Vagvær Skrevet 22. september 2012 Skrevet 22. september 2012 Blir helårstelt på sommerstid for klamt? Primært ønsker jeg et telt til bruk på fjellet (Jotunheimen og omegn) på vår/sommer/høst, men må jo ærlig innrømme at det etter hvert hadde fristet med turer på vinteren også. Har kikket litt på Xtrem-teltene til Helsport (Fjellheimen xtrem 4 camp som familietelt for 2 voksne og 2 barn). Har også tenkt på et to-personstelt etter hvert - men problemstillingen blir jo samme: går det fint med et telt for hele året, eller bør man ha to? Er det noen andre konkrete anbefalinger der ute utover helsport-teltene? Siter
Kikut Skrevet 22. september 2012 Skrevet 22. september 2012 Jeg har ikke erfaring med dette, men hadde samme problemstillingen da jeg kjøpte telt. Summa summarum er rådene jeg fikk at vintertelt sommerstid ikke er å anbefale, hvertfall ikke om det har stormmatter. Ventilasjonen blir elendig og tungt er det også. Alternativet jeg landet på er Helsport Fjellheimen 3 camp, som i 2011-versjonen fikk endret ventilasjonen slik at det er et 3-sesongs som også fungerer dugelig vinterstid. Stormmatter kan du jo evt sy på senere. 1 Siter
borgern Skrevet 22. september 2012 Skrevet 22. september 2012 Er litt både og. Har brukt mit Svalbard 3 flere ganger på sommeren. Er som regel god lufting i vintertelt for å unngå kondens. Men merker jo at det blir noe varmere inne på morgenen enn sommerteltet. Dog er det lysere og har mer netting i innertelt. Skal du bare bruke teltet på fjellet så er det jo ikke spes varmt i Norge om sommern som regel. Med helårs har du jo noe som tåler mye vind evt. Men du får mer vekt å dra på også. 1 Siter
afe Skrevet 22. september 2012 Skrevet 22. september 2012 Eg har aldri brukt anna enn det som produsenten marknadsfører som heilårstelt til sumarbruk (det eine ville eg derimot aldri stole på til vinterbruk). Eg kan ikkje sjå ein einaste ulempe med det, utanom pris. Men når det er nevnt, så brukar eg ikkje noko telt som heilårstelt. Behovet og kravet til telt er så ulikt sumar og vintertid, at eg likevel har ulike telt til dei ulike årstidene. Eit lite og lettast mogleg telt til sumarbruk. Til vår og haustbruk har eg større krav til at teltet står godt mot vinden, men vekt er fortsatt viktig, så her har eg eit lite, sjølvståande telt. Vintertid er ikkje vekt så viktig, ettersom eg stort sett brukar pulk. Men god innvendig plass er viktigare. 1 Siter
Lompa Skrevet 22. september 2012 Skrevet 22. september 2012 Enig. Vintertelt har mer lufting og er derfor godt egnet sommerstid, men har man et med stormmatter kan man brette inn disse. Legg noen steiner her og der langs duken, så den løftes opp. Det gir litt mer trekk. En kamerat av meg bruker klesklyper til å holde oppe noen av stormmattene om sommeren. 1 Siter
SturlaS Skrevet 22. september 2012 Skrevet 22. september 2012 Har ingen problemer med lufting ved bruk av helårstelt på sommeren. Det eneste som kan være negativt er tyngden. 1 Siter
Vagvær Skrevet 22. september 2012 Forfatter Skrevet 22. september 2012 Hjertelig takk for svar! Sommer, sol og varme er jo relative begreper i Jotunheimen - så da blir det nok et såkalt helårstelt på meg. Godt tips med klesklyper og lufting! Av ren nysgjerrighet - hva slags vintertelt bruker dere? Siter
Vagvær Skrevet 22. september 2012 Forfatter Skrevet 22. september 2012 Om vekt ikke var en faktor - ville du brukt det på sommeren også (i fjellet)? Siter
SturlaS Skrevet 22. september 2012 Skrevet 22. september 2012 Ja definitivt. Meget bra luftesystem. Prisen er kanskje et større problem enn vekten.. Jeg kjøpte et demo-telt til halv pris. 1 Siter
borgern Skrevet 22. september 2012 Skrevet 22. september 2012 Vintertelt er Svalbard 3 og Big Agnes String Ridge 2 avhening av forhold og antall. I bruker jeg ofte Helsport Lavvulight. Lett i forhold til størrelse, lett å lage mat inne samt digg å kunne stå å skifte klær. 1 Siter
Martin* Skrevet 22. september 2012 Skrevet 22. september 2012 Helsport fjellheim x-trem 3manns, Er mye i Jotunheimen å det kan blåse noe så inni helvete, telte står støtt i det meste av vær så lenge du badunerer godt pluss at du har muligheten til å legge stein/snø på storm mattene, genialt telt! Brukt mye sommerstid på finnmarksvidda også, funker fett! 1 Siter
Vagvær Skrevet 23. september 2012 Forfatter Skrevet 23. september 2012 Takk for gode svar! @borgern: et av ordene i innlegget ditt ble borte - når og hvor er det du bruker Helsport Lavvulight? Siter
borgern Skrevet 23. september 2012 Skrevet 23. september 2012 Vagvær skrev (På 23.9.2012 den 6.53): Takk for gode svar! @borgern: et av ordene i innlegget ditt ble borte - når og hvor er det du bruker Helsport Lavvulight? Se der mangler et ord ja. Det er i marka jeg bruker det. 1 Siter
famjsv Skrevet 23. september 2012 Skrevet 23. september 2012 Noen telt (Hilleberg) har også mulighet for å ha (kjøpe ekstra) et eget netting innertelt til modellen, som man kan bruke på sommern. 1 Siter
Vagvær Skrevet 23. september 2012 Forfatter Skrevet 23. september 2012 famjsv skrev (På 23.9.2012 den 11.57): Noen telt (Hilleberg) har også mulighet for å ha (kjøpe ekstra) et eget netting innertelt til modellen, som man kan bruke på sommern. Praktisk! Hva er holdningen til stormmatter, forresten? Nødvendig eller tøys? Siter
martin.m Skrevet 23. september 2012 Skrevet 23. september 2012 Det råder ulike oppfatninger om dette, kommer litt an på bruksområde og lokasjon. Personlig har jeg ikke stormmatter på mine telt. Jeg har beskrevet hvorfor i denne brukererfaringen: 1 Siter
afe Skrevet 23. september 2012 Skrevet 23. september 2012 Vagvær skrev (På 23.9.2012 den 13.13): Hva er holdningen til stormmatter, forresten? Nødvendig eller tøys? Det er avhengig av konstruksjonen. Nokre telt er konstruert med stormmatter, og då er dei avhengig av dei. Andre telt er konstruert for å fungere utan stormmatter, og då fungerer dei utan stormmatter. Eg har ikkje stormmatter på nokon av telta mine, og har heller aldri savna det. 1 Siter
Lompa Skrevet 23. september 2012 Skrevet 23. september 2012 Vagvær skrev (På 23.9.2012 den 13.13): Praktisk! Hva er holdningen til stormmatter, forresten? Nødvendig eller tøys? Jeg har heller ikke stormmatter (Fjällräven AKKA). Om vinteren legger jeg snø rundt. Resten av året synes jeg ikke jeg trenger det. Men noen telt har slike. Finn et telt du liker, om det har stormmatter eller ikke. Stormmattene har ingen funksjon i forhold til å forankre teltet. Noen synes å mene det. 1 Siter
Vagvær Skrevet 24. september 2012 Forfatter Skrevet 24. september 2012 Hjertelig takk for mange gode svar! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.