Gå til innhold
  • Bli medlem

Hulvei finnes det mange rundt om?


REJOHN

Anbefalte innlegg

Det var ikke mulig å ta en tur i heia på lørdag.

Været var det aller beste, men noe hvitt hadde lagt seg over landet, og gradestokken hadde blå lepper og fått på seg et skjerf av snø.

Det ble en tur langs sjøen - tilsammen over tre timer, og med litt såre fotblad på slutten. Det blir ofte det om det er frost i bakken.

På turen går jeg på restene av en gammel vei mellom Hå og Varhaug. Stor deler av veien er selvsagt ødelagt av fremskrittet, men spesielt opp Kommedelen er det tydelige rester av den gamle hulvei.

Jeg lurte på om det finnes mange slike igjen ut over i landet?

post-1073-0-96782100-1351516572_thumb.jp

post-1073-0-70463800-1351516640_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det fins mange hulveier spredt utover hele landet, men de fleste er kun bevart i bruddstykker her og der. En hulvei er et gammelt veifar som er dannet av slitasje an folk og dyr. De har en U-form, noe som viser at de ikke er brukt med hest og vogn. Gamle veifar lagde sjeldent like dype spor i flatt terreng. Det er i skråninger at sltasjen blir så stor at det dannes hulveier.

For moro skyld gjorde jeg et søk på www.kulturminnesok.no Det ga 833 treff på hulveier...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert databasen er helt oppdatert, evt så er den ikke registrert. Det kan du få opplysning om ved Arkeologisk museum i Stavanger, eller Rogaland fylkeskommune. Men jeg ville vært veldig overrasket om den ikke var registrert fra før, i et så fornminnetett område som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.