Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Behind the scenes. Det er samme forfatter på begge de bøkene. Vi som jobba med nasjonalparker fikk et utkast, basically boka fra 2005, som Miljødirektoratet ville at vi skulle lese korrektur og komme med tilbakemelding på. Med relativt kort varsel, og med liten egeninnsats fra forfatter om  å oppdatere teksten selv.  Det gikk en del heite eposter rundt i nasjonalparkkollegiet da.

PS: Frustrasjonen gikk på Miljødirektoratet som påla oss å jobbe med dette, uten noe forvarsel. Ikke forfatterne, som sikkert gjorde så godt de kunne med sine forutsetninger :) Håper resultatet ble bra! Vi selger den her jeg har kontor, men har bare bladd sånn kjapt i boka for å se om de hadde tatt med rettingene. 

Endret av ingen87
  • Liker 2
  • 3 uker senere...
Annonse
Skrevet

Opphørssalg på en butikk for dameklær, smånips og sånne ting som damer syns er "Fint å ha på sofabordet" eller "Denne passer bra når solen er plassert i øst og jeg har de gule sokkene på". Til min store overraskelse så hadde de et bittelite hjørne med herreklær, deriblant det meste fra Fjällräven. 50% avslag på en KEB bukse ble for bra til å ignorere. 

• Liker 2
Skrevet

Ekstra ramme til Savotta Jaakaari M-sekken. Dette er den eneste sekken jeg har til ikke-overnattingsturer, og så langt dekker den alle behov. Fin som reisesekk også.

Den ekstra rammen gjør sekken enda bedre. Stivere for å kunne bære tyngre bør mer komfortabelt, men for min del er det hovedsakelig for å ha en sekk som ikke pløser seg sammen når den ikke er stappfull.

IMG_5801.thumb.jpeg.7f2f8969e60eaf7fb6c30e5487be4dd0.jpeg

• Liker 4
Skrevet (endret)

image.thumb.png.bf25e3933275ad04447dde4452233770.png

Og da var det kjøpt en Goal Zero Yeti, 1500Wh kraftstasjon som klarer 2000w (3500w boost)

Jeg har siklet på en slik kraftstasjon, men jeg hadde ikke sett for meg at jeg kom til å kjøpe denne, for to år siden lå den på 24000 kroner, for halvannet år siden 18000 kroner, så og i Mars 2024 var prisen 15200 kroner. Du må helt ut i oktober 2024 før prisen endelig dippet under 10 000.

Så jeg ble veldig overrasket når jeg plutselig så at den lå ute til 6000 kroner hos computersalg i dag. Men til den prisen, så var jeg ikke i tvil en gang og det ble kjøpt inn på direkten, sammen med et 100w solcellepanel.

Dette blir rett og slett veldig morro. Regner med den blir stående permanent i bilen. :)

Edit:
Ble brukt en tusenlapp ekstra for å få et 200w solcelle-panel i stedet. Men igjen, dette er morro.

Endret av Gabs88
  • Liker 7
Skrevet

En (vintage?) bib fra Paramo.

Jeg vurderer stadig vekk om jeg trenger ny bib eller ikke, og lander alltid på at jeg ikke har nok bruk for det.
Men jeg har vært litt nysgjerrig på Paramo, og egentlig vurdert å prøve en jakke fra dem, men de er vanskelig å få tak i og størrelsene er visstnok litt rare. Dårlig kombo.

Da denne bib'en dukket opp på Finn tenkte jeg det var greit å prøve, bare for å få ett inntrykk av stoffet og merket. Til 400kr for "som ny" bib hadde jeg ikke lyst til å forhandle om prisen en gang.

image.thumb.png.fa73d1793b504445a1352616498f2338.png

Jeg var litt bekymret for hvordan medium ville passe. Moderne Paramo blir spøkefullt kalt "dog walker clothes for short and fat people". Den beskrivelsen passer ikke helt på meg, men denne buksa satt som ett skudd.

Som bib virker den annerledes nok til at den kanskje vil se mer utstrakt bruk enn min Gore-tex bib. Den er tykkere, og uten membran forventer jeg også at den vil "puste" merkbart bedre. Noe overraskende ser den også ut til å ha en eller annen for tynt celleplast-innlegg i både knær og rumpe. Dette kan rett og slett bli en god vinterbukse.
Det står ikke noe modellnavn i den. Jeg har også prøvd bildesøk uten suksess, så hvis noen kjenner igjen denne modellen hadde det vært gøy å vite hva den heter, i håp om å kunne søke opp noe historie og/eller spesifikasjoner.

• Liker 1
Skrevet
On 3/6/2025 at 6:26 AM, Gabs88 said:

Ble brukt en tusenlapp ekstra for å få et 200w solcelle-panel i stedet. Men igjen, dette er morro.

Fikk kraftstasjonen og solcellepanelet i dag, endte opp med å returnere solcellepanelet uåpnet. Jeg skjønte med en gang at det var for uhåndterlig, og jeg ble usikker på hvor mye jeg faktisk ville ende opp med å bruke det og om jeg en gang ville finne en god plass til det i bilen.

Men 1500X kraftstasjonen er som en drøm. Veldig praktisk med luke på toppen (hvor man kan oppbevare laderen) og veldig fin formfaktor, god byggekvalitet.

image.thumb.png.135dc0b125ccd7aab63467c6f805001a.png

Her er den ved siden av 2 stk Smartstore 15L bokser fra Europris. Ytre dimensjoner er hakket under boksene, høyden er tilsvarende 1,5 bokser.

https://www.europris.no/p-smartstore-pro-15-209940

• Liker 3
Skrevet
43 minutes ago, Gabs88 said:

Fikk kraftstasjonen og solcellepanelet i dag, endte opp med å returnere solcellepanelet uåpnet. Jeg skjønte med en gang at det var for uhåndterlig, og jeg ble usikker på hvor mye jeg faktisk ville ende opp med å bruke det og om jeg en gang ville finne en god plass til det i bilen.

Men 1500X kraftstasjonen er som en drøm. Veldig praktisk med luke på toppen (hvor man kan oppbevare laderen) og veldig fin formfaktor, god byggekvalitet.

image.thumb.png.135dc0b125ccd7aab63467c6f805001a.png

Her er den ved siden av 2 stk Smartstore 15L bokser fra Europris. Ytre dimensjoner er hakket under boksene, høyden er tilsvarende 1,5 bokser.

https://www.europris.no/p-smartstore-pro-15-209940

Har du noen konkret bruksområde for det? med 100-200w solcellepanel tar jo litt tid å lade opp et slikt batteri :)

Skrevet (endret)
35 minutes ago, TorbjørnJ said:

Har du noen konkret bruksområde for det? med 100-200w solcellepanel tar jo litt tid å lade opp et slikt batteri :)

Solcellepanelet?

Som nevnt ble det returnert men et 200w solcellepanel har en oppgitt ladetid på 4-8t på en 1500x. Tanken ved å kjøpe solcellepanelet blir jo selvfølgelig muligheten til å ha det med over alt, feks hytter uten strøm eller bilcamping.

Det mest åpenbare bruksområdet blir kjøleboks m/kompressor + solcellepanel, som i praksis ville ha gitt muligheten til å ha kjøleboksen gående 24 timer i døgnet lange perioder i strekk. Jeg så noen som testet med en svært god kjøleboks med kompressor som gikk i 5 dager, og 1500x gikk da fra 100% til 70% batterinivå. Men på de 5 dagene så ble ikke boksen åpnet.

Samt å for eksempel lade laptop, ha strøm tilgjengelig til å koke kaffe, enkelt forklart et bredt område.

Men jeg har også elektrisk båtmotor, så det hadde også gitt meg muligheten til å lade opp den på farten.

Med andre ord, matsikkerhet og endeløse lademuligheter.

Men nå er vi farlig nære å bli skilt ut i egen tråd så jeg stopper her. :) Send gjerne PM om du har spørsmål.

Endret av Gabs88
  • Liker 1
Skrevet

Har vært utrolig godt fornøyd med Cumulus X-lite posen min og har siklet på en ny 3-sesongs. Skulle selvfølgelig kjøpt det mens Backpackinglight var up and running, men fikk aldri ut fingeren. Men nå ble Panyam 600 lagt i handlekurv direkte fra Cumulus. 

I tillegg kjøpte jeg med tarpen "Larch". Førsteinntrykket er bra, med fine detaljer. Materialet er silpoly. Det er nå oppgitt 2 forskjellige vekter på siden, både 285 gram og 360 gram. Da jeg bestilte stod det 360 gram. En kjapp tur på kjøkkenvekten viste 400 gram blank med alle barduner og pakkpose.

https://cumulus.equipment/intl_en/tarp-fir-1.html

Har også blitt glad i "brebriller". Den modellen jeg har hatt hadde en svakhet i designet på sidebeskyttelsen. Intens reklame spamming på FB fikk meg til å gå i baret på disse:

https://www.vallon.com/collections/fishing/products/heron-ocean

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.