Gå til innhold
  • Bli medlem

Gjertvasstinden til natta (???) noen spørsmål:


morten

Anbefalte innlegg

Lurer litt på om jeg skal hive meg på et mulig værvindu og legge i vei fra Fantesteinsvarden med kurs mot Gjertvasstinden.

Gjertvasstinden er en rimelig hvit flekk på kartet for meg. Det nærmeste jeg har vært er Gjertvasskardet i fjor høst, men på normalveisiden har jeg aldri vært.

Turen skal jo ikke være så veldig vanskelig men:

Fra ca. 1000 moh og et stykke oppover lia ser det temmelig bratt ut på kartet. Hvordan vil dette strekket fortone seg f.eks. på hard skaresnø??

Videre er det en bratt kneik opp mot 1982 moh ser det ut til. Er den snillere enn kartet kan tyde på??

Hvordan er siste snøbakkene opp til toppen dersom det er hard skare??

Gjertvasselvi, må man regne med at den er helt åpen rundt 1000 moh, eller vil det med stor sannsynlighet være snøbruer her fortsatt???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Turen skal jo ikke være så veldig vanskelig men:

Fra ca. 1000 moh og et stykke oppover lia ser det temmelig bratt ut på kartet. Hvordan vil dette strekket fortone seg f.eks. på hard skaresnø??

Videre er det en bratt kneik opp mot 1982 moh ser det ut til. Er den snillere enn kartet kan tyde på??

Hvordan er siste snøbakkene opp til toppen dersom det er hard skare??

Gjertvasselvi, må man regne med at den er helt åpen rundt 1000 moh, eller vil det med stor sannsynlighet være snøbruer her fortsatt???

Fra Jervvassdalen (Gjertvassdalen) er ganske bratt. En mulig rute er den vi har gått to ganger: http://www.bergtatt.net/turer/2000m/040814_styggedal-skagastolsryggen/dkart.jpg Ellers kan du prøve deg lenge øst, der er det slakere, men da må du lenger ned i dalen før du kan begynne å gå oppover. Hele lia er en bra skyggeside, så ikke undervurder den. Blanding av sva/løs stein under snø som sjelden smelter helt bort om sommeren. Vil tro den er ganske hvit nå.

Opp til 1982 er det bratt, klyving må til. Greit på bart føre, ligger det snø blir det kanskje ikke så enkelt. Det kan ikke kalles klatring, men det er et par hammere som må brukes litt hjerneceller på (i motsetning til fotball).

Siste bakken blir bare brattere og brattere jo lenger opp du kommer. Er snøen steinhard bør du bruke stegjern. Skulle du skli ut er det bare å ta sikte på ryggen nedover og ikke havne nedi Maradalsbreen eller utfor Jervvassbreen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk selv turen aleine på ski i juni 1990, da riktignok på dagtid.

Jeg ville nok tatt med stegjern og isøks, da har du mer margin hvis hard skare i kneikene. Ved å runde høyt oppe i Jervassdalen etter å ha runda Jervasshaugen (Det er vel naturlig uansett) tror jeg det vil være gode muligheter for å passere tørrskodd. Må understreke at jeg ikke jeg kjenner forholdene i Jotunheimen i år, men det har jo vært mye vinter over 1000 m det meste av mai....

Jeg ville ha valgt den østlige rutevarianten. Enklere på ski, men noen flere høydemeter. Dette vurderes uansett etterhvert.

Tips: Om det er skare på ryggen, drøy nedturen til sola har tatt litt. Da kan det bli ei knallnedkjøring. Om det er laus nysnø, kan det være en fordel å kjøre ned før sola tar :P Ser ut som vinduet kanskje vil vare litt utover formiddagen ?

God tur !

revidert kl 10.03 :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir: Var det snøføre opp mot 1982 da du gikk der. Hvor køddent er det i tilfelle med snø?

Kim: Nordlfanken rett opp fra Gjertvassdalen er uaktuell det blir i tilfelle lenger øst der høydekotene ser snillest ut. Tror det skal gå bra. Kan hende vi setter igjen skiene i bånn av bratta hvis det er hardt. Noen heftige nedkjøringer er ikke for meg å ha glede av likevel :P

Er kanskje meg usikker på 1982. Bratt snøbakker med stegjern går greit, men litt glattpusset snødekt fjell når man har mest lyst til å legge seg på morgenkvisten. Spesielt dersom det i tillegg blir litt utsatt - Det frister ikke !

Kanskje hele ideen droppes og prosjektet tas opp til sommeren :?:

Snødekte fjellflanker med klyving er ikke min greie, og kl. 02:45 om morgenen, før det er ordentlig lyst og hue er trøtt som fy - ... Vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre husker jeg ikke hvordan det var oppe ved 1982 (lenge siden), men hele turen husker jeg som uproblematisk, men lang. Jeg hadde ikke stegjern, men det var myk sommersnø. Mulig jeg kløyv på fjell opp ved 1982. Satte igjen skia under toppartiet, som dengang var forma som en flott snøegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten: ta turen til sommeren en fin dag. Putt soveposen i sekken og legg deg på toppen av Jervvasstind. Finere overnattingsplass mtp. høyden tror jeg neppe finnes. Utsikten overgår det meste. Telt er ikke nødvendig. Det kunne jeg faktisk tenkt meg å ha vært med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi prøver - så får jeg heller snu med halen mellom beina oppi der. Er klar over at det er en tur med meget stort usikkerhetsmoment for mitt vedkommende.

Avmarsj kl: 21:00 fra Fantstein Kim - blir du med ? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten: ta turen til sommeren en fin dag. Putt soveposen i sekken og legg deg på toppen av Jervvasstind. Finere overnattingsplass mtp. høyden tror jeg neppe finnes. Utsikten overgår det meste. Telt er ikke nødvendig. Det kunne jeg faktisk tenkt meg å ha vært med på.

Hvor mange er det plass til på toppen...? Skulle Morten gå for den idéen, kjenner jeg en på kontoret her som gjerne hadde blitt med. :P

PS! Hadde denne helgen ikke vært fullbooket, hadde jeg slengt meg med Morten. Har fått litt trening i å gå i søvne nå. :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med knollen i skallen er det rett opp som gjelder. Ruta er litt sikk sakk, men det gir seg selv. Det har det iallfall gjort de to gangene jeg har gått der, havna på samme plass tur nr 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger og vaker på været ennå (en slitsom aktivitet) og tenker hardt på knollen. Jeg er dritutrent og forkjøla, men jeg lure på dersom han som vil være med om han er sprek, kanskje jeg skulle lurt noen karabainer et par-tre slynger og en taustump i sekken hans. Hva tror du Kim, kan det hjelpe noe - dvs. er det feite fine avsatser mellom brattvortene på knollen??

Jeg liker ikke knoller og bolter og klumper og vorter. Husker fortsatt med gru dødens bolt på Berges Chaussee fra i fjor, denne vortaveksten på den ellers så finne hyllehighwayen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at om du vaker på været mer nå så blir det snart bare dritt på Lomsegga også! :P Men denne knollen er ikke stort å bekymre seg for. Husker vanskeligste punktet var to-tre steiner som var stablet oppå hverandre til hjelp for å komme opp en to-meters hammer. Knollen kommer til kort mot Dødens bolt på Berges highway. Knollen klarer du, selv uten taustump. Om det likevel skulle knipe på knollen tar du bare disse ræva Norrøna-gamasjene dine og rakner opp til noen fine taustumper.

Men det var kanskje snø der? Da skulle du hatt med Line og trampet litt på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Line er håpløs ho må bare jobbe når jeg spør om 'a vi væra med på tur, og når jeg ikke spør så fyker a' på Lomseggen. Jeg blir nok vakendes en liten stund til ja - håper vi begge får fint vær...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakingen er nå over kl.13:52 og beslutningen tatt :P

Værmeldinga er langt fra ideell og jeg sitter litt med følelsen av at det kan bli en bomtur. Hvis det blir bomtur nå må det bli et BOMBEHØYTRYKK neste helg dersom det skal bli Gjertvasstinden fra Sognefjellet til soloppgang på meg.. I annet fall blir det en vanlig sommertur til fots :?:...

Det er spennende dette her... I øyeblikket er det stiv vind med skumtopper på Heggefjorden og mye skyer i fjellet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke helt med meg beslutningen jeg da :P Drar du :?:

Selv om du er forkjøla. Hadde ikke jeg giddet. Men jeg tror ikke du er så utrent.

Når du vaker på været ser du på denne siden :!:http://www.aftenposten.no/vaer/kart/index.jsp?type=norvind1

Skikkelig bra info på de sidene. Ingen nedbør er meldt ser jeg. Og vinden til natta er vel nesten fraværende. Skykartet ble jeg ikke så klok på, men jeg ser at det er mer skyer kl 08 i morgen enn 02 til natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja mø drar. Satser på å gå fra Fantesteinen på Sognefjellet kl 21:00 i kveld. Stresser hjem fra jobb litt over 3 pakker reiser til Øvre Årdal for å hente en fra Sogndal som ville bli med og reiser for første gang i år over Bredalsbandet...

Vindkartet stemmer ikke med virkeligheten slik jeg leser det. Nå er kl. 14 og her blåser det som f...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å spare høydemeter. Helgedalen begynner på 900 moh eller deromkring, sikkert dårlig skiføre de første meterne, så må man langt opp til Keisarpasset eller hva det heter og så langt ned for å komme opp der vi vil gå opp langt øst på massivet.

Så må samme Keisarpasset overvinnes på tilbaketuren, mens fra Sognefjellet er det for det meste flatt og nedover i starten, antakeligvis bedre skiføre er det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styggedalen er kjappere og mindre stigning enn Keisarpasset. Har gått begge deler og synes Keisarpasset var drøy. Tenk på returen da Morten når du kommer deg tilbake i Styggedalen på slutten - bare suse nedover... Jeg ville gått der istedenfor fra Sognefjellet. Høydemetre? Isj, du er da sprek.

Får du gjort stort på jobb akkurat nå, Morten? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger og vaker på været ennå (en slitsom aktivitet) og tenker hardt på knollen. Jeg er dritutrent

Du får ihvertfall trening i å lese værmeldinger Morten! Jeg bare lurer på om du slår rekorden i værvarsellesing fra dagene før Lodalskåpa... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils: Det blir vel noe av det samme. Om sommeren er det ikke fullt så kritisk, da kan det godt være litt overskyet bare ikke det er for mye nedbør. Men denne snøtida. Er det overskya blir jo alt bare flatt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kartet sier 3-5 m/s over mesteparten av Sør- Norge nå. 0-2 m/s til natta. Det er jo ikke akkurat vind som f. Her i Kongsberg er det blå himmel og litt bevegelse i løvverket. Så det kartet er kanskje ikke så mye å stole på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Morten !

Har gått turen etter nær identisk rute som vist på Kims kart. Deler hans vurderinger og beskrivelse.

Fra egen dagbok:

"Så på breene, masse sprekker, bratt ! og flere snøskred hadde gått der, - der går bare de gale klatrerne som ikke har respekt for bre ! Ikke aktuelt å gå aleine der nei !"

Så fint ut og var meget bra opp slaet. Bratt opp til 1982, greit videre, snø (ikke is) på toppeggen Trengte ikke stegjerna før jeg skulle ned fra toppen til skaret. "

Rund gjerne litt lengre øst som Kim foreslår og ta med øks og stegjern i tilfelle hard skare.

Er jo bratt nok til at det kan gå skred, men ved bra forhold og på natt/formiddag er jo risikoen svært liten på denne tiden av året.

GOD TUR ! :P

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.