Viggo Skrevet 17. oktober 2012 Skrevet 17. oktober 2012 Desværre kom jeg lidt sent af sted fra København ca. kl. 14 den 5/8. Vejrudsigten var lidt bedre for Trollheimen end resten af Norges Fjeldområder, så det blev desitinationen. Jeg sov lidt i bilen på en parkeringsplads ikke så langt fra Lillehammer og kørte videre 4-5 timere senere. Kl. 13 var jeg ved parkeringspladsen ca. 1½ km vest for Gjevillvasshytta og blev her klar til at gå ca. kl. 14, hvor det var fint vejr. Jeg har gået ture i Trollheimen 3 gange tidligere, men havde ikke tidligere gået Gjevillvasskamben, og her synes jeg, at den sydlige top af Midtre Gjevillvasskampen så interessant ud ved at kunne give en flot udsigt, og jeg blev ikke skuffet. Der var vej frem til Håmmårsætra og derfra videre på sti. Her valgte jeg at gå af stien på østsiden af Rensbekken op. Men det valg betød, at jeg måtte af med støvler og strømper for at komme over bekken lidt syd for Rensbekktjønna. Herefter gik jeg skråt op først frem og så noget tilbage for at komme op på den lave del af ryggen. Klokken var nu blevet 18, hvorefter jeg besluttede ikke at gå videre op mod nord, selvom det var meget fristende. Om jeg kunne have været tidligere af sted, så ville det være en god tur at forsætte og så f.eks. gå tilbage via Hemre Gjevillvasskampen. Det må blive en anden gang. Til gengæld kunne jeg bruge lidt tid på at nyde udsigten og fotografere lidt. Efterfølgende gik jeg denne gang næsten samme vej tilbage, dog på vestre side af Rensbekken, hvor stien også var lidt bedre. Om man er parat til at klyve mere, så gætter jeg på, at man også kan gå mere lige på mod 1412 efter, at man er kommet lidt op af den vestre sti og over trægrænsen. Men har ikke set rapporter om det. Der er lidt forskellige stavemåder: Gjevillvasskamben, Gjevilvasskam, Gjevilvasskammen Links til turbeskrivelser fra det område:http://www.fjellforu...net#entry174700http://www.oppdal.co...Gjevilvasskam-/http://privat.hihm.n...lvasskamman.htm Kort som viser tur. Fra tæt ved parkeringspladsen ses her fra venstre Indre, Midtre og Hemre Gjevillvasskampen. Midtre er ikke så tydelig på foto. Okla Midtre Gjevillvasskamben Første syn af Rensbekktjønna Rensbekktjønna og Hemre Gjevillvasskamben Næsten oppe på æggen og kik mod øst Glupbekktjønna Æggen mod nord til toppen af Midtre Gjevillvasskamben Udsigt mod øst fra sydlig kant De to hak på Hemre Gjevillvasskampen. Har set rapporter, som omtaler de to hak, hvor der klyves lidt et par luftige steder. Gætter på, at det er dem man ser her. Udsigt mod vest fra sydlig kant Vis rapporten i Turkartet Vis større kart 1 Siter
ods Skrevet 17. oktober 2012 Skrevet 17. oktober 2012 Interessante bilder, men det ser ut som du forveksler øst og vest. Siter
Viggo Skrevet 17. oktober 2012 Forfatter Skrevet 17. oktober 2012 Hej Ods Tak for din opmærksomhed. Og du har ret - mener der er problem ved 3 fotos - nu rettet. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.