Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur i Jotunheimen i slutten av juni, er det for mye snø?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei, har tenkt meg en en ukes tur med start ved Gjendesheim i slutten av juni. Skal gå Besseggen og Galdhøpiggen, men har hørt at det ligger tykkt med snø i området. Er det noen spåmenn som kan se i kula si om det blir bart nok til å gå i området og om det går ann å sove i telt.

På forhånd takk

Pelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Bart nok, blir jo sikkert litt snølabbing, men øst i Jotunheimen er det jo store sjanser for at du holder ut likevel. Snø kan jo være ok å gå på det, men kanskje ikke så tidlig i sesongen. Da er den ofte mye mykere enn i juli/august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besseggen bør være mulig i slutten av juni, men regn med noen snøfonner. Det blir normalt tidlig bart i det området, og de gangene jeg har sett Besseggen i slutten av juni har det vært nokså bart hele veien.

Galdhøpiggen vil nok by på langt mer snøvandring da, særlig i år. Fortsetter det kjølige været inn i juni også, blir det sent bart høyt oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk å ta av sko og sokker for hver gang. Bedre enn å væte ut støvler og sånn. Bare heng støvlene på sekken og vass over. God fornøyelse :)

Jag vet inte vad du kommenterar, men min fråga beror på att det är svårt

nog att ta sig över vissa vatendrag i Jotunheimen under högsäsong, ä'n värre

under våren. Man är alltså på vissa ställen beroende av broar.

Lite vid sidan om ämnet: man tar inte av sig skor för att vada.

MÖJLIGEN byter man skor och jag har aldrig själv ens gjort det.

Speciellt som jag numera inte har andra skor än kängorna.

Den diskussionen kan möjligen fortsätta i en annan tråd.

il C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å vade elver barbent har jeg gjort en gang, og jeg gjør det aldri mer. Det er kaldt, mer ustødig enn å gå med fjellstøvler, du risikerer å ødelegge føttene, gli og slå deg.

Det som har fungert for meg er å knyte fjellstøvler og gamasjer (helst Yeti-gamasjer) hardt og så komme seg over elva før altfor mye vann trenger inn i støvlene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sklir du ikke. Og når du tar på deg de tørre støvlene og sokkene så får du en behagelig tur videre!

Jeg vader alltid, samme hvor mye det iser i beina...

Bruene i området sør for Haukeli settes ihvertfall ut når snøen har smeltet, det varierer fra år til år. Tidlig på sommeren ( pinse osv. ) vasser vi over flere elver. Noen steder er det lagt ut tau som vi må holde oss i. Det rakk meg til livet ved Tarjeisåni ( Storevatn) i fjor, da bok jeg av med buksa og vasset kun med ullsokker på. Kaldt, men bedre enn å bløte klærne!

hvis det er veldig mye strøm og skikkelig steinete/ ujevn bunn, forstår jeg kanskje at dere vil ha støvler på, men da tar dere vel ihvertfall av sokker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sklir du ikke. Og når du tar på deg de tørre støvlene og sokkene så får du en behagelig tur videre!

Jeg vader alltid, samme hvor mye det iser i beina...

Bruene i området sør for Haukeli settes ihvertfall ut når snøen har smeltet, det varierer fra år til år. Tidlig på sommeren ( pinse osv. ) vasser vi over flere elver. Noen steder er det lagt ut tau som vi må holde oss i. Det rakk meg til livet ved Tarjeisåni ( Storevatn) i fjor, da bok jeg av med buksa og vasset kun med ullsokker på. Kaldt, men bedre enn å bløte klærne!

hvis det er veldig mye strøm og skikkelig steinete/ ujevn bunn, forstår jeg kanskje at dere vil ha støvler på, men da tar dere vel ihvertfall av sokker?

Svar på sista frågan: nej. Det är lustigt att så mågna inte tänker på, eller överväger,

den naturliga lösningen som är att TA PÅ SIG kläder, dvs. regnkläder.

Mina regnbyxor har en knapp och resår nedtill, jag behöver knappt

knyta kring för att hålla vattnet ute, eftersom

luften i byxorna håller emot.

Jag skulle hävda att skorna int eblir blötare än de blir av att gå genom vide

och dvärgbjörk några timmar efter regn. Och bra skor torkar fort.

il C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Da sklir du ikke. Og når du tar på deg de tørre støvlene og sokkene så får du en behagelig tur videre!

Jeg vader alltid, samme hvor mye det iser i beina...

Bruene i området sør for Haukeli settes ihvertfall ut når snøen har smeltet, det varierer fra år til år. Tidlig på sommeren ( pinse osv. ) vasser vi over flere elver. Noen steder er det lagt ut tau som vi må holde oss i. Det rakk meg til livet ved Tarjeisåni ( Storevatn) i fjor, da bok jeg av med buksa og vasset kun med ullsokker på. Kaldt, men bedre enn å bløte klærne!

hvis det er veldig mye strøm og skikkelig steinete/ ujevn bunn, forstår jeg kanskje at dere vil ha støvler på, men da tar dere vel ihvertfall av sokker?

:twisted: Enig med deg i dette Kristin,det er bare og være ekstra forsiktig med vadinga når en skal over,og om d iser litt hva gjør vel d, når det viktigste er og vandre videre med tørre støvler. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jeg er lite høyfjellvandt og lurer på hvordan snøforholdet i hurrungane er om dagen? midten av juni er planen.

vil nok ta en del toppturer. har ikke snøutstyr.

dyrhaugstind og soleibotn og de mindre skarstølsstindane er planen blandt anna.

mest toppturer med andre ord...

jeg setter stor pris på tips og råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous
Da sklir du ikke. Og når du tar på deg de tørre støvlene og sokkene så får du en behagelig tur videre!

Jeg vader alltid, samme hvor mye det iser i beina...

Dette er eit dårleg tips, faren for å gli på steinar er mykje større barbeint enn med såle under foten. Bruk heller gamasjer, og ev. gå skoa tørre.

Om du absolutt vil bli våt på beina bruk iallefall eit sokkepar på beina, då dette minskar faren for å gli på glatte steinar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er eit dårleg tips, faren for å gli på steinar er mykje større barbeint enn med såle under foten. Bruk heller gamasjer, og ev. gå skoa tørre.

Om du absolutt vil bli våt på beina bruk iallefall eit sokkepar på beina, då dette minskar faren for å gli på glatte steinar.

Ja, vi er nok uenige her:) Men jeg pleier å ta med meg padleskoene mine, de er av neopren og har gummisåle under. Glimrende å vade i. Jeg bløter ALDRI ut støvlene mine, har erfart hvor kjipt det er å gå i mange timer med gjennomvåte støvler. Jeg tar av både gamasjer, støvler og sokker. Nå snakker jeg selvfølgelig om elver som er rimelig dype. Er vannet så vidt over ankelen, hopper jeg over uten å ta av meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.