Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykkelhjem i bæremeis?


mwibor

Anbefalte innlegg

Dere med meis. Bruker noen av dere sykkelhjelm i meisen? Vi bor i Lofoten, og her er endel ulendt terreng.

Vi har vært på en lengre tur med oppakning (Jeg bar toåringen + diverse knytta fast i meisen), samboern bar mat og telt.

I tillegg har vi vært på dagsturer. Vi går ikke der det er farlig, men selv på enklere turer er det vanskelig å unngå for eksempel

ur o.l. Man kan jo trå feil... Jeg har tenkt på om vi burde ha sykkelhjelm på han i meisen, men syns de er så svære de man får i vanlig sportsbutikker,

noen som har tips om en enklere variant? Syns de fra Bell ser bra ut, men vet ikke om de finnes i små størrelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke dumt med hjelm. Jeg trynet en gang med dattera mi i meisen, jeg datt langflat forover ned fjellsiden. Det gikk bra, hun våknet bare og gråt, men slo seg ikke, det gjorde imidlertid jeg... Jeg brukte aldri hjelm på dattare mi, men jeg passet på at bæremeisen hadde gode seler, slik at jeg fikk festet henne godt slik at hun ikke ramlet ut om uhellet skulle skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje lurt å vurdere dette fra sted til sted. Jeg har båret to barn i bæremeis og ofte gikk søndagsturen langs Jærstrendene eller langs turstier på Høgjæren. Kan ikke se behovet for den type sikring her, men jeg kan godt forestille meg steder og situasjoner hvor det kan være på sin plass.

Jeg ser ofte folk som sykler med små barn i sykkeltilhenger, uten sele og hjelm. Dette gjør de bare fordi de ikke har velta hengeren. Det har jeg gjort, både med og uten hjelm, og da glemmer du aldri sele og hjelm mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen med hjelm er at banet ikke sitter spesielt godt da vanlige sykkelhjelmer som du sier er svære. De får ikke hodet nok bakover. I en sykkelhenger kan man løse problemet med ei pute bak ryggen men det er det jo ikke plass til i meisen.

Her er jo ett alternativ. Kanskje ikke like sikker som en sykkelhjelm. http://treningsbutikken.klubben.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=27626&WebSiteMapNodeID=1018005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hørt om bruk av hjelm i meis. Jeg har heller aldri sett noen som har brukt det.

Men det kan - som det sies over - jo hende at en kommer i terreng der dette kanskje ikke er så dumt. Dersom dette skjer, så vil jeg anbefale denne

http://www.klatresiden.no/store/index.php?act=viewProd&productId=2662

Guttungen på tre bruker hjelmen til klatring innendørs, men pga isoporinnleg fungerer den også som sykkelhjelm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei :)

Jeg har båret mini i bæremeis fra han var 6-7md gammel. Nå er han 3,5. Jeg har aldri vurdert å ta på ham hjelm selv og jeg også har gått i bratt steinur i fjellet. Jeg går dog alltid konservativt når jeg har på meis og ser meg godt rundt etter gode "fotak" når jeg går i slikt terreng. Jeg har falt bakover en gang, men da landet jeg bare på baken og mini ble ikke skadet.

Videre tror jeg at meisens utforming har mye å si ift dette med hjelm. Den meisen jeg bruker har gode festeseler samt en bakside som beskytter barnet. Selv er jeg også litt skeptisk til om remmen under en hjelm vil klemme om halsen og luftveiene til barnet om det sovner i meisen (noe min nesten alltid gjør). Min lille ligger med hodet fremover på meisputen når han sover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.