Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellturer med små barn?

Aline

Anbefalte innlegg

Hei alle.

Jeg er ikke sikker på om jeg poster i rett underforum, men håper på det... :)

Vi er en familie på 4 ( 2 store og 2 små) og den voksne andelen er litt over middels glad i fjell og natur.

Nå har gutta våre blitt store (3 og 4) og vi har begynt å introdusere dem for fjell og naturen. Vi har hittil ikke hatt noen overnattinger ute, pga diverse medisinske grunner, men nå er de begge friskmeldte og vi tenkte å gå våren imøte med masse planer. :)

Så da lurte jeg på om noen har noen fine telt steder de vil anbefale. (Ikke campingplasser) vi holder til på østlandet, og har tidligere gått endel mellom haugastøl og Finse. (Fast greie hvert år siden jeg var 12... Mulig at jeg har arvet friluftsgenet fra min far?!?)

Men jeg har aldri campet med så små barn som jeg har nå... Og ikke minst med så kresne barn som det mine er...

Vi håper å kunne være avgårde i en ukes tid av gangen. Har kjøpt inn holmeslet(?) taiga, så planen er å finne en fin camp plass ved et fint vann - og bli der. Ikke så langt fra der vi parkerer bilen, ettersom jeg regner med at det lønner seg å begynne i det små - foreløpig... :)

Hva har man med til mat når real turmat og mountain house ikke faller i god smak? Regner med at det meste av kjøleskapsmat er rimelig gåent etter 4 dager? Vi har alltid hatt med real turmat, hermetikk og pannekaker i pose +++ men er vel begrensninger for hvor lenge dette går?

Rotete innlegg men kanskje noen forbarmer seg over to lettere håpløse foreldre og gir oss masse tips? :)

Trenger også generelle tips til barn og teltturer... De er 3,5 og 4,5 neste år.

På forhånd tusen takk. :)

Aline. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei og velkommen til forumet,

Tror det ganske mye kompetanse på dette her i forumet. Vi bruker et underforum som heter Friluftsliv og barn, og jeg flytter innlegget ditt dit :)

Du kan også sjekke de turene som ligger der og lese litt om andres erfaringer med sånne turer. Kanskje kano er en ide?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet,

Tror det ganske mye kompetanse på dette her i forumet. Vi bruker et underforum som heter Friluftsliv og barn, og jeg flytter innlegget ditt dit :)

Du kan også sjekke de turene som ligger der og lese litt om andres erfaringer med sånne turer. Kanskje kano er en ide?

Tusen takk for hjelp til flytting. Så ikke dette underforumet før nå. :) da skal jeg klikke litt rundt og lære litt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aline

Her er noen kjappe strøtanker som kanskje gir svar på enkelte av spørsmålene i innlegget ditt (Generelle tips og inspirasjon til temaet barn og friluftsliv kan du eventuelt se på bloggen vår: http://villglede.no/):

• Jeg tror dere er inne på rett spor med hensyn til å gå kort og gjerne ha en fast leir. Vi er nok selv av den mer rastløse typen, men sørger for å legge inn overliggerdager med jevne mellomrom.
  • Det er sikkert mange her på forumet som kan gi flere tips til fine menyer. 5 minutters ris, potetmospulver, couscous og makaroni er greit å ha i bakhånden på lengre turer. Ellers har vi spist mye (havre)grøt opp gjennom årene. På kortere turer går det helt fint å ta med brød også. Snarkokt risgrøt er også en mulighet. Frysetørrete retter kan friskes opp med biter av spekepølse, soltørkete tomater, hvitløk og mye annet. Nøtter, tørket frukt og sjokolade er topp når energinivået er lavt. Og så var det nyfanget fisk, da :D
  • I stedet for å gi konkrete råd til steder å dra, vil jeg heller slå et slag for nærområdene (i hvert fall til kortere turer). Nærområdene våre byr ofte på mer en nok av utfordringer og opplevelser. Samtidig slipper vi å reise langt. Og som bonus er det kort vei hjem, dersom noe skjærer seg. Selv er jeg storforbruker av http://kart.statkart.no/ og kan bruke mange timer på å støve opp nye turområder og planlegge nye eventyr. Karttjenesten på UT.no er også super.
  • Har dere vurdert kano? Kano er supert til å frakte med seg mat og utstyr og er en kjempefin aktivitet i seg selv. Da kan man også lettere ha med seg grønnsaker, brød, pålegg m.m.
  • Bøker, tegnesaker, kortspill og annen moro er fint å ha når været rusker.

God tur!

Mvh

Mikkel

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.