Gå til innhold
  • Bli medlem

Familietur øst i Jotunheimen

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Heisan.

Jeg er far til to på henholdsvis 2 1/2 og 8 år, og sammen med min kone har vi planlagt en uke øst i Jotunheimen andre uken i august. Vi har alle godt turgrunnlag, og er svært lystne på å putte noen minnerike "topper" i lomma før vi reiser hjem. Har noen av dere noen råd eller anbefalinger når det gjelder oppnålige mål for en barnefamilie som oss? Minstemann må jeg bære i meis, så enkelte breruter og topper som f.eks. Kyrkja er utelukket, om enn aldri så vakre. Piggen og Tinden er allerede besøkt, men vi legger gjerne turen oppom igjen dersom andre topper som dere anbefaler er i nærheten.

Jeg vil benytte anledingen til å takke for et flott forum, og ønske dere alle et fortsatt godt år i fjellet!

Mvh

Arne-R. Stadaas

Annonse
Skrevet

8 år og godt turgrunnlag, og en god porsjon motivasjon i tillegg kan jo åpne for et vell av muligheter, spesielt dersom turen legges litt opp på hans premisser. Bæremeis høres litt mer skummelt ut, men på den annen side snuble og tryne med bæremeis i lett terrenge går jo også an, så det er vel bare å være forsiktig, evt. supplere med en lett jr. klatrehjelm???

Du skrev Øst-Jotunheimen. Der er det jo masse flotte og spennende topper.

Selv om dere har vært på Piggen og Tinden er det jo masse vel så spennende topper som er en del lavere. Det er så mange av dem at det er vanskelig å velge noen få.

Surtningssue fra Memurubu er en lett, men lang og nokså slitsom tur. En klassiker med angivelig svært god utsikt.

Fra Gjendebu, i hjertet av Jotunheimen. Nørdre Svartdalspiggen er en spennende tur, ikke lang men god stigning, litt spennende, men normalt ikke skummelt.

Fra Valdresflye helt øst er det enkle og fine rusleturer opp til Rasletinden og Kalvehøgde. Ikke noe bratt terreng, men er været flott, er det fint å komme opp i høyden.

Knutshøe er dessuten en kjempefin familietur, alltid verdt å vurdere, selv om den ikke er noen 2000 metring.

Hvis det skal være en sammenhengende tur ville jeg kanskje vurdert å ta båten inn til Gjendebu, vært dere og gått et par toppturer, f.eks. Nørdre Svartdalspiggen eller Gjendetunga. Deretter Bukkelægret til Memurubu, dagstur kanskje til Surtningssue og så langs Gjende eller over Besseggen. Alle etappene langs Gjende tilbake kan jo også byttes ut med båtskyss...

Skrevet

Videre nordøstover så har du Besshø og Nautgardtindmassivet,som er lette og rimlig tilgjenglige.

Ingen anmarsj ifra Storkroken på Glittertindveien,over elva, og så rett opp ryggen mellom Båsen og Veslenautgarden i ur,til topps på 2049(Austnubben).

Turen kan forlenges både sørover og nordover langs brede rygger med fler topp punkter.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei, Morten og Yngve.

Hvis dere leser dette, så vit at jeg setter enorm pris på deres engasjement. Turtipsene vil bli vurdert, og vil nok danne grunnlaget for vår fjellferie dette året.

Dersom dere er like godt kjent lenger vest i heimen, altså i området rundt Spiterstulen og enda lenger best, Leirvassbu, så kom gjerne med flere turtips, da vi vil legge noen dager også til dette området.

Igjen; takk skal dere ha, og ha en god sommer i fjellet!

Mvh

Arne-R.

Skrevet

Lengre vest i Jotunheimen, rundt Leirvassbu, er Tverrbotntindan et kort og enkelt alternativ. Fra Leirvassbu forbi Presten (1511 moh) og opp ryggen nordøst for denne til de østre Tverrbotntindan (2106 & 2151). Lett videre til store (2161). Lette og slake topper, bortsett fra vestre (2113). Sistnevnte består av 2 topper. Fortoppen er enkel, men ut til høyeste (2113) går det en luftig og utsatt egg, som IKKE anbefales til en familie med små barn. Eggen er mulig å omgå i sørsiden, men denne har jeg ikke prøvd. Dere vil uansett ha fått med dere mange lette topper fram til 2113. Dere kan avbryte turen etter store Tverrbotntind (2161) ved å ta dere ned mot veien i Leirdalen fra Leirløyfte (skaret mellom 2161 og 2113).

Skarddalstinden (2100) er enkel fra Leirvassbu, med et lite stykke å gå på sti.

Toppene rundt Spiterstulen er noe mer krevende. Høydeforskjellen blir fort stor, det samme lengden på turene.

• 11 måneder senere...
Skrevet

Skal ta med samboer og sønn på 16 mnd på fjelltur til sommeren, og jeg ønsker å komme på topper over 2000 meter. Lest litt om forslag i tråden her. Noen som har erfaringer med bæremeis på disse turene? Lurer litt på Kvitingskjølen Ø+V som ser svært overkommelig ut på kart. Noen erfaringer med disse toppene?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.