Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva har du kjøpt nå!


Humle

Anbefalte innlegg

Annonse
otl skrev (På 17.6.2024 den 19.30):

Så at reinsfjell superlight 3 var på tilbud hos XXL til litt over 5000kr og tenkte at litt lettere telt skulle en jo egentlig hatt. Men tenkte med meg selv at det er jo dyrt selv om det er på tilbud. Så hva gjorde en da i stedet? Kjøpte seg jo noe annet 😀

Tenkte jeg skulle forsøke noen andre lette telt. Kjøpte https://pakklett.no/products/himmel-3p-1-9kg?variant=41651592396991 som nå er på vei. Bestilte også Naturehike cloud up 2 UL (10D) som jeg tenkte jeg skulle teste når jeg er ute på sykkeltur hvor jeg setter pris på lav vekt. Om det holder blir jo spennende å se. Så lenge det ikke blåser ned og holder regnet ute så er det ikke så langt unna at jeg sier meg fornøyd med det når teltet bare veier littegrann over kiloen. Om en blir fornøyd med 2 telt til prisen for superlight 3 gjenstår å se, men trua er sterk den 😀

Kjøpte også Jetboil minimo samt ei stekepanne. Ja, har faktisk planer om å kose meg litt, så varene skulle helst ha vært her i går. Selv om jeg innser at det er for mye forlangt for det ene teltet i alle fall, som ble bestilt fra Kina i dag 😂

 

Det Naturehike Cloud Up 2 UL teltet dukket aldri opp, noe som egentlig var like så greit. Satt meg ned å tenkte litt at jeg kommer jo til å sykle på fjellet en god del og da vil jeg egentlig ha et telt som holder. I nærområdet er det jo greit med noe helt annet. Kjøpte Soulo og må si at jeg synes det er superenkelt å slå opp, noe som er veldig stor fordel for meg som har en del kroppslige plager. Ble noe mer vekt da, men det er egentlig ikke det som er det viktigste. 
 

Hadde satt opp teltet, men så fant jeg selvfølgelig en bedre teltplass 50 meter lenger borti der, samlet bardunene så jeg ikke snublet i de og tok meg en gåtur med teltet. Helt suverent. Synes løsningen på glidlåsen på innerteltet var så som så. Noe klønete å åpne når en benytter seg av kun nettingen som dør. Glidlåsen kan her fort «spise opp» stoffet på den delen av innerteltet som da er rullet sammen hvis arbeidet ikke er gjort med presisjon. Det er lite og det er ikke så stor plass, men dette var jeg klar over fra før. 

Fått en natt i det så langt, her fra i natt.

IMG_2297.thumb.jpeg.2bd8d9171127379fa0df3e3da155d8ea.jpeg
 

Merkelig det der, ventet en lettvekter så endte det helt i motsatt side av skalaen 😅

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups, enda et Fjällräven-telt 🤭

Abisko Lite 3 har jeg hatt i kikkerten en stund nå som potensielt Norge-på-Langs telt neste år, gitt at samboeren blir med (ellers blir det kanskje et annet telt). Det er faktisk lettere enn Abisko Shape 2.

Jeg har konkludert med at stort fortelt ikke er spesielt nødvendig for 90% av turene vår/sommer/høst, og i hvert fall ikke med det svært minimaliserte NPL-utstyret jeg tenker å pakke.

Endret av sneakyowl
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (6 timer siden):

og i hvert fall ikke med det svært minimaliserte NPL-utstyret jeg tenker å pakke.

Den pakkelisten håper jeg vi får se!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (På 25.7.2024 den 6.52):

Den pakkelisten håper jeg vi får se!

Kommer sikkert med noe etter hvert!

Bestilte noen svindyre pakke"pods" fra Hyperlite Mountain Gear nå for intern organisering i lettpakkesekken (Lundhags Padje Light 60). Både "small" og "large".


Litt spent på hvordan de passer i praksis og om soveposen går ned i de største. Med NPL-oppsettet blir det veldig lite mikkmakk i sekken, så det meste som blir å holde noenlunde organisert/ikke frittflytende blir maten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (1 time siden):

Bestilte noen svindyre pakke"pods" fra Hyperlite Mountain Gear nå for intern organisering i lettpakkesekken (Lundhags Padje Light 60). Både "small" og "large".


Litt spent på hvordan de passer i praksis og om soveposen går ned i de største. Med NPL-oppsettet blir det veldig lite mikkmakk i sekken, så det meste som blir å holde noenlunde organisert/ikke frittflytende blir maten.

Jeg bestilte også disse svindyre HMG podsene for noen dager siden, som skal brukes til min Padje Light 60. Jeg er med andre ord også litt spent på hvordan dette passer 😉

 

Også har jeg også bestilt en av disse FlipFuel sakene:

https://www.flipfuel.co/en-no

Endret av rk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg meg et Barents Outdoor telt jeg og. Finse 3 Polar til 4500,- i en Billigkrok på XXL. Prutet meg ned i kassa, da det ikke var prislapp på. 14 000,- ny...så det anser jeg som et godt kjøp. Mitt drøyt 40 år gamle Helsport Rundhø har fått seg en verdig avlaster.

Kjøpte meg et reinsdyrskinn av kalv på Hardangervidda Nasjonalparksenter til 1400,-(samme pris som på de litt større...andre sortering, men topp kvalitet).

Ravnø Fauna ullskjorte kom før sommerturer. Fabelaktig, enten det ikke er noe under eller over og. Anbefales på det sterkeste. ( Ravnø Tjorro Ventile jakke er på vei i posten. Den er laget i Europa, noe jeg liker. At ullskjorta var laget i Kina er forståelig produksjonsmessig, da ulla kommer fra indre Mongolia...men litt kinky politisk sett ).

Virker som jeg ubevist planlegger noe for vinterstid fremover.

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (5 timer siden):

Kommer sikkert med noe etter hvert!

Bestilte noen svindyre pakke"pods" fra Hyperlite Mountain Gear nå for intern organisering i lettpakkesekken (Lundhags Padje Light 60). Både "small" og "large".


Litt spent på hvordan de passer i praksis og om soveposen går ned i de største. Med NPL-oppsettet blir det veldig lite mikkmakk i sekken, så det meste som blir å holde noenlunde organisert/ikke frittflytende blir maten.

Enda mer du kan gi svar på: har samme sekken selv og er nysgjerrig på hvor godt podsa passer. Backpackinglight.no har et alternativt sett fra Six moon designs (mye billigere, men ikke dyneema) som også kunne fungert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falt til slutt for fristelsen til å bestille klær på nett. Ullvang Flanellskjorte i ull til 720kr på Ullvang sine hjemmesider. Lange gode armer og passe i skuldrene. Veldig mye plass rundt magen. Får vurdere å lære meg å sy inn skjorter, eller drikke 6 pils om dagen det neste året 🤔 Tykkere enn jeg forventa, og litt grov mot huden. Er vel både positivt og negativt, det siste der. Barneklærna i PINY kolleksjonen jeg la til for gratis frakt er veldig myke og gode, men overdelene var litt gjerrige i størrelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Myriameter said:

Ravnø Fauna ullskjorte kom før sommerturer. Fabelaktig, enten det ikke er noe under eller over og. Anbefales på det sterkeste. ( Ravnø Tjorro Ventile jakke er på vei i posten. Den er laget i Europa, noe jeg liker. At ullskjorta var laget i Kina er forståelig produksjonsmessig, da ulla kommer fra indre Mongolia...men litt kinky politisk sett ).

Legg ut noen ord og bilder om passformen da. Ut fra bildene på nettsiden ser skjortene deres enten veldig, veldig, bra ut, eller HV-gubbe 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (2 timer siden):

Legg ut noen ord og bilder om passformen da. Ut fra bildene på nettsiden ser skjortene deres enten veldig, veldig, bra ut, eller HV-gubbe 😅

Ull skjorta, sammen med Vagabond Canvas skjorta, er en flexi løsning jeg har falt for. Enten den ene eller andre er innenfor den andre, har jeg valgt å ha romslige størrelser typ XL. Da sjenerer folding av innerste lag minimalt. Modellene har langt snitt, så dekker godt samtidig med lufting. Ulla klør ikke, så dropper gjerne stram ull T-skjorte innerst. Fauna funker veldig bra i lett regn...holder seg tørr inn mot huden. 

Har selvfølgelig regntøy med på langtur, men med overnevnte sett av skjorter, gjør at jeg strengt tatt ikke trenger ytterjakke. Dog...ble en Ventile jakke, som nevnt høyere opp. Da kan jeg droppe canvas skjorta og regntøy...på kortere turer( Har Ventile buksa til Brynje med kevlar👌).

Prøver langt på vei å unngå kunst stoffer. Veier litt mer med ull og bomull, men jeg har også gått ned i vekt...kroppen puster bedre og lukter mindre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
1 hour ago, torese said:

Hvordan fikk du teltet til 3499?? Finner det bare til 4999.

 

Tore

Fikk følgende melding fra XXL: «Vi savner deg! Få 30% rabatt* på ditt neste kjøp, til og med på allerede rabatterte varer! [...]»

Så den kunne kombineres med kampanjen de allerede har på teltet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Siden lundhags padjelight 60 var utsolgt for oss pygmeer og kunn hadde long på lager endte jeg opp med Bergans Helium 55l. Det sammens med BO stetind 3 så er jeg ett skritt nærmere å kvitte meg med noen kilo. Stetind teltet var noe større enn jeg tenkte men det får gå. Så meg skikkelig lei på å finne teltplass til tunellteltet mitt fra BO sist jeg var ute. Gleder meg til å teste men etter å ha slått opp teltet på stua ble jeg imponert over takhøyde og generelt romfølelse. Liker også store fortelt kontra reinsfjell som er ca 15cm mindre men også noe lettere. Ny sekk veier 1kg og gamle veide 2.9. Gammelt telt veide 4 og stetind veier 2.8. Her er allerede 3kg spart der.

Endret av fjellræv
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ryback skrev (På 10.10.2023 den 20.36):

Nok et brukt-kjøp fra Finn, kr799
Bergans Memurutind dunjakke. Tiltenkt rollen som pausejakke på pulktur på Hardangervidda i vinter. Mye bra på Finn om man lemper litt på kravene sine - teltet var riktignok akkurat det jeg ville ha.

image.thumb.png.c0df32cb1d7d36312f615dac36f9e4b7.png

Jeg kjøpte en Haglöfs Riksgränsen Down 850 jakke (kr3600) i håp om å få en varmere erstatning for Finn-jakka som jeg følte ikke var varm nok på de kaldeste pausene.

Det stod mellom denne og Mountain Equipment K7. Jeg antar at Haglöfs er varmere da den har 315g 850fp dun, vs ME K7 300g 800fp dun. Jeg antar Haglöfs bruker europeisk FP-måling og ME bruker amerikansk.

Jeg må si jeg var skuffet da jeg prøvde jakka på. Ermene er tjukke og gode, men på kroppen synes jeg den ikke virket nevneverdig tjukkere enn Bergansjakka jeg allerede har. Jeg fikk følelsen av at dunkammerene ikke var store nok til at dune fikk løftet seg skikkelig.

Ytterstoff og detaljer på Haglöfs Riksgränsen er kraftigere enn på Bergans Memurutind så jakka tåler nok mer juling, men til stillesitting i lunsjpausen eller i teltet så spiller ikke det noen rolle. Det kraftige ytterstoffet gjør også at den tar mer plass i pulken. Haglöfs Riksgränsen er sikkert varmere all den tid den ikke har gjennomgående sømmer, men den er nok ikke 3600 kroner varmere.

Derfor sendes Haglöfs Riksgränsen Down 850 jakken i retur. Jeg får vel bare bli flinkere til å ta kortere pauser. 😆

 

Endret av ryback
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lenge tenkt på et lite bord, helst brukt som et underlag i forteltet. Men har vært litt for gnien til å spandere på meg GSI Outdoor bordet jeg finner til 699 her og der. 
Men et søk hos AliExpress ga meg et lite bord jeg synes så interessant ut. Det har en liten åpning som gjør det mulig å feste en gassboks på undersiden og en toppmontert brenner på oversiden. Jeg har ikke fått den enda, men til 150+ lappen, så er det verdt et forsøk 

image.png.5b37c55821e431295dbf46b37157a29e.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ryback skrev (10 timer siden):

Det stod mellom denne og Mountain Equipment K7. Jeg antar at Haglöfs er varmere da den har 315g 850fp dun, vs ME K7 300g 800fp dun.

Høyest tall betyr ikke nødvendigvis varmest. 
Jeg kjenner ikke Haglöfsmodellen, men K7 er en modell som er både gjennomtenkt og bra utført. Det finnes helt sikkert jakker som er varmere ifht. vekt, men det kan fort ende opp med mye leting, prøving og feiling, og sannsynligvis en minst like dyr jakke. K7 får gjennomgående bra skussmål fra nesten alle som har brukt den, den er lett å finne i butikker, og det gjør også at du finner den på tilbud nå og da. Litt kjedelig valg, men ganske trygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I jakten på naturlige saker å impregnere bomullsklær og slikt med, kom jeg over denne produsenten. Miljøvennlig, og med bra holdninger...ta vare på/ gå tørr selv om man ikke har råd til dyre tekniske plagg. Kar fra Hallingdal som sammen med SINTEF og Norrøna har testet ut over år. Selges også med Norrøna sin logo, på deres sider...men produsert av Villmark AS. Blir spennende å prøve ut...vask og spray.

https://villmark.no/

 

IMG_20240828_135601717.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (På 27.8.2024 den 20.23):

Høyest tall betyr ikke nødvendigvis varmest. 
Jeg kjenner ikke Haglöfsmodellen, men K7 er en modell som er både gjennomtenkt og bra utført. Det finnes helt sikkert jakker som er varmere ifht. vekt, men det kan fort ende opp med mye leting, prøving og feiling, og sannsynligvis en minst like dyr jakke. K7 får gjennomgående bra skussmål fra nesten alle som har brukt den, den er lett å finne i butikker, og det gjør også at du finner den på tilbud nå og da. Litt kjedelig valg, men ganske trygt.

Ja, det er K7 som har vært den jeg så for meg å kjøpe, men tenkte jeg skulle sjekke Haglöfs sin siden den var på tilbud og hadde disse spesifikasjonene.  Med mindre K7 kommer på tilsvarende tilbud så tror jeg nok at jeg holder meg til jakka jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ryback skrev (10 timer siden):

Med mindre K7 kommer på tilsvarende tilbud så tror jeg nok at jeg holder meg til jakka jeg har.

Det beste er å holde seg til det man har, men hvis du følger med litt så er K7 stadig vekk på tilbud. Jeg hadde egentlig tenkt at jeg skulle prøve meg uten tykk dunjakke etter den forrige ble donert bort pga. størrelse, og heller ha to litt tynnere isolasjonsjakker som kan kombineres, men når prisen på K7 dippet ned til 3199,- i Desember i fjor, så ble jeg for svak til å stå i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det kjøpt inn en Bardu Multi-cape fra Helsport. ( https://helsport.com/no/tarper-and-fjellduker/fjellduker/bardu-multi-cape--826-900-V )

Vet ikke helt hvorfor jeg kjøpte den. Trenger den ikke, men nedsatt 50% og at den har "Bardu" i navnet holdt for meg denne gangen. Produktet virker meget solid og vel laget. Siden Jerven duken ligger fast i sekken, så blir nok denne stasjonert på hytta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.