Gå til innhold
  • Bli medlem

Elastisk snor til gamasjer.

Kristian123

Anbefalte innlegg

Annonse

Kommer litt an på hvilket merke du har, men for de fleste er det mulig å bruke strikken fra en utslitt fleecejakke eller lignende (Du har vel husket å ta vare på de gamle strikkene? Anbefales brukt på småting som skal festes, som tennstål, DNT nøkkel, kompass o.l.). Har du en gammle teltstang som ikke er i bruk kan du sikkert bruke strikken i denne også.

Ellers så er sportsbutikken eller sybutikken alternative steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei, nei (sorry)...

Strikk kjøper du på hobbyforretningen eller syforretningen. Koster ca 6,- for en meter, og er greit til alt mulig rart.

Men det du gjør, er å knyte den strikken som hempen siter på så stramt at hempen knapt stikker ut under gamasjen. Her trenger du ikke å bruke strikk, her kan du bruke noe sterkere tau om du ønsker.

Strikken som gå fra andre siden av gamasjen, har du så lang at den rekker under skoen og over til hempen på andre siden av skoen. Om strikken skulle ryke nå, så henger fortsatt hempen på akkurat samme sted, og den vil du aldri miste :)

Så: Hvis du legger den strikken som går under skoen i en stor løkke, slik at den ligger dobbelt under skoen, og knyter en knute på den helt oppe med gamasjen, og helt i enden der du fester den på enden må begge strikkene under skoen ryke. Da varer den mye lengre, og sannsynligheten er stor for at du vil oppdage det når den ene strikken har røke, slik at du kan skifte strikk i leir i stedet for under marsj.

Var det forståelig? :)

Har du en "spesiell" strikk, bare bytter du til en slik enkel og billig strikk som er tilnærmet "gratis" å skifte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det finnes noen hobbyforetninger her i Lillehammer, så får nok prøve meg på en sportsforetning. Mindviruz, har du noen bilder av metoden du nevnte? Og jeg er litt dårlig på norsk, hva er egentlig en hempe?

Takker uansett til alle for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke strikk. Har aldri forstått hvorfor det apsolutt må være strikk.

Når strikken ryker / er oppbrukt så erstatter jeg den med en lang skolisse. Denne trer jeg under skoen, gjennom hullene i gamasjen, tilbake under skoen og så knyttes den på oversiden. Denne holder mye lengre enn strikken og skulle den ryke så har jeg alltide et par ekstra i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det finnes noen hobbyforetninger her i Lillehammer, så får nok prøve meg på en sportsforetning. Mindviruz, har du noen bilder av metoden du nevnte? Og jeg er litt dårlig på norsk, hva er egentlig en hempe?

Takker uansett til alle for hjelpen!

Har ikke noe bilde desverre. Og har ikke til til å ta ett bilde nå heller.

En hempe er det samme som en krok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke strikk. Har aldri forstått hvorfor det apsolutt må være strikk.

Når strikken ryker / er oppbrukt så erstatter jeg den med en lang skolisse. Denne trer jeg under skoen, gjennom hullene i gamasjen, tilbake under skoen og så knyttes den på oversiden. Denne holder mye lengre enn strikken og skulle den ryke så har jeg alltide et par ekstra i sekken.

Den beste løsningen er kanskje å kombinere denne med Mindviruz' lenger opp..? Binde en strikk som ei løkke man fester hempa i. Så kan man legge lissene under skoen i en løkke. Da er det bare å hekte hempa på lissa. Slitestyrke under skoen, fleksibilitet i strikken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste løsningen er kanskje å kombinere denne med Mindviruz' lenger opp..? Binde en strikk som ei løkke man fester hempa i. Så kan man legge lissene under skoen i en løkke. Da er det bare å hekte hempa på lissa. Slitestyrke under skoen, fleksibilitet i strikken.

Ja, det var lurt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.