Gå til innhold
  • Bli medlem

Bredde på kortfeller


Elisabeth-81

Anbefalte innlegg

Annonse

Det avhenger en del av hvor bratt du skal gå. Tenker du topptur i høyfjellet, eller mer som hjelpemiddel i seige løyper?

I slakere helninger synes jeg ikke forskjellen er så stor, men skal du på topptur i fjellet, altså mer enn "Feller som hjelpemiddel til dryge bakker med eller uten pulk", ville jeg like gjerne valgt 60. Glipptak koster mye krefter..

Nedoverbakke glir jo kortfeller bra uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt standardsvar er smalast mogleg. Gliden vert dårleg uansett, men smale feller hjelper. Unntaket er for bruk der det heller til sides, då kan det vera fornuftig å ha feller som fyller ut breidda på skia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Breidablikk selv, husker ikke i farten om de er 190 eller 200. tror de er 190. Jeg veier 95 kilo.

KJøpte 45mm kortfeller til de. Har bare brukt de en gang. Var nummeret før truger. Er lite smørespenn i de. Gikk da uten sekk, med sekk blir det enda verre.

Jeg skar lengde som angitt, mulig jeg skal korte den ned litt. Gikk i løssnø i skogen rundt hytta. Skulle det bli det minste glid måtte det være ganske bratt helning.

Så etter det har jeg bare gått på blå extra. Hvertfall klart bedre glid selv om det ikke kan sammenlignes med langrennsski. Også mer en nok feste selv om man da må gå lit fiskebein.

Skal jeg bruke fellene igjen blir det enten på turer hvor jeg bare skal labbe oppover eller bruke skiene som truger i rotete skog.

Var inne på tanken å kjøpe 35mm, kanskje. Er fellene smale kan du oppnå litt bedre glid ved å kante skiene litt.

Mulig feller fungerer bedre på fjellski med bedre spenn, ala Amundsen e.l.

Kan jo hende du får en del bedre effekt av feller hvis du er en del lettere. Bor du i Oslo kan du godt teste mine når snøen kommet, godt mulig de selges billig og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.