Gå til innhold
  • Bli medlem

Skeie/2118 - adkomst og snøforhold?


eaa

Anbefalte innlegg

Spørsmål om adkomst Skeie:

Jeg ser av rutebeskrivelser at egga opp til Skeie fra øst huser noen hammere som kan være vanskelige.

Vil mye snø (som nå) gjøre egga lettere - eller kanskje verre?

Videre beskriver Etojm.com et annet veivalg opp, nemlig ei snøflanke i sørsida av egga.

Snøflanken kan gås opp til egga, hvor man da havner på egga ovenfor de nevnte hamrene.

Hva med denne flanken nå, er den fx trygg for ras utfra snømengdene?

Og kan man fra laveste/bandet på egga øst for Skeie, komme seg over fra Leirbre-sida til flanken i sørsida, eller må man opp i denne fra Smørstabbreen?

Et siste alternativ kan vissnok være ei snørenne opp nordsida av Skeie...?

Noen som er oppdatert på snøforholdene oppi der nå (primo juni -05), inkl. adkomsten over Leirbreen?

Toppen tenkes gått kun med isøks/stegjern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror kanskje flanken er det beste alternativet. Litt ekkelt dersom det er isete, men er snøen bra går det greit. Da jeg var i nærheten (jeg snudde), føyk folk opp både med og uten stegjern, og det var hardt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer denne toppen jeg også eaa, dersom ei finværsglugge skulle dukke opp snart. Tenker på å gå opp via nordflanken.

Jeg har tidligere gått opp fra Leirbreen til ryggen øst for Skeii, men gikk da til Veslebjørn. Ved å fortsette litt nedenfor eggen (på nordsiden) mot vest, virket det som om det ville være fint mulig å ta seg opp nordflanken. Bratt, så isøks/stegjern er nok lurt å ha med. Ellers så selve eggen morsom ut, men med et par små hammere som virket vriene.

Når drar du dit? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når drar du dit? :roll:
Vi drar evt. søndag 12/6. Ikke 100% avgjort om Roger blir med ennå, så det kan bli bare meg. Har også hatt kontakt med Rune, som også tygger på denne turen. Han er heller ikke sikker ennå, men melder seg evt. på nærmere innunder turdatoen.

Jeg er svært sugen på dette, så været skal bli ganske stusselig for at jeg ikke drar. En junitur på ski oppi der med årets snøforhold, er en sjanse man ikke bør la gå fra seg! Så har du lyst og lov, er det jo bare flott! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.