Gå til innhold
  • Bli medlem

Grønlandsvoks vs. Nikwax Cotton Proof.


mindviruz

Anbefalte innlegg

Jeg har en jakke fra fjellreven som kalles "tur-jacket". Det er en jakke i g-1000 materiale.

Bruker jakken mest på vinteren når det er snø, og da er ikke fukt noe problem. Men sent på høsten er det også en fabelaktig jakke, men da må den være skikkelig impregnert, ellers blir det veldig vått etterhvert.

Det å vokse en turbukse med grønladsvoks går helt greit, men å vokse hele denne jakken er en tidkrevende jobb om man skal få det bra til. Derfor lurer jeg på å bare vaske inn "nikwax cotton proof" bomullsimpregnering i stedet.

Noen som vet hvordan dette vil fungere i forhold til Grønlandsvoksen? Det jeg egentig er mest nyskjerrig på er hva det vil gjøre med pusteevnen til jakken? Den gode pusteevnen er nemlig noe av det beste med denne jakken, ellers kunne man like gjerne brukt en mye klammere membranjakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Impregnering reduserer pusteevna. Grønlandsvoks er ikkje noko unntak. Fordelen med Grønlandsvoks og anna impregnering som ein påfører selektivt, er at ein kan impregnere kraftig der det er behov for det, og la andre parti vera svakare impregnert for pusteevna si skuld. Impregnering som ein påfører i vaskemaskina, vert derimot jevnt fordelt på heile plagget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en slik g1000 bukse som jeg impregnerte med Grønlandsvoks. Synes buksa ble for stiv og klam. Så når jeg skaffet ny er det bare vokset i baken og på knærne.

Tror jeg hadde brukt wash in eller spray hvis du skal ta hele jakka. Så heller 2 runder voks til slutt på utsatte steder som f.eks skuldre og albuer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har anskaffet meg en slik G-100 bukse selv nå.

Skjønner at buksen ikke er vanntett i det hele tatt. Vannet renner rett inn - tipper at den tørker fort også, om det noen gang blir opphold.

Men når man vokser på lårene/knærne f.eks. - vil ikke bare vannet renne videre nedover til det finner et sted å trenge inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Impregnering reduserer pusteevna. Grønlandsvoks er ikkje noko unntak. Fordelen med Grønlandsvoks og anna impregnering som ein påfører selektivt, er at ein kan impregnere kraftig der det er behov for det, og la andre parti vera svakare impregnert for pusteevna si skuld. Impregnering som ein påfører i vaskemaskina, vert derimot jevnt fordelt på heile plagget

Men vil ikke voksen tette mer enn en DWR finish? Det slår meg at grønnlandsvoksen er ganske tykk og fet og vil dermed legge seg over og mellom fibrene, mens slik DWR som man vasker inn er mye mer tyntflytende og legger seg mer som et lag over fibrene framfor å tette igjen mellom fibrene? Dette er riktignok så lenge vi ikke snakker om membraner som antageligvis tettes lettere fordi porene er mindre.

Har anskaffet meg en slik G-100 bukse selv nå.

Skjønner at buksen ikke er vanntett i det hele tatt. Vannet renner rett inn - tipper at den tørker fort også, om det noen gang blir opphold.

Men når man vokser på lårene/knærne f.eks. - vil ikke bare vannet renne videre nedover til det finner et sted å trenge inn?

Jeg ville tro at et enkelt lag vil hovedsaklig gjøre stoffet mer vannavisende, mens flere lag vil bygge seg opp til å gjøre plagget tett. Tanken vil vel være at leggene er mer loddrette og vannet vil da stryke ned på utsiden av stoffet der? (Ren gjettning fra min side...)

PS: Jeg har testet litt grønnlandsvoks selv og har så langt ikke vært videre imponert over egenskapene. Kanskje jeg har gjort det feil eller ikke brukt nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger på knær og rumpe i forhold til at jeg sitter. F.eks når jeg er og fiske og sitter på kne for å rigge utstyr, ikke alltid bakken er helt tørr. Derfor jeg har på enkelte områder. Regner det bruker jeg poncho i tillegg, evt så bruker jeg skallbukse.

Sies at 3 lag Grøslandsvoks gjør den vanntett. Dog forsvinner det fort i vask. Men impregnering på utsatte steder gjør at møkk ike fester seg så lett så en ikke trenger vaske så ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein smelter jo inn voksen, så kva som tetter mest vert nok fyrst og fremst eit spørsmål om kva ein legg på tjukkast av. Den største forskjellen er nok at middel ein vaskar inn, gjerne vaskar seg lettare ut att også.

Korleis ein skal impregnere for at plagget skal fungere i regnvær, kan eg ikkje hjelpe med, for eg har regntette klede til slik bruk. Men eg brukar å legge på godt med voks på leggane, særleg på framsida og innsida, og generelt der doggvåt vegetasjon gjer buksa våt. Etter kort tids bruk, ser ein jo kvar kleda vert våt, og kvar det heller ikkje turkar raskt opp att. Det er desse plassane eg legg på mest voks. Eg ville fordelt impregneringa på same måte dersom eg hadde brukt eit eller anna middel på sprayflaske.

Eit tjukt lag eller fleire tynne lag, har mindre betydning, ettersom alt likevel vert smelta inn. Men for det forfengelege, er det nok enklare å oppnå eit fint resultat med mange tynne lag.

Fyrste gongen eg prøvde Grønlandsvoks, la eg på godt, og buksa fungerte veldig godt i vått gras. Etter fyrste vask, tenkte eg at voksen var vaska ut, så eg la på like mykje voks att etterpå. Noko voks var nok vaska ut, men langtfrå alt, for buksa stod av seg sjølv etterpå. Seinare har eg vorte litt meir moderat med voksinga;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.