Gå til innhold
  • Bli medlem

Skrive i toppbøker og sånn...litt reklame for ff?


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Hvordan er det med fjellforumfolket? Skriver dere navnet deres i toppbøker og lignende, når dere endelig kommer opp til toppvarden eller lignende?

Jeg fikk nemlig en ide - om kanskje vi skulle lage noen hundre QR koder som dere kunne klistre inn på diskre plasser i disse notisbøkene. Altså en slik QR kode som jeg har i mitt profilbilde, og som ved bruk åpner nettstedet Fjellforum.no :) Må være små lapper..

Kanskje vi kunne skaffe oss noen nye medlemmer ved et slikt triks?

Man vet i hvertfall at de som åpner QR koden er på en fjelltopp og interressert i fjellturer - om ikke annet. Tror jeg vil lage meg noen sånne uansett... Kan jo være en motivasjonsfaktor uten like også.. :)

post-10401-0-03103300-1349639570.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har nevnt tidligere Kjell Iver, jeg skriver meg stort sett inn i toppbøker med: martin.m - Fjellforum.

Da vi snakket om dette med klistremerker så er det mulig at jeg kjenner en som kan få laget disse, jeg skal ta en prat med ham om dette er noe som fenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på en eller annen nettavis at ett hotellrom var tapetsert med Qr koder med diverse erotiske lenker. Kan jo lage slik tapet for Fjellforum med lenker til forskjellige tråder, og lime opp på noen turisthytter :P

Den ene ide'en bedre enn den andre.

Men kulest hadde jo vært at man på forhånd hadde laget en QR kode til en turrapport fra det fjellet man skal klistre lappen på... Uante muligheter.. Men jeg visste ikke at dette var gjort fra før...utedassen på ymse DnT hytter hadde vel kanskje vært noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På toppene er det ofte dekning og mange tar opp mobilen nettopp ved varden.

For min del skriver jeg veldig skjelden i toppbøkene. Ihvertfall hvis jeg går alene..

God idé med QR-koder men pass på så de ikke blir for store. Da blir det fort kritikk for at vi tar for mye plass i toppbøkene. :???:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God idé med QR-koder men pass på så de ikke blir for store. Da blir det fort kritikk for at vi tar for mye plass i toppbøkene. :???:

Enig. Kunne godt tenkt meg QR koder på 2x2 cm, men ser at "standard" (utskriftspapir) er 4 ganger 4cm. Er det noen som vet om det er noen slags grense for dette? Ser ofte at QR koder i avisene er litt store, men usikker. Har ikke brukt det så mye selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Kunne godt tenkt meg QR koder på 2x2 cm, men ser at "standard" (utskriftspapir) er 4 ganger 4cm. Er det noen som vet om det er noen slags grense for dette? Ser ofte at QR koder i avisene er litt store, men usikker. Har ikke brukt det så mye selv..

Og det burde være et hint. Det er ikke så mange som bruker QR-koder. Foreløpig er det ganske upraktisk. Det tar kortere tid for meg å taste inn en nettadresse på mobilen, enn å finne og åpne appen og scanne QR-koden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det burde være et hint. Det er ikke så mange som bruker QR-koder. Foreløpig er det ganske upraktisk. Det tar kortere tid for meg å taste inn en nettadresse på mobilen, enn å finne og åpne appen og scanne QR-koden.

Jeg ble ikke fullt oppmerksom på QR koder før jeg så det i bruk på Torghatten og hullet der - der de har plassert QR koder på alle steder som de har noe historie å fortelle. Der sto det en del folk med mobiler og scannet disse - og de fikk da opp info om stedet, hvor havnivået var, vikingboplasser i nærheten osv.

Hva skjuler seg bak QR koden som står i boka? Folk har mobilene fremme allikevel når de står på toppene - hvorfor ikke scanne koden samtidig. Jeg har tro på det. Dette forumet har plass til mye mer folk, og slike uskyldige klisterlapper kan kanskje bidra litt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt på siden av temaet, men siden vi er inne på dette med å skrive i toppbøkene:

Hvem er det egentlig som tar vare på toppbøkene etter endt sesong? Er det den lokale turistforeninga, privatpersoner eller andre? Har hvem som helst tilgang til disse bøkene, eller er det "konfidensielt" materiale?

Selv er jeg litt opptatt av tall, statistikk og alt som kan måles og beregnes, og jeg har lenge lurt på hvordan besøkstallene på en del fjelltopper har utviklet seg gjennom årene. HVEM som har vært på toppene er jeg ikke så interessert i, men ANTALLET (og muligens ANDELEN kvinner / menn) hadde det vært interessant å få greie på. Ville vært artig å opprette noen grafer, for å få et visuelt inntrykk av besøksutviklingen gjennom årene for en del utvalgte fjelltopper (ikke nødvendigvis de mest populære toppene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det egentlig som tar vare på toppbøkene etter endt sesong? Er det den lokale turistforeninga, privatpersoner eller andre?

Det varierer nok. Og enkelte plassar ligg boka ute mange år før ho vert full.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TL: Er nok litt ymse hvem som samler disse inn som afe skriver, er nok en del fjellstyrer samt lokale turisthytter. På en del steder står det info om dette i toppboken.

Selv skriver jeg meg ikke alltid inn, det varierer litt etter turen (ofte besøkte topper o.l.) og evt. selskap.

Men jeg er enig med deg at en statistikk på dette hadde vært interessant å se, har f.eks. områder/topper hatt oppsving eller nedgang i antall besøk o.s.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det burde være et hint. Det er ikke så mange som bruker QR-koder. Foreløpig er det ganske upraktisk. Det tar kortere tid for meg å taste inn en nettadresse på mobilen, enn å finne og åpne appen og scanne QR-koden.

Jeg vet akkurat hvor den appen er på min tlf. og dersom jeg ved å skanne av koden får opp god info om toppen rett fra en tråd her på FF så tror nok det er kjappere/mer praktisk enn å f.eks. skrive inn http:// www . fjellforum . no/index.php?/topic/24703-skrive-i-toppb%c3%b8ker-og-sannlitt-reklame-for-ff/#entry235006.

Nå har jeg en viss tro på QR-koder men det kan hende jeg tar feil vedr. levedyktigheten og hvor mange som bruker/vil komme til å bruke formatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet akkurat hvor den appen er på min tlf. og dersom jeg ved å skanne av koden får opp god info om toppen rett fra en tråd her på FF så tror nok det er kjappere/mer praktisk enn å f.eks. skrive inn http:// www . fjellforum . no/index.php?/topic/24703-skrive-i-toppb%c3%b8ker-og-sannlitt-reklame-for-ff/#entry235006.

Nå har jeg en viss tro på QR-koder men det kan hende jeg tar feil vedr. levedyktigheten og hvor mange som bruker/vil komme til å bruke formatet.

Jeg tror QR-koder kunne fungert bedre om du IKKE trengte å (ta av hansker), låse opp telefonen, finne appen (som jeg siden jeg ikke får anledning til å bruke den så ofte har puttet i en mappe to svipes fra hjemskjermen), vente på at den starter, og SÅ scanne. Hadde den ligget i dvale og ble aktivert ved at du holdt den uopplåste telefonens kameralinse foran QR-koden, så hadde vi snakket potensiale.

Nå høres jeg kanskje surmaget ut, og det var jo mange som ikke skjønte greia med PC, farge-tv, internett, smarttelefoner, eller 90% av ny teknologi for den saks skyld. Allikevel er det ting som tyder på at QR-koden kanskje ikke har kommet for å bli:

http://nrkbeta.no/20...oden-mest-tull/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som infolink til toppen/området eller annen guiding kan det jo fungere fint. Mulig det bør stå en liten tekst ved siden/under, som forklarer i all enkelhet om hva linken går til for at folk skal gidde å scanne den.

For eks Link til "Fjellforum om Galdhøpiggen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som infolink til toppen/området eller annen guiding kan det jo fungere fint. Mulig det bør stå en liten tekst ved siden/under, som forklarer i all enkelhet om hva linken går til for at folk skal gidde å scanne den.

For eks Link til "Fjellforum om Galdhøpiggen"

Jeg tenkte egentlig bare å ha en eneste QR kode. Ikke mange. Jeg tenkte dette kun som et PR stund eller gimmick for å skaffe blest om fjellforum. Om man skriver hvilken URL man peker til er hele poenget borte.

En lokal fjellknaus hjemme kan ha besøk av 1000 mennesker på ett år - hvorav kanskje bare 10 stykker noen sinne har hørt om fjellforum. Om en slik forsiktig klisterlapp på toppboksen eller i boken kan gjøre at noen av disse blir oppmerksomme på oss og kanskje begynner å bruker forumet er vi på rett vei.

Det er jo som kjent ymse trimbokser rundt omkring. Alt i fra de aller letteste toppene på bare 80 meter, til de over 1000 meter (i min kommune), og slik er det over alt.

Vi har jo en stor økning i antall medlemmer for tiden, mye unge folk, men vi har god plass til flere og de som går på slike trimturer - og har smartphone med QR leser, er kanskje i vår målgruppe.

Er det vanlig med slike QR koder rundt omkring nå? Tenker da på turistforeningshytter og andre møtesteder for friluftsfolk..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tipper Dag kjenner igjen bildet som er i tråden

Har altså kjøpt en liten skriver som kan skrive ut merkelapper - så send meg en PM de som ønsker og kan reklamere for forumet :) Har tro på litt ukonvensjonell reklame og disse lappene veier ikke mange grammene. men det må selvsagt være dekning der man klistrer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.