg noe stivere. Men det er jo smak og behag (og jeg ser ikke bort fra at jeg er i særeste laget når det gjelder fjellsko).

Går du til en seriøs sportsbutikk vil du finne helt greie fjellsko i de fleste prisklasser, men her som ellers henger jo pris ofte sammen med kvaliteten. Særlig de skone ned mot 1000 kroner skal du passe deg for. Har stått på innsiden av disken i noen år, og sett litt for mye reklamasjoner på rimelige fjellsko. Uttrykket "lett fjellsko" i salgsannonser kan fort byttes ut med uttrykket "simpel fjellsko".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor er det lurt å prøve de ut selv først, skulle man være fornøyd er det jo liten vits å investere i et par dyre fjellsko. Sålen er ikke den kraftigste nei, skal være enig i at det ikke er de beste skoa til lengre marsjer i steinur o.l., men dersom man går på litt flatere (og helst mykere) terreng funker de jo helt fint. Det er godt mulig at jeg stiller langt lavere krav til skotøy enn gjennomsnittet, siden jeg aldri har tråkket over eller hatt noen særlige plager med beina. Bruker også joggesko om sommeren, selv på lengre turer når det er tørt i terrenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Gjest Anonymous

Heisann!!

Hvis jeg hadde vært deg MIE så ville jeg faktisk valgt Receptor skoene. Tilfeldigvis for 2 år siden gikk jeg innom Ecco, gudene vet hvorfor, men jeg fikk øynene opp for Receptor skoene, de er lette, komfortable,de går ikke i stykker og det kanskje det viktigste, sålene på Receptor er unikt bra, ingen andre sko kan matche Ecco på akkurat såler. Etter to lange år med mange turer i skog og mark er skoene fortsatt som nye.

Jeg har alltid visst hvem Ecco var, men jeg trodde de kun hadde sko for min mor og far og deres foreldre, men jeg fant faktisk sko som passer for oss friluftsmennesker.

Og jeg vil ikke anbefale deg en skikkelig hardcore fjellstøvel, men kanskje hiking er det rette for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.