Gå til innhold
  • Bli medlem

Polarheltinner


Lompa

Anbefalte innlegg

Annonse

Har lest om fire-fem av damene og bladd i resten. Det er slett ikke bare suksesshistorier der. Det handler om hvem de var/er, livene deres, hvorfor de tok de valg de gjorde osv. Ikke mye av beskrivelser om fjell de besteg eller bragder de gjorde.

For meg er boka god fordi den får meg til å tenke på mit eget liv. Var det ting jeg burde gjort? Steder jeg burde besøkt? Er det ting som begrenser meg, som jeg kanskje heller burde gitt blaffen i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mogleg denne historia står i boka (det bør den gjera).

Historia er som følger:

Mannen hadde teke med kjerringa i fangsbua over vinteren. Kveldane var lange og mørketida mørk så paret fordreiv

tida med det mann og kvinne ofte gjer når dei kjeder seg. Så skjedde det som ofte skjer når mann og kvinne fordriv

tida saman og mannen måtte til Longyearbyen for å hente jordmor. Dette var ikkje av dei mest sentralt plasserte

fangsthyttane så da mannen ankom Longyearbyen og traff kammerater vart det eit hjarteleg gjensyn. Hjartelege

gjensyn er betre med ein dram i handa og ein dram vert ofte to drammer, mens to drammer ofte vert fleire drammer.

Summa summarum da mannen returnerte med jordmora var ungen ein månad gamal...

Nokre ytterst få gonger kan eg forstå at kvinnfolka kan ha litt rett i å være irriterte på oss mannfolk. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mogleg denne historia står i boka (det bør den gjera).

Historia er som følger:

Mannen hadde teke med kjerringa i fangsbua over vinteren. Kveldane var lange og mørketida mørk så paret fordreiv

tida med det mann og kvinne ofte gjer når dei kjeder seg. Så skjedde det som ofte skjer når mann og kvinne fordriv

tida saman og mannen måtte til Longyearbyen for å hente jordmor. Dette var ikkje av dei mest sentralt plasserte

fangsthyttane så da mannen ankom Longyearbyen og traff kammerater vart det eit hjarteleg gjensyn. Hjartelege

gjensyn er betre med ein dram i handa og ein dram vert ofte to drammer, mens to drammer ofte vert fleire drammer.

Summa summarum da mannen returnerte med jordmora var ungen ein månad gamal...

Nokre ytterst få gonger kan eg forstå at kvinnfolka kan ha litt rett i å være irriterte på oss mannfolk. :D

Det er den ene av historiene ja. Og den endte ikke særlig bra for dama.. Ellen Nøis het hun og var gift med Svalbards kanskje mest legendariske fangstmann, Hilmar Nøis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.