Gå til innhold
  • Bli medlem

Pustende skalljakke?


REs

Anbefalte innlegg

Var ute på en liten søndagstur i går og for de som måtte være lokalkjent så ble det bare en tur opp til Bjørndalsfjellet og en runde i området rundt fjellet. Totalt ca. 2 timer.

Den første snøen lå våt over lyngen og det var en del is på berget. Det blåste en kald sterk vind fra sydøst, men uansett ble det en fin tur mens søndagssteika stod og godgjorde seg i ovnen.

Jeg hadde på meg en enkel ulltrøye og en Arcteryx Theta SV skalljakke. "Noe av det beste som finnes" i følge ekspeditøren hos Platou sport. På ryggen en liten sekk med termos, sitteunderlag, en kopp, et par ekstra sokker og en ekstra ullgenser. Etter ca. 45 minutter stod jeg på toppen av Bjørndalsfjellet 362m over havet og nøt utsikten nordover mot Sandnes og Stavanger med et snødekt Ryfylke i bakgrunnen mot øst. Vinden var etter hvert så kald at jeg bestemte meg for å ta på meg en ullgenser og benyttet anledningen til å sjekke skalljakken på innsiden, og ganske riktig. Kliss våt av svette. Ikke mye pusting her i gården nei.

Jeg er ikke så flink til å følge stien så turen tilbake gikk litt på kryss og tvers i terreng hvor det eneste sporet jeg så var et harespor som endte inn under en stor stein som lå over en liten steinrøys. Sikkert en unødvendig omvei, men en langt finere tur enn om jeg skulle gått stien tilbake.

Vel tilbake på parkeringsplassen ble gamasjer og fjellsko skiftet ut med lette sko for bilturen hjem og skalljakken ble vrengt av.

Og hvordan var jakkens innside nå med et ekstra lag tykk ull under? Jo, ganske riktig, like våt.

Jeg har flere ganger tidligere hevdet at denne fantastiske pusteeffekten bare var noe produsenten fikk til å virke i laboratoriet sitt, og fått mye motbør fra folk med dyre skalljakker som mente det motsatte. Men nå har jeg slitt ut to dermisax jakker og er i gang med en goretex jakke uten at jeg har erfart annet enn det jeg erfarte i går.

Nå gjenstår det bare å teste den i litt skikkelig vestlandsregnvær og kanskje også på et par skiturer i vinter.

Men ellers var jakken bra. Bra passform og tett og fin mot vinden. Kanskje litt kort bak, men det hjelper sikkert med litt varmt undertøy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden jeg antakelig var på Lifjell samtidig med at du var på Bjørndalsnuten, hadde vi nesten like forhold. Jeg gikk med ullbluse og ullblandet "sportskjorte" over.

Jeg var ikke veldig våt. (Det kan henge sammen med at vi gikk uten jakke langs fjorden og opp mot toppen, og hadde jakken på bare det siste stykket.)

Jeg bruker gore-Tex, og har aldri seriøst prøvd Dermisax i jakke.

Gi en tilbakemelding om du finner noen markert forskjell mellom Gore-Tex og Dermisax.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At desse membrane pustar dårleg, ligg i materialets natur, og stemmer godt med mi erfaring også. Men når eg går med sekk, det vil seie som oftast, er det heller ingen tvil om at jakkene eg har erfaring med faktis pustar, for det er ikkje bare innsida av jakka som vert våt, men også utsida der sekken har kontakt med ryggen min. Dei same jakkene er også vanntett i den forstand at dei fungerer godt som regnjakker

Glidelåsane er til for å åpne for lufting, og nettopp glidelåsen under ermane på dei fleste membranjakkene, gjer at eg i mange tilfeller langt foretrekk dette heller enn ei impregnert bomullsjakke utan denne moglegheita for lufting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har foreløpig ikke merket noen forskjell på Goretex og Dermisax og selvfølgelig blir det bedre med god lufting. Derfor bruker jeg ikke buksebelte, men seler. Da er det en liten mulighet for å få til en tilnermet "skorsteinseffekt" med varm luft som stiger opp og ut i toppen. Seletøyet på sekken hindrer dette noe, men da kan man jo åpne opp under ermene hvis det ikke blåser for mye, for da blir det fort kaldt på innsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg har samme erfaring som REs, Merker ingen forskjell på dermizax og gore-tex, være seg paclite, pro-shell eller comfortshell, active har jeg ikke prøvd. Det som er avgjørende er lengde på glidelåser og det å være flink til å lufte ut når man er i bevegelse. Derimot det fine med membraner er at det beskytter godt for vær utenifra og at det tørker relativt raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.