Gå til innhold
  • Bli medlem

Varmeste klær på beina/ Klattermusen Heidrun?


oddeiste

Anbefalte innlegg

Er en frostpinne uten like når jeg er i ro, derfor trenger jeg bekledning som på papiret tåler -40 selv om det bare er -20.

På overkroppen har jeg en tynn ulltrøye, deretter en tykk ulltrøye, paclite jakke og The North Face Vostok dun parkas.

På beina- tynn ullongs, tykk ullongs, tykk ullbukse og en høy skallbukse.

Da dette ikke er varmt nok til f. eks isfiske i 15-20 minus grader, så har jeg sett etter andre løsninger.

Ser at man får tak i mellom bukse "Anna" fra forsvarets overskuddslager http://www.fmu.no/display.aspx?menuid=109&prodid=178

Noen som har erfaring med den- evt vekt?

Et annet alternativ er Klattermusen Heidrun http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=686&cid=405

Noen som har brukt den i ekstremkulde?

Evt andre tips?

Vekt og volum betyr en del, da pulken er høy nok som det er :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med dagens kronekurs kan http://www.phdesigns...ing.php?cat=112 være av interesse. Jeg har ingen egen erfaring av dem, men i følge diverse fora er det bra saker.

Hva bruker du for tykk ullbukse? Jeg har akkurat skaffet et meg svenska arméns modell 39-58 ('mellomtykk ull'), men vurderer et par Filsons tykkeste. Noe å rekommandere? Er ellers å intressert i å høre mer om Anna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dagens kronekurs kan http://www.phdesigns...ing.php?cat=112 være av interesse. Jeg har ingen egen erfaring av dem, men i følge diverse fora er det bra saker.

Hva bruker du for tykk ullbukse? Jeg har akkurat skaffet et meg svenska arméns modell 39-58 ('mellomtykk ull'), men vurderer et par Filsons tykkeste. Noe å rekommandere? Er ellers å intressert i å høre mer om Anna.

Jeg bruker det danske forsvarets ullbukse- selges på forsvarsbrukt.no.

Sjekket de sidene, var virkelig noen fine bukser der, men prisene var jo helt hinsides :-P moms, frakt og toll kommer jo på toppen av det hele. Har brukt vanvittig mye penger på turutstyr siste året, så har ikke lyst på et nytt 3000 kr plagg med mindre det er absolutt helt nødvendig :cool:

Har lest at mange bruker dunplagg over skallbuksa, er ikke helt fortrolig med tanken på det, da jeg tenker at det har lett for å gå hull i det..

Samtidig blir det tyngre, siden plagget må være sterkere.

Blir bla å bruke det på scootertur innover vidda, for deretter gå med ski og pulk til avsidesliggende fiskevann, derfor ønsker jeg egentlig et plagg som jeg kan ha under skallbuksa.

Samtidig ser jeg jo at temperaturgrensen økes betraktelig ved å ha et tykkere plagg på utsiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker også gjerne info om dun produsenter som bruker dun kun fra døde dyr.. Klattermusen er jo en av dem.

Edit: Etter litt mer lesing på siden deres, ser jeg jo at de er mer etisk enn de fleste, det forsvarer jo den høye prisen :mrgreen: Men spørs fortsatt om budsjettet har rom for det :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassiska råd för att inte frysa. Mycket varm mössa och fet mat! Skall tas/uppfattas med lite humor öven om mössan är superviktig.

Jag kommer med en länk till ett av de företag som jag brukar rekomendera när jag pratar sovsäckar, nämligen Roberts i Polen.

http://www.roberts.pl/Cat1_18.html

Enligt prislistan så finns den i två varianter och vad som skiljer dem åt kan jag inte avgöra då jag inte pratar Polska. Skrolla ned till näst sista kolumnsidan, Rambler plus kostar ca 1400 nok. Sjukt billigt!

http://www.roberts.pl/cennik_d.html

Du kan även tillverka din egen byxa! Då väljer du hur mycket dun den skall innehålla och hur hållbart yttertyget skall vara. Lägger med en länk som visar hur man kan sy något som liknar en sovsäck (en så kallad quilt). Klicka på Gör det själv och sedan på Dunquilt 1.

http://www.andersj.se/

Vid isfiske så ligger man väl ned? Varför inte krypa ned i sovsäcken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vid isfiske så ligger man väl ned? Varför inte krypa ned i sovsäcken?

Det med soveposen var jo ikke dumt! Under slike temperaturer er det vel liten sjanse for at soveposen blir våt, hvis man er litt forsiktig. Evt kan jo jervenduken være et alternativ, da den er med uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svetter mye så jeg bruker kun ullnetting med mikrofiber ytterst når jeg er i bevegelse, selv i 20 minus. Ved pauser tar jeg på en dunbukse fra WM:

http://sportsnett.no...id=3149&cid=405

Har sett litt på den buksa.. Hvor tykk er den? Og hvordan stemmer størrelsene? Ser de selvfølgelig mangler medium.. Er den beregnet å ha inni eller utenpå skallbuksa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på den buksa.. Hvor tykk er den? Og hvordan stemmer størrelsene? Ser de selvfølgelig mangler medium.. Er den beregnet å ha inni eller utenpå skallbuksa?

Hele hensikten for meg er at jeg ved hjelp av de lange glidelåsene kan ta på meg buksa i en fei. Dette uten å ta av meg sko eller ytterbukse. Buksa gir mye varme men sømmene er sydd rett gjennom altså ikke bokskonstruksjon som ville gjordt den varmere men tyngre og dyrere.

Dersom du skal ha den som overtrekksbukse er det nok lurt å gå opp en størrelse. Jeg hadde aldri brukt den under en skallbukse, da blir mye av hensikten borte. For meg er skalltøy kun for bruk i regn og ekstremvær. Det blir altfor klamt og dermed kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svetter ikke noe særlig på beina når jeg går (i allefall ikke når gradestokken kryper under -10.(tror jeg- er lenge siden vinteren nå :-P )

Har Norrøna Trollveggen dri 3, den er vel ikke fullt så tett som Gore Tex, samt at den har softshell fra livet og opp for bedre ventilasjon. Blir det varmt, så åpner jeg opp sidene og tar evt jakka av.

En fordel med overtrekksbukse, er vel at duna ikke trekker til seg fukta som er i undertøyet, så det heller vel mer mot det.

Hvis jeg ikke gir buksen fra forsvaret en sjanse, den koster tross alt bare 80 kroner :-P :-P Fortsatt ingen som har erfaring med den?? :mrgreen: :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ikke brukt WM buksa til å gå rundt med. Ikke bare fordi det blir for varmt, men også fordi jeg ikke ville risikert å skade den. Den er ment å være et varmt pauseplagg. Derfor er den lagd i superlette materialer som ikke tåler hard bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ikke brukt WM buksa til å gå rundt med. Ikke bare fordi det blir for varmt, men også fordi jeg ikke ville risikert å skade den. Den er ment å være et varmt pauseplagg. Derfor er den lagd i superlette materialer som ikke tåler hard bruk.

Ok. Har med Jervenduken Thermo Hunter som jeg kan bruke som "pause plagg", hvis jeg kjøper en bukse til, så er det til å gå rundt med da det skal litt til før jeg blir for varm i kulda :-P Var derfor jeg tenkte på et plagg som jeg kan ha under skallbuksa, i f. eks campen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har erfaring med Anna-buksen du linker til. Den er god og varm og man merker betraktelig forskjell når man tar den på. Den er også veldig lett. Jeg tviler på at den er noe tess i fuktig vær da det sikkert bare er vanlig vatt eller noe i buksa men da er den jo heller ikke nødvendig å ha... Merk at den må brukes sammen med skallbukse da den er åpen i siden og bare har noen enkle knapper for å ta av og på. Den varmer godt da og den kan også tas under en romslig selebukse og varmer jo definitivt godt da også. Siden den også kun koster 80 kroner så vinner den nok "mest for pengene" med god margin. Mine to andre alternativer som jeg også bruker er en hjemmestrikket ullbukse og en Mountain Hardwear Primaloft-bukse. Også gode alternativer. Men må også spørre: Hva har du på føttene? Her er det veldig mye å hente i komfort for en isfisker med enkle grep. F.eks. forsvarets fotposer med tykke ullkartanker og innleggsåle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du på føttene? Her er det veldig mye å hente i komfort for en isfisker med enkle grep. F.eks. forsvarets fotposer med tykke ullkartanker og innleggsåle.

Jeg bruker noen lette scootersko som jeg har tatt ut innerskoa og erstattet de med ullsokker pluss to par tettstrikkede ullester. Har også byttet ut sålen med en i ull. Funker egentlig greit, men kan bli litt kald etter mange timers bruk. Fotposer utenpå hadde sikkert gjort det lille ekstra? Er de store nok til å ha utenpå?

Hvis jeg kjøper anna-buksen, tror jeg at jeg bytter ut knappene med borrelås, så er den enklere og kjappere å ta av og på med votter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en fleece bukse med seler og høyt liv. (Egentlig ment som mellomlag i vadebukser). Veldig lett og har stor isolasjonsevne. Ved kald vintertelting bruker jeg ullunderbukse, lang ullnetting, fleecebuksa og skall ytterst. Det er for varmt å bevege seg i, men i leiren er det topp.

Fleece mellom ull og skall er også bra, for det leder fukt utover. Er ikke så begeistret for dun i mellomlagsplagg pga mulighet for kondensproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker noen lette scootersko som jeg har tatt ut innerskoa og erstattet de med ullsokker pluss to par tettstrikkede ullester. Har også byttet ut sålen med en i ull. Funker egentlig greit, men kan bli litt kald etter mange timers bruk. Fotposer utenpå hadde sikkert gjort det lille ekstra? Er de store nok til å ha utenpå?

Hvis jeg kjøper anna-buksen, tror jeg at jeg bytter ut knappene med borrelås, så er den enklere og kjappere å ta av og på med votter på.

Nei, tror ikke du får forsvarets utenpå scooterskoene. De er etter min erfaring litt trange å få på støvler. (Bruker dem bare med kartanker, til den bruken kan man for øvrig bruke sin "vanlige" størrelse.) Høres uansett ut som du har en varm løsning for føttene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.