Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av lengde på Åsnes Breidablikk ski


Jaran84

Anbefalte innlegg

Hei.

Er ny på forumet, men ser ut til at dette er en knallfin plass å søke råd og få litt brukererfaringer.

Skal kjøpe meg åsnes breidablikk ski, (har hund og derfor breidablikk uten stålkant.) men er veldig usikker på valg av lengde på skia med tanke på spenn, hvor lette de er å styre, flyteevne i løssnø osv.

Kort fortalt er jeg 184 høy og veier 105kg. Skiene skal brukes primært i løssnø og skuterspor.

Hovedsaklig i "lavfjellet" på 600-900moh, altså i terreng med en del trær og busker, men også en og annen sporadisk snaufjelltur. De fleste turer blir nok med overnattings oppakning på ryggen/i pulk.

I følge Åsnes skal jeg ha 190cm ski mtp min høyde, men i følge min kroppsvekt skal jeg ha 200cm ski.

hva bør jeg gå for? hvor viktig er gåspenn i løssnø og skuterspor i forhold til hvor lette skia er å svinge med og bakse rundt i krattskauen osv... Synes også kortfellene til åsnes ser ut som en bra løsning jeg har lyst til å prøve ut om bruk av disse også spiller inn på valg av lengde.

På forhånd takk for alle innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du fått prøvd Breidablikk ski før eller de andre modellene med stålkant? De er veldig myke og lette å svinge. Men noe særlig gåspenn har de ikke om du sammenligner de med andre smalere fjellski. Kan vel nesten sammenlignes mer med en slags lett telemark ski. På hardt underlag(i løype) vil de "skli" litt rundt og virke litt vinglete kan man vel si. Men i løssnø er de helt perfekt. Nedfarten går som en lek også med pulk på slep. Og det er en fryd å styre dem i skog.

Ang spørsmål om feller er jeg litt usikker - syns det går så sakte med feller på så bruker heller tid på å forsøke å smøre rett og tar på feller kun når det er ytterst nødvendig.

Jeg er 188cm og 115kg og gikk for 200cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har prøvd de så vidt en liten halvtime bare... ikke noe å basere noe valg på. Jeg kommer vel på 99% av turene til å ha med meg en 4beint kompis, derfor vil jeg ikke ha stålkant. har sett hva det kan gjøre med hundelabber.. Å få en slik situasjon flere timer fra bilen er ikke noe jeg ønsker å oppleve. derfor er utvalget av ski meget begrenset i disse breddene.

tusen takk for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme ski. Er 187 og veier 95. Men kortfeller på 45mm så glir det ikke i det hele tatt, nummeret før truger. Var først i bratte skråninger i løssnø jeg kom opp i mer enn 5km/t. Så jeg smører de. Er såpass lavt smørespenn at det sitter godt. Må gå noe fiskebein der det er som brattest som jeg nok kunne godt rett med fellene. Skulle det dog glippe litt når det er så bratt så er det ikke gøy så jeg ville gått litt fiskebein uansett.

Skiene i seg selv er veldig gode . Har har BC magnun bindinger på de. Jeg husker ikke helt hva jeg har av lengde men mener det er 190cm. Bruker de mest i skog og de er lettere å manøvrere når de ikke er for lange.

Et alternativ til de er Fischer Jakt Crown, de er enda bredere og har mer innsving men er smørefri. Så de passer ikke like godt på alle fører som et par som kan smøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.