Lompa Skrevet 14. mars 2014 Del Skrevet 14. mars 2014 Fordi strømmen alltid velger enkleste vei til jord. Så om lynet slår ned i stanga vil det gå igjennom deg for å komme til jord fordi du da plutselig har mindre motstand til jord enn det stanga har. Det er jo en grunn til at alt skal være jordet, dobbeltisolert eller ikke ledende i det hele tatt. Enten bør hele stanga være i ikke ledende materiale ellerså bør den heller ha god kontakt med jord. Men odsen for at du holder i stanga i det lynet slår ned er vel nesten usannsynelig liten. Poenget med å isolere under, er jo nettopp at ikke lynet skal søke stanga. Man legger seg ikke inntil en lynavleder.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elisabeth-81 Skrevet 14. mars 2014 Del Skrevet 14. mars 2014 Poenget med å isolere under, er jo nettopp at ikke lynet skal søke stanga. Man legger seg ikke inntil en lynavleder.. Lynet bryr seg ikke så mye om stanga er isolert i bunnen, i så fall ville det jo være umulig å bli truffet av lynet om man har på seg sko. Lynet slår helst ned i ting som rager i landskapet. En lynavleder fungerer fordi den stikker opp over det avlederen skal beskytte og leder strømmen direkte til jord. Slik unngår man at lynet slår ned i f.eks bygninger. https://metlex.met.no/wiki/Tordenv%C3%A6r Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knaus Skrevet 14. mars 2014 Del Skrevet 14. mars 2014 Poenget med å isolere under, er jo nettopp at ikke lynet skal søke stanga. Man legger seg ikke inntil en lynavleder.. Lynet vil bare gå rundt plastkoppen. Tenk hvor mange hundre meter det allerede har gått gjennom luften, en liten plastkopp har ingenting å si. Det du sier er at det er trygt å gå rundt å veive med en golfkølle eller en fiskestang i tordenvær, du er jo tross alt isolert fra bakken... 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
REs Skrevet 15. mars 2014 Del Skrevet 15. mars 2014 Noen vil kanskje se på ulven som en potensiell trussel hvis man bor i telt, men jeg er ikke sikker på om den er så farlig som noen mener. Det er en del tilfeller av at ulv har angrepet mennesker i USA, men jeg kjenner ikke til dette i Norge. USA har nok både mer ulv og mer folk enn oss og da er vel sjansene større der enn her. http://en.wikipedia.org/wiki/Wolf_attacks_on_humans Så vit vi vet er ingen drept av ulv i Scandinavia siden 1881 Bare 8 personer er drept av ulv uten rabies i Europa, inkludert Russland, de siste 50 årene. Ulv med rabies har drept ni mennesker i Europa, inkludert Russland, i samme periode. Skandinavia er i dag fri for rabies og ulven har god tilgang på byttedyr. Det er derfor liten sjanse for at ulv skal angripe mennesker her. http://www.viten.no/vitenprogram/vis.html?prgid=uuid%3A12783A80-D989-3469-EA8F-0000696A8684&tid=1088112&grp 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dag G - Evje Skrevet 15. mars 2014 Del Skrevet 15. mars 2014 Teltplugger er noe herk å trø på i mørket... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hege P. Skrevet 15. mars 2014 Del Skrevet 15. mars 2014 Teltplugger er noe herk å trø på i mørket... ..og mørke barduner i øyehøyde når man er avhengig av briller. Når brillene sveipes av og forsvinner.. Men maur i soveposen er verst. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lompa Skrevet 15. mars 2014 Del Skrevet 15. mars 2014 Lynet vil bare gå rundt plastkoppen. Tenk hvor mange hundre meter det allerede har gått gjennom luften, en liten plastkopp har ingenting å si. Det du sier er at det er trygt å gå rundt å veive med en golfkølle eller en fiskestang i tordenvær, du er jo tross alt isolert fra bakken... Jo, du har jo et poeng der.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg REs Skrevet 16. mars 2014 Populært innlegg Del Skrevet 16. mars 2014 Men maur i soveposen er verst. Jeg må bare fortelle om den gangen jeg var ganske nybakt far og min sønn fremdeles var så liten at han brukte bleier. Tidlig krøkes som god krok skal bli tenkte jeg og la trøstig i vei med sønnen på ryggen og fiskestanga i hånda. Nå skulle sønnen få være med far på sin første fisketur. Turen gikk til et vann i nærheten hvor jeg selv hadde tilbrakt mange timer som liten gutt, og dagen så ut til å bli perfekt for familiens historiebok. Jeg satte sønnen på bakken mens jeg raskt gjorde klar stanga og kastet ut. Det tok bare noen få minutter før min sønn satte i en sirene som sikkert måtte høres over hele vannet og langt inn i bygefeltet på andre siden. Han skrek slik at jeg slapp fiskestanga, kastet meg over ham og løftet ham opp. Det var da jeg oppdaget at jeg hadde satt ham midt i en slik maurtue som ligger nede i bakken og en million små brungule illsinte maur hadde invadert bleia hans. Nå er han 19 år og husker av en eller annen merkelig grunn denne fisketuren bedre enn mange av de andre turene han har vert med på. 13 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finnjpedersen Skrevet 29. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2015 Farlig truende vær, pluss en edderkopp i soveposen på denne turen var skummelt nok for året som gikk. Heldigvis ble det farlig god ørret i stekepanna og en middag i fryseren! 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LightDan Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Noen vil kanskje se på ulven som en potensiell trussel hvis man bor i telt, men jeg er ikke sikker på om den er så farlig som noen mener. Det er en del tilfeller av at ulv har angrepet mennesker i USA, men jeg kjenner ikke til dette i Norge. USA har nok både mer ulv og mer folk enn oss og da er vel sjansene større der enn her. http://en.wikipedia.org/wiki/Wolf_attacks_on_humans Så vit vi vet er ingen drept av ulv i Scandinavia siden 1881 Bare 8 personer er drept av ulv uten rabies i Europa, inkludert Russland, de siste 50 årene. Ulv med rabies har drept ni mennesker i Europa, inkludert Russland, i samme periode. Skandinavia er i dag fri for rabies og ulven har god tilgang på byttedyr. Det er derfor liten sjanse for at ulv skal angripe mennesker her. http://www.viten.no/vitenprogram/vis.html?prgid=uuid%3A12783A80-D989-3469-EA8F-0000696A8684&tid=1088112&grp Enig med resonemanget att ulv behöver inte ses som en trussel. Att säga att det ALDRIG kommer att hända vågar jag inte, men med en frekvens på mindre än en attack per århundrade i hela Norden är det tåpelig att oroa sig för det. Björn är ett något mera reelt hot, men det är liten chans att de angriper ett tält, attacker sker när man kommer mellan björnen och dess mat eller unge. Det finns otroligt mycket mindre att oroa sig för ute i skogen/fjället än i byen, där det finns trafik, tåg/trikk, beväpnade människor, byggarbetsplatser, fallande snö/is från tak, felaktigt oppdragna hundar och så många fler trussler som är otroligt mycket större än att bli attackerad av vilddjur under en tälttur. Ändå är det många som bor i en by. Frivilligt. År efter år. Och till och med foretrekker det. Inkludert mig selv, untatt att det är jobbet som håller mig i byn, hade bott på landet om någon gav mig gratis pengar eller bra jobb utanför byen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ståle Sæther Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Björn är ett något mera reelt hot, men det är liten chans att de angriper ett tält, attacker sker när man kommer mellan björnen och dess mat eller unge. ...og om man slipper bikja så den får løpe fritt og irritere på seg bamsefar før den flykter tilbake til eier med halen mellom bena for å få hjelp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Fjellfilmeren Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Absolutt, ein dag eg har PC og ikkje tlf, skal eg leite opp ein del av det eg har funne, og legge ut nokre linkar og referansar til emnet Ble det noe av dette? Er nysgjerrig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tessatroll Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Ble det noe av dette? Er nysgjerrig Haha, trur eg starta på og sammenfatte litt enkle råd og lage ei liste over det eg hadde funne av gode skriftleggjeringar, og så stranda det. Skal vurdere sjå om eg får gripe fatt i det før barmarkssesongen er i gong att Meget mogleg eg lagar eit blogginnlegg av det og deler Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Fjellfilmeren Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Her i Molde er vi jo midt i høysesongen for lyn og torden nå, så jeg blir veldig glad om du har tid til å ta tak i det nå mens topptur sesongen er på topp Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LightDan Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 ...og om man slipper bikja så den får løpe fritt og irritere på seg bamsefar før den flykter tilbake til eier med halen mellom bena for å få hjelp. Ja, det stämmer nog. Den som är rädd för vilda djur när de tältar är nog rädda för att släppa lös hunden också, så det drabbar inte den rädda? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+rayun Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 En liten tanke vedr svar som har sammenheng med rovdyr og overnattinger. Farges våre svar av hvor vi bor / er på overnattinger For egen del tenker jeg ikke over saken i det hele tatt om jeg ferdes i områder hvor sannsynligheten er liten for å treffepå dem. Derimot er det en helt annen sak om jeg er på overnatting i mine hjemtrakter. Tanken streifer meg både før og under turen Hvordan er det med oss egentlig. Er klar over hva statistikken sier, men det er vel bare statistikk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg weisser Skrevet 3. februar 2015 Populært innlegg Del Skrevet 3. februar 2015 Artig første gang e skulle på tiurleik aleine satt jeg opp gapahuken midt på myra og la meg til å sove. Mange lyder å venne seg til men jeg sovna nå med kniven i hånda etter å ha googlet gaupeangrep mot menneske ei stund... Sov som en stein fram til lyden av en stor fuggel som landa rett utenfor gapahuken skremte livskiten ut av meg, Da e kom til meg self var fuglen fløyet og jeg hadde pælma kniven til gokk, så jeg brukte resten av natta på knivleit i bekmørten. Det var året da tiurleik blei te knivleit 11 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thoreau Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 Jeg tenkte ikke mye på at det var bjørn i Femundsmarka da jeg var der, men jeg fant en gammel nyhetssak fra 2010 der to svenske 19 åringer måtte hentes ut fordi en bjørn lusket rundt teltet deres. Vi vet jo at de er killers som bare venter på en mulighet til å maul some human flesh. 4 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.