Kristian Berglund Skrevet 24. september 2012 Skrevet 24. september 2012 Hei! Lurer på om noen har erfaring med rundbrenner når man bruker innertelt i lavvo. Spurte i villmarksbutikken og han vi snakket med der mente det ikke var no problem så lenge man fulgte med. Har Andersnatten extreme lavvo med innertelt Mvh Kristian Siter
Phaser Skrevet 24. september 2012 Skrevet 24. september 2012 Veit ikke noe om teltet ditt men er/har innerteltet åpning i toppen så røyken slipper ut? Og hjelper lite å følge med, tåler ikke innerteltet glør så er det hull før du rekker å si fa..! Siter
Kristian Berglund Skrevet 25. september 2012 Forfatter Skrevet 25. september 2012 Phaser skrev (På 24.9.2012 den 20.22): Veit ikke noe om teltet ditt men er/har innerteltet åpning i toppen så røyken slipper ut? Og hjelper lite å følge med, tåler ikke innerteltet glør så er det hull før du rekker å si fa..! Regner med at det er røyk åpning i toppen ja, tenkte at det sikkert ikke tålte no serlig glør, men tenkte det kunne vært en løsning med noe annet på bunn som tålte glør. Siter
Kristian Berglund Skrevet 25. september 2012 Forfatter Skrevet 25. september 2012 Men hva vil være best nå på høsten, lavvo uten innertelt og fyre med rundbrenner eller med innertelt og varme opp med primus? Siter
LTP Skrevet 25. september 2012 Skrevet 25. september 2012 Har du et skikkelig innertelt som f.eks. i Helsports "Finnmark", vil jeg tro oppvarming med primus går ganske fort (selv om jeg ikke har prøvd det), du kan i tillegg senke taket så det blir mindre areal å varme opp. Så er det bare å løfte taket etterhvert som varmen får tak. Jeg fyrer med åpent bål eller rundbrenner, på høsten ser jeg ikke behovet for innertelt. Er det vått på bakken eller snø, bruker jeg bunnduk med sirkelåpning til bålgropen. Siter
eirikw Skrevet 25. september 2012 Skrevet 25. september 2012 Det er forskjell på rundbrennere!? Hadde en kamerat som var litt av en rundbrenner, men jeg tror ikke han klarte å svi hull på duken! Primusen leverer både lyd og varme i lange baner. Uten å tenke vekt ville jeg heller hatt en HeatPal som langtidsvarme hvis du opererer med innertelt. Eirik 2 Siter
hakristian Skrevet 25. september 2012 Skrevet 25. september 2012 eirikw skrev (På 25.9.2012 den 8.07): Det er forskjell på rundbrennere!? Hadde en kamerat som var litt av en rundbrenner, men jeg tror ikke han klarte å svi hull på duken! Primusen leverer både lyd og varme i lange baner. Uten å tenke vekt ville jeg heller hatt en HeatPal som langtidsvarme hvis du opererer med innertelt. Eirik Respekt til de som klarer å være rundbrennere i telt Siter
mindviruz Skrevet 25. september 2012 Skrevet 25. september 2012 Tror du er like rundbrenner både med og uten innertelt. Det er ikke den delen av utstyret som er viktigst. Siter
Kristian Berglund Skrevet 25. september 2012 Forfatter Skrevet 25. september 2012 LTP skrev (På 25.9.2012 den 7.17): Har du et skikkelig innertelt som f.eks. i Helsports "Finnmark", vil jeg tro oppvarming med primus går ganske fort (selv om jeg ikke har prøvd det), du kan i tillegg senke taket så det blir mindre areal å varme opp. Så er det bare å løfte taket etterhvert som varmen får tak. Jeg fyrer med åpent bål eller rundbrenner, på høsten ser jeg ikke behovet for innertelt. Er det vått på bakken eller snø, bruker jeg bunnduk med sirkelåpning til bålgropen. Men hvordan blir temperaturen utover natta uten innertelt da? Siter
Phaser Skrevet 25. september 2012 Skrevet 25. september 2012 Ett alternativ er å fyre med pellets om du får det til å funke. Jeg har en pelletsbrenner kjøpt på netthandelen.no men finner den ikke der lenger. Ligner på disse http://www.gzon.no/ Disse har i tillegg til hull rundt, ett hullete "rør" som kommer opp i midten og sørger for bedre trekk. Om du vil prøve så er det en stor fordel om du får tak i 8mm istedenfor 6mm. Det gir mer luft. Fordelen med pellets er at det gir lite røyk om du får det til å brenne som det skal, og det brenner så og si uten gnister. Ulempen er selvfølgelig at man må ha med seg pellets. Ellers er jo Origo Heat Pal ett fint alternativ. Siter
HobbyTom Skrevet 26. september 2012 Skrevet 26. september 2012 Heat Pal er meget bra. Trygt, enkelt og meget effektiv. Også har man jo kokemuligheter også. Finnes også en noe rimeligere variant levert utafor Origo som ellers er helt lik, den heter Heat Mate. Rødsprittankene kan byttes mellom Pal og Mate, antar det er et kopiprodukt. http://www.maritim.no/heatmate-5200-spritvarmer Siter
Skaaningen Skrevet 26. september 2012 Skrevet 26. september 2012 Testet: Primus går fint i lavvo med innertelt på høsten. Siter
Kristian Berglund Skrevet 27. september 2012 Forfatter Skrevet 27. september 2012 Har nå bestilt stormkjøkken med gassbrenner, blir å bruke denne til oppvarming hvis det trengs. har også kjøpt en gasslykt som gir ca 80w. så skal teste ut lavvo'en til uka tenkte jeg og så blir det ut på tur neste helg. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.