Populært innlegg Manepe Skrevet 22. oktober 2012 Populært innlegg Skrevet 22. oktober 2012 Høst. Regn, kulde og mørke. Man kan bli deprimert av mindre. Så hvordan overvinne høstdepresjonen? Ved å dra ut, selvfølgelig. Fra 10. september til 7. oktober gikk jeg fra Movatn i Nordmarka, på grensa mellom Oslo og Akershus, til Vermundsjøen på Finnskogen. Ruta passerte gjennom Romeriksåsene og skoger i Nannestad og Hurdal, før jeg gikk forbi Mjøsa og fortsatte over sørlige Hedmark til grensetraktene mot Sverige. Det ble en laaaang marsj, med kun en hviledag (uten flytting av leir) på fire uker. Målet med turen var å utforske flere skogsområder som jeg fra tidligere har hatt lite kjennskap til. I ettertid er jeg positivt overrasket over perlene disse skjuler. Særlig Nannestadskogene var kulere og mer villmarkspreget enn jeg hadde trodd. Finnskogen, hvor turen avsluttet, er riktignok tettvokst og hardt kulturpåvirket, men også der finnes det virkelige naturperler verdt mer enn ett besøk. Delmålene var ellers å opprettholde en jevn ro og båleim fra turstart til slutt. Det gikk ganske greit. Turen er del av et større prosjekt bestående av seks langturer fra Oslo. Alle distanser ble gått til fots. Jeg var stort sett alene, men hadde velkomment besøk i noen dager. Og her er noen fotos (Du finner bilder med bildetekster her: http://manepe.no/oslo/foto/nar-morket-kommer/ ) 18 Siter
Kontorstol Skrevet 22. oktober 2012 Skrevet 22. oktober 2012 Mange pene bilder! Er det Salomon Comet 3D GTX jeg ser på sekken din? Siter
Manepe Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter Skrevet 22. oktober 2012 Takk og bukk, begge to! Mange pene bilder! Er det Salomon Comet 3D GTX jeg ser på sekken din? Det er nok ikke meg. Bildet viser en kamerat som hang med i noen dager i Finnskogen, så skomodellen er jeg sannelig ikke sikker på Siter
+rune1974 Skrevet 22. oktober 2012 Skrevet 22. oktober 2012 Jeg er som tidligere imponeret, tak for du gider dele med os andre. Siter
HegeJohnsen Skrevet 22. oktober 2012 Skrevet 22. oktober 2012 Følger deg via bloggen din og er både imponert og misunnelig Gleder meg til neste tur! Siter
Manepe Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter Skrevet 22. oktober 2012 Takk o hoi! Følger deg via bloggen din og er både imponert og misunnelig Gleder meg til neste tur! Morsomt at du følger med. Neste tur blir helt episk Siter
martin.m Skrevet 22. oktober 2012 Skrevet 22. oktober 2012 Som sedvanlig, mange virkelig gode stemninger og motiver i bildene dine Neste tur blir episk sier du? Ser fram til det. Siter
Chalshus Skrevet 22. oktober 2012 Skrevet 22. oktober 2012 Morsomt at du følger med. Neste tur blir helt episk Er ikke alle turer episke? Siter
Manepe Skrevet 23. oktober 2012 Forfatter Skrevet 23. oktober 2012 Er ikke alle turer episke? Er ikke livet episk? Nettopp! Siter
Helge.R Skrevet 30. oktober 2012 Skrevet 30. oktober 2012 Nydelig. Spent på den neste turen... Morsomt og lærerikt å følge med deg...Muchas gracia Siter
Pajko Skrevet 30. oktober 2012 Skrevet 30. oktober 2012 Fantastiske billeder! Nu savner jeg Hurdalområdet endnu mere end normalt... Siter
Dag G - Evje Skrevet 31. oktober 2012 Skrevet 31. oktober 2012 Nå bor jeg midt i skauen så skauturer står ikke høyest på turlista. Må opp på toppene og få sikt og luft under vingene.... En tur på et par dager med trær og tjern kan gå, men ikke ukevis Siter
Manepe Skrevet 31. oktober 2012 Forfatter Skrevet 31. oktober 2012 Nå bor jeg midt i skauen så skauturer står ikke høyest på turlista. Må opp på toppene og få sikt og luft under vingene.... En tur på et par dager med trær og tjern kan gå, men ikke ukevis Registrerer at flere deler dette synspunktet, men går selv aldri lei av skogen. Synes i stedet at begge deler har sin sjarm. Fjellet med utsyn og luft under vingene, skogen med ro og små landskapsrom. Begge deler spektakulært på sin måte. Gleder med til boka kommer! Igjen takk for hyggelige tilbakemeldinger! Håper jeg klarer å innfri 1 Siter
Chalshus Skrevet 31. oktober 2012 Skrevet 31. oktober 2012 Håper jeg klarer å innfri Det klarte du med glans sist, så dette må jo bare bli enda bedre! Siter
Manepe Skrevet 3. november 2012 Forfatter Skrevet 3. november 2012 Det klarte du med glans sist, så dette må jo bare bli enda bedre! Hehe. Hyggelig å høre, Chalsus.. Da satser vi på det. Siter
oyvindbr Skrevet 10. november 2012 Skrevet 10. november 2012 Nei det er ikke nødvendig å deppe pga høst med hustrige og korte gråværsdager. En dagstur i marka, hyttetur eller utenatt under pressenning og med bål, eller en langtur som dette, ja da har ikke høstdepresjonen en sjanse i havet! Jeg har tatt en tilsvarende langtur mellom Drammen og Vassfaret i 2009, og vil gjøre det igjen en gang. Finnskogen er jeg nysgjerrig på fra før, og nå skjønner jeg at det finnes enda mer å tenke på... Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.