Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til liten, lett og god hodelykt.


mindviruz

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har per i dag en LED Lenser H14 som er da "store lykten" min, og en lite petzl tikka 2+ som da er "lille lykten" min. Tikka 2+ lykten gir 50 lumen.

Den lille lykten er grei i campen, teltet og rundt hytten. Den går helt greit å gå med der jeg er kjent, men den blir litt svak når jeg går på fjellet, og ikke vil bruke den store H14 lykten, f.eks. på joggetur, eller på korte turer når jeg bare trenger en liten lykt i lommen.

Hvilken hodelykt kan være bra? Jeg tenker en som har batteriene innebygget (Ca 2 AA eller 2-4 AAA batterier), veier lite, tar liten plass i lommen og gir greit med lys.

Jeg kan kjøpe Grunda H96 "gratis" på jobben. (Den bli altså til "jobbruk", så låner jeg den til privatbruk). Den er laget i lett flyaluminium, og er dimmbar 10-100%. Den har også IR sensor, så du kan slå den av og på med å føre hånden foran lykten. Den gir 100 lumen, altså dobbelt så mye som Petzl tikka 2+ lykten og er "gratis" :)

Er dette en grei lykt, eller finnes det mye bedre lykter på markedet som passer beskrivelsen min.

Link til Grunda H96:

http://catalog.grunda.com/article/?katBid=V17&dokId=wc517102&artNr=#/?menu=V17-2-%7CV17-2-63%7CV17-2-92%7CV17-2-97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom jobben betaler ville jeg sett på Lupine Piko Duo. Riktignok oppladbar, men med større effekt og bedre lysbilde. På full guffe gir den 900 lumens i 1,5 time, mens den kan dimmes ned til å vare i 40 timer. Brukes av mange proffbrukere fra politi til montører og redningsmannskaper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Det var mye lys. Definitivt ett mye bedre valg ja. Visste ikke at det fantes lykter med så mye lys. Den ser ut som en helt super arvtaker til min H14 med ekstern batteripakke, når den skal oppgraderes :)

Den frister såklart, men den er egentlig ikke helt det jeg er ute etter. Jeg er ute etter en lykt uten ekstern batteripakke. For med ekstern batteripakke blir den ikke like grei å ha i bukselommen lengre når jeg skal på litt kjappe joggeturer på fjellet og slikt. Selv om den ser mer kompakt ut enn H14.

Problemet er at jeg kan bare ta ut varer fra den lokal jernvaren eller den lokale grossisten, og de hadde bare den lykten jeg snakker om inne i sortementet sitt som var aktuell. Saken er den at jeg kommer til å ta ut Grunda lykten uansett til jobbruk, men dersom det finnes langt bedre alternativer å bruke på privaten der ute så kommer jeg til å kjøpe en selv også. Og det er drfor jeg spør om tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piko X har eksternt batteri, mens Piko Duo har et 1,7 Ah batteri festet bak på hodestrikken. Politiets hundeførere benytter denne og har den i lårlomma på kjeledressen.

Når batteriet er utenfor lykten så anser jeg det for å være eksternt. Selv om den ikke ser ut til å ta så stor plass da. Men uansett blir den alt for dyr, desverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Led Lenser H7? Billig og kraftig, og i tillegg har den fokus og dimming. :)

Egentlig en bra lykt ja. Mye lettere enn H14, som da er ganske tung. Men desverre er ikke batteriene inne i selve lykten og blir dermed litt mer klumete i bukselommen. Men ett godt forslag ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var mye fint og smått. En lykt med 1 stk AA bateri og 200 lumen må sies å være imponerende. Og størrelsen er vel omtrent litt større enn en lighter? :)

Hvor får man disse billigst mulig?

Kjøpte på ligthman for 500,- (den du sikter til)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bare tipser om en hodelykt som ser veldig bra ut. Litt dyr kanskje? men uansett... http://spikelights.wordpress.com/ og

Er ikke sikker på lysstyrke men ser ut til å være plenty. Godt lysbilde, programmerbar med usb, skal være så vanntett at den kan brukes til dykking ,kan skifte batteri ett av gangen slik at man har lys mens man skifter.

En flood og en spot innstilling men tror det etterhvert kommer program man kan kjøre begge samtidig. Ulemper, muligens litt vanskelig å få tak i med venteliste etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Jeg er ganske fornøyd med denne: http://silva.se/node/65

110 lumen er jo ålreit, men kanskje lavere enn du ser etter? Lyser fint synes jeg, også er den relativt billig (450 på xxl), solid, vanntett og liten slik at den lett får plass i lommen. Jeg setter veldig pris på å ha en vanntett lykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.