Populært innlegg Þróndeimr Skrevet 14. oktober 2012 Populært innlegg Del Skrevet 14. oktober 2012 Helgens tur gikk til Vinnufjellet, like nord for Sunndalsøra. Var spent på snømengden oppe på høyfjellet, så la mange alternative planer for denne turen. Turen gikk fra fredag til søndag, hvor jeg å en kamerat som var på bedringens vei etter å ha knekt ryggen i sommer var deltagende. Gikk opp fra Hoåsbrekka og opp til en topp på 1600m sørøst for Kongskrona og Vinnufonna hvor vi bygde en high camp for natten. Her var det faktisk over 1m passe hardpakket nysnø, noe som var langt over det jeg hadde forutsett! Godt og kaldt om natta da, sikkert nede på -20c medregnet effektiv temperatur. Tok noen flotte stemningsbilder fra winter wonderland!Fredagskvelden, nattmarsj fra Hoåsbrekka til 950m. Bratt ned fra Hoåsnebba Utsikt ned Sunndalen Camp for natta på ca. 950m, Trolla sees i bakgrunnen.Mornings! Sunndalen Elva ut fra Fossbotnin, med Trolla i bakgrunnen. "Making of" highcamp på 1600m Masse energi til overs, brukte det til å grave ut ett tunellsystem irundt teltet, kan jo hende stormen kommer! Natt ved nedgravd telt, heldig med litt nordlys også! Nordlys irundt Kongskrona. Hovsnebba sees nede til venstre. Vis rapporten i Turkartet Vis større kart 13 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
martin.m Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Wow Þróndeimr! Mange virkelig kule bilder, takker for rapporten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svingen Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 uuuuuuuutrolig er mektig imponert over bilden der,ser ut som har hatt en fin tur,venter på vinter selv nå er det mye ettter arbeid med bilden eller er det bare flink fotograf ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Þróndeimr Skrevet 14. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2012 uuuuuuuutrolig er mektig imponert over bilden der,ser ut som har hatt en fin tur,venter på vinter selv nå er det mye ettter arbeid med bilden eller er det bare flink fotograf ? Ganske lite etterarbeid, kameraet fikk sørge for det meste på de riktige innstillingene + bruk av filter Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svingen Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 har alltid bare hatt med meg kompakt kamera på tur (vekt fokus pga barn på tur) men burde kanskje eller tatt det ekstra g og få noen skiklig bilder,nå får man kansje tak i noe man kan filme og ta bilder med i bra kvalitet,tusen takk får inspirasjon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristian123 Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Du kan få slike bilder med kompaktkamera også, jeg klarer meg ihvertfall en stund med mitt Phanasonic DMC-LX3. Har lukkehastighet på ned til ett minutt på mitt kamera. Om det er det det heter da, "lukkehastighet". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjell Iver Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Stilige bilder - hvert eneste ett kunne gjort seg på en kalender! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dag G - Evje Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Artig rapport og bilder Þróndeimr. Du tar deg god tid til både tunnelgraving og fotografering, ja ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Þróndeimr Skrevet 15. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2012 Du kan få slike bilder med kompaktkamera også, jeg klarer meg ihvertfall en stund med mitt Phanasonic DMC-LX3. Har lukkehastighet på ned til ett minutt på mitt kamera. Om det er det det heter da, "lukkehastighet". Er vel ganske stor forskjell på kvalitet her da. Alle kameraer er bygd for å klare å ta lange eksponeringer (30sec eller 1min), men for å få de klare, uten mye støy og med oppriktige farger og kontraster er det langt i mellom ett kamera på 3000kr og speilrefleks på 20 000kr! Uansett, de fleste nattbildene over er tatt med lukker på opptill 15min på lav ISO (200-500) og f8-f10. Orginalenebildene er på 60Mb RAW (7400 pixler bred). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
somewhere Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Hvilket kamera/objektiv bruker du? Har selv et Panasonic G3, tror du det blir for mye støy i bildet for slike eksponeringer med mitt kamera? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Þróndeimr Skrevet 15. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2012 Hvilket kamera/objektiv bruker du? Har selv et Panasonic G3, tror du det blir for mye støy i bildet for slike eksponeringer med mitt kamera? Har ett Nikon D800. Brukte ei 10-20mm Sigma linse for nattbildene. For å få lite støy på nattbilder må du ta laaange eksponeringer med lav ISO og litt høyere f-verdier. Da er det vel opp til kameraet om hvor mye lys og detaljer det klarer å få med som stopper deg. Om bildene blir mørke på lav ISO får du bare skru opp ISO, skru ned f-verdiene å prøv deg fram så får du nesten se. Har ingen erfaring med Panasonic, men vet det kan være stor forskjell på hvor bra/klare nattbilder blir fra kamera-versjon til kamera-versjon. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym Astmatiker Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Veldig fine bilder! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jaap Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 For en bilder! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viggo Skrevet 18. oktober 2012 Del Skrevet 18. oktober 2012 Er det egentligt godt at grave teltet ned på den måde? Husker en gang, hvor et nabotelt gjorde det på en vårtur - vel omkring 40 cm ned. Snefygning i løbet af natten pakkede teltet til næsten hele vejen rundt. Jeg har normalt brugt, at grave et hul i absis. Det giver lidt mere plads dér, og mulighed for side behageligt - f.eks. under madlavning med underbenene i hullet. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Þróndeimr Skrevet 19. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2012 Er det egentligt godt at grave teltet ned på den måde? Husker en gang, hvor et nabotelt gjorde det på en vårtur - vel omkring 40 cm ned. Snefygning i løbet af natten pakkede teltet til næsten hele vejen rundt. Jeg har normalt brugt, at grave et hul i absis. Det giver lidt mere plads dér, og mulighed for side behageligt - f.eks. under madlavning med underbenene i hullet. Hvis det er snøfokk og mye vind er det nokk ikke lurt å grave det ned nei, dette er første gangen jeg hadde gjort det faktisk. Var strålende bra vær da vi var der, og det var meldt bra vær, selv om jeg vet meget godt at alt kan snu seg på fjellet! Gravde det litt ned fordi vi hadde en ganske kald å sur vind i fra nordøst som virkelig gav mye kald gjennomtrekk i teltet. Teltet er også ett billig sommertelt (Nordmarka 2manns)! Og ettersom mye av snøen var tørr og ny var det ikke enkelt å bygge opp levegger heller, så i stedet gravde vi oss nedovver å brukte snøen til å bygge litt levegger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Manepe Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 Råkule bilder! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DobbelNilssen Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Fantastiske flotte bilder Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ANNE L.V. Skrevet 1. januar 2013 Del Skrevet 1. januar 2013 Kjempeflott:-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PerOve Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 Kule bilder. Dro du med deg en tripod (trebeinstativ) på turen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
judas Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 Sjuke bilder!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Þróndeimr Skrevet 19. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2013 Kule bilder. Dro du med deg en tripod (trebeinstativ) på turen? Takker! Nei, brukte kun naturlige "stativer" som steiner eller oppbygde snøklosser. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.