Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintertur med Nora til Stabbvatnet

turopplevelser.blogg.no

Anbefalte innlegg

Vinteren 2011 var jeg og Nora på en isfisketur på Stabbvatnet på Ringvassøya.

Vi startet avgårde mot Ringvassøya lørdags morgen, og etter en times biltur var vi framme ved Øvre Engelskmannsvatnet, hvor vi skulle starte turen i fra. Vi pakket alt utstyr i pulken, spente på oss skiene og satte avgårde mot Stabbvatnet. Været var nydelig med sol fra skyfri himmel og 4-5 minusgrader. Skiføret var flott og det gikk radig til vi kom fram til Soltindvatnet hvor vi tok vår første pause.

1458045-10-1336563984357.jpg

Liten matpause rett før Soltindvatnet

Etter pausen gikk vi videre, og når vi kom over Soltindvatnet tok vi en ny stopp der vi lekte litt. Jeg synes det er viktig å ta mange pauser, og gjøre andre ting når man har barn med seg på tur, slik at de hele tiden har en positiv opplevelse av det å være på tur.

1458045-10-1336564228808.jpg

Nora hopper og leker.

Etter en liten lekepause satte vi videre mot Stabbvatnet. Nå var det en ganske bratt og lang stigning så Nora fikk sitte i pulken å slappe av, mens jeg sleit oppover.

Vel oppe på toppen satte vi oss begge på pulken og aket nedover bakken.

1458045-10-1336564828452.jpg

Prinsessa på pulken

Vel framme ved vannet fant vi en fin plass å slå opp teltet. Etter å fått reinskinn og soveposer inn i teltet satte vi i gang å borre noen hull slik at vi kom i gang med fisket. Stabbvatnet er et bra isfiskevann og det tok ikke lang tid før Nora hadde fått første ørret på kroken.

1458045-10-1336565121976.jpg

Vi fisket bare en liten stund, men det ble likevel 3 fine ørretter på oss. Etter fiskingen tok vi pulken og gikk opp fjellsiden og aket nedover. Dette gjorde vi flere ganger og vet ikke hvem det var mest artig for, far eller datter?:)

1458045-10-1336565470296.jpg

Vi må opp for å ake ned:)

Kvelden kom og vi trakk da inn i teltet. Der lagde vi joikaboller til middag og koset oss med kakao og kaffe. Vi hadde også med oss lørdagsgotteri som vi hadde til dessert. Når middagen var fordøyd avsluttet vi kvelden med kortspill som Nora selvfølgelig vant:)

1458045-10-1336565759632.jpg

Middagstid

Det var stjerneklart ute og det ble ganske kaldt på kvelden, temperaturen kom ned i minus 12 grader. Vi fyrte godt med primusen sånn at det ble godt å varmt i teltet før vi la oss. Nora lå i min vintersovepose som skal være god og varm, men likevel våknet jeg flere ganger på natten for å sjekke at hun hadde det varmt nok i posen. Selv lå jeg i en tresesongspose og må innrømme at jeg frøs en del. Da jeg våknet på morgenen var jeg skikkelig kald og litt bekymret for at Nora også frøs, men det første hun sa da hun våknet var "pappa æ koke":).

1458045-10-1336566263801.jpg

Blid og fornøyd etter en god natts søvn:)

Været hadde snudd om på natten og nå var det skikkelig ruskevær ute med sne og vind. Vi lot ikke det være nå hindring og sto opp og gikk ut å laget bål. Til frokost stekte vi elgkjøtt som vi koste oss med ved bålet.

1458045-10-1336566415096.jpg

Elgkjøtt

Etter frokost var vi å aket litt, men været ble bare verre og vi bestemte oss for å gå nedover. Vi pakket sammen sakene og gjorde klart for nedmarsj.

1458045-10-1336566493046.jpg

Nora klar for hjemtur.

Siden det hadde snedd ganske mye og skiføret var trått fikk Nora sitte hele turen i pulken. Det var tungt å gå nedover og vi brukte nesten like lang tid nedover som vi gjorde oppover dagen før. Det ble ikke mange pausene på nedturen men et par pust i bakken måtte jeg ha på veien ned.

1458045-10-1336566836466.jpg

Kosepause:)

1458045-10-1336566701844.jpg

Pause i sneværet

Etter en hjemtur i dårlig vær var det godt å komme fram til bilen. Våte og kalde fikk vi pakket inn i bilen og kjørte hjemover.

Selv om været hadde vært dårlig denne dagen var vi begge storfornøyd med turen. Det skulle tross alt mer enn dårlig vær til for å ødelegge det gode humøret vårt:)

Vel hjemme sa Nora at hun allerede gledet seg til neste tur:)

Flere turhistorier finner du på http://turopplevelser.blogg.no/

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.