Gå til innhold
  • Bli medlem

Canon EOS350D og panoramabilder

Erling

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp anskaffet en Canon EOS 350D med 18-55 mm originaloptikk. I tillegg har jeg fra før en EOS-linse på 70-300 mm, som altså tilsvarer 112-480 mm. Jeg skulle vel kunne få ganske brukbare bilder med det utstyret, bare jeg lærer å bruke det :roll:

Jeg er litt ivrig etter å komme i gang med å lage panoramabilder, og har blitt fortalt at dette "ligger i kameraet", men der kan jeg ikke finne noe. Må jeg ha egne programmer for å takle dette ? Takknemlig for gode tips :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

du kan jo sy sammen flere bilder til et panoramabilde, hvis du bruker 18-55 mm objektivet bør du ikke ta bildene på max vidvinkel fordi dette objektivet fortegner kraftig slik at du lett får buede horrisonter ol.

det finnes egne programmer for dette, men det kan også gjøres i photoshop

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Photostitch fulgte sikkert med i programpakken når du kjøpte kameraet. Der kan du sy sammen til panorama.

Jeg har også Photoshop cs, og der er en funksjon File-Automate-Photomerge som også kan brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Photostitch fulgte sikkert med i programpakken når du kjøpte kameraet. Der kan du sy sammen til panorama.
Dette er helt riktig Svein -takk for tipset :) Jeg har allerede produsert et panoramabilde over Drammensdalen fra balkongen. Jeg tok fire bilder og det var enkelt å gjøre dette i Photostitch - jeg gjorde jo egentlig ikke noe, programmet ordnet alt sammen.

Men begrensningen er fire bilder i JPG-format. Hva gjør man hvis man har flere bilder ? Kan man sy 16 bilder sammen til ett ved fem syinger (4*4) ? Tror jeg trenger det for å dekke hele utsikten fra Høgevarde fra Uranostind til Rondane, når jeg en gang kommer meg opp dit i perfekt vær.

En annen ting er at jeg mistenker litt kvalitet for å ha gått tapt i syingen. De opprinnelige bildene var i høyeste oppløsning på 2,9-3,5 MB, mens det ferdige bildet ble på 3,6 MB.

Photostitch støtter ikke bilder tatt i RAW-format. Er det andre programmer som gjør det ? Da slipper man kanskje kvalitetstap ?

Erling: Skriv gjerne om dine erfaringer med 350D etterhvert. Vurderer å kjøpe.....

Erfaringene mine fra CanonEOS350D er foreløbig meget gode - det "gamle" digitalkameraet mitt var et kompaktkamera av typen HP735 (3,2MP). Det morsomste med et speilreflekskamera er at det gir mye bedre kontroll og muligheter ved opptak. Kvaliteten på bildene blir også bedre, men jeg vet ikke om det er så stor forskjell ennå. Forøvrig har jeg hatt Canon EOS500 i flere år og tatt lysbilder, så jeg er vel ikke riktig person for å spørre om hvorvidt Canon er bedre enn Nikon eller andre. Siden jeg har en del Canon-utstyr fra før, vurderte jeg aldri annet enn CanonEOS350D siden prisen nå er nede på et akseptabelt leie.

Selv om det er morsommere å ta digitalbilder med speilreflekskamera er jeg fremdeles overbevist om at lysbilder på lerret gir mer detaljerte og naturtro bilder enn digitalbilder. Men det kan godt hende at jeg har tatt mitt siste lysbilde allerede :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går nok fint å sette sammen bildene 4 og 4 for så å koble de sammen igjen til ett. Når det gjelder program som tar RAW så tror jeg det er dårlig med det. For å unngå tap av detaljer bør du bruke .tiff format. Men dette gir store filer og det tar tid å sette sammen mange bilder.

Ellers så krever jo digital speilrefleks litt etterarbeid på bildene for å oppnå maks resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruke Adobe kan du sy så mange bilder du vil og her kan du lagre i andre formater enn jpg også. Jeg går ut i fra at de rimelige Adobe-versjoene har disse mulighetene. Syingen i Photostitch reduserer størrelsen på filen ja, usikker på Adobe (ikke brukt noe særlig sjøl).

Etterbehandling av bildene i software er nærmest en egen kunstform. Begrensningen er man selv. Med 8mpix som 350d har, kan du hente ut massevis av detaljer. Du kan dessuten selv stille inn kameraet på hvor skarpe du vil ha bildene rett fra kameraet.

Der følger vel med program for behandling av RAW-filer også vel?? Du kan stille spm eller søke på www.foto.no/diskusjon , der e mye kompetanse samlet på et sted...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.