Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

Kjøpte et exped versa 5r som skulle erstatte synmat 7 ul som jeg hadde. Synmat var litt kort på vinterstid så jeg havna ofte utafor med føttene. Nå gikk jeg for LW og ikke MW størrelsa som min synmat 7 var i. Den integrerte pumpa på Versa var etter min mening ubrukelig. Iallfall om man har sånn smått ADHD og er utålmodig.

470057144_442261568958189_354198978163164955_n.jpg

• Liker 1
Skrevet (endret)
fjellræv skrev (På 6.1.2025 den 13.26):

Kjøpte et exped versa 5r som skulle erstatte synmat 7 ul som jeg hadde. Synmat var litt kort på vinterstid så jeg havna ofte utafor med føttene. Nå gikk jeg for LW og ikke MW størrelsa som min synmat 7 var i. Den integrerte pumpa på Versa var etter min mening ubrukelig. Iallfall om man har sånn smått ADHD og er utålmodig.

Pumpa fungerer bedre jo lengre etter den har vært pakket helt stramt og flatt man har tålmodighet til å vente. 

Soveposer fungerer litt på samme måte så disse 2 pakkes gjerne ut av sekken så kjapt det er praktisk mulig ifht vær og sånn når vi slår leir....

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Skrevet
fjellræv skrev (På 6.1.2025 den 13.26):

Å begynne å plages med den håndpumpa midt på kaldeste vinteren når jeg skal sove under åpen himmel og man bare vil få fylt opp underlaget så fort som mulig, er uaktuelt! Så for min del blir det å investere i Exped Dura 5R i stedet for Versa.

Skrevet
fjellfoto skrev (12 minutter siden):

Å begynne å plages med den håndpumpa midt på kaldeste vinteren når jeg skal sove under åpen himmel og man bare vil få fylt opp underlaget så fort som mulig, er uaktuelt! Så for min del blir det å investere i Exped Dura 5R i stedet for Versa.

Jeg bruker bare den baggen som var med på min gamle synmat til å blåse opp liggeunderlaget med.

• Liker 1
Skrevet (endret)
fjellfoto skrev (20 minutter siden):

Vil du at det skal gå så fort som mulig kjøper du deg feks en Flextail. eller Exped Widget. Anbefales. 

Endret av Krankman
Skrevet (endret)

Jeg synes håndpumpa er helt grei. Eneste grunn til at jeg bruker schnozzle bag nå er fordi jeg bruker den som en lett pakkpose for soveposen som er lett å regulere størrelsen på alt etter hvor mye plass jeg trenger i pulken. Kjører alltid noen pump i tillegg for å få matta akkurat så hard som jeg liker den.

Triks med pumpa er å bruke den mer som et trekkspill med den og virkelig skvise og dra den ut igjen. Da får du mye mer ut av hvert pump og kan sitte  normalt uten å kjøre helt førstehjelpskurs der du pumper opp.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Skrevet
Krankman skrev (3 timer siden):

Vil du at det skal gå så fort som mulig kjøper du deg feks en Flextail. eller Exped Widget. Anbefales. 

Ja hvis hvert sekund teller så er det sikkert en fin ting å ha med seg i sekken 😀

Skrevet
fjellfoto skrev (Akkurat nå):

Ja hvis hvert sekund teller så er det sikkert en fin ting å ha med seg i sekken 😀

Det var du som sa «så fort som mulig».  Jeg synes det er deilig å slippe jobben selv om jeg har god tid. Men når jeg har med kjærring og unger er det uansett fint å slippe å pumpe opp fire underlag manuelt. 

• Liker 2
Skrevet
Krankman skrev (7 minutter siden):

Det var du som sa «så fort som mulig».  Jeg synes det er deilig å slippe jobben selv om jeg har god tid. Men når jeg har med kjærring og unger er det uansett fint å slippe å pumpe opp fire underlag manuelt. 

Ja det er sikkert sånn at har man først begynt å bruke pumpa, så klarer man seg ikke uten! Den er uansett på lista min over ting som vurderes kjøpt!

• Liker 1
Skrevet

Mulig de nyere pumpene er bedre, men min erfaring med en 3-4 år(?) gammel Flextail er at det er mye bråk og lite futt. Når jeg uansett må frem med pumpe-posen for å få underlaget hardt nok, så blir det bare til at jeg legger igjen den ekstra vekten og bråket hjemme og tar noen ekstra ekstra innblåsinger med posen. Ikke noe som ødelegger naturopplevelse like effektivt som ei hissig vifte på 30.000 rpm

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan ha røket på en ny Primus Omnilite... :) Hvorfor det da, siden jeg allerde har en som fungerer perfekt? Jeg har litt ønsker/tanker om å bruke en Omnilite til et lite DYI-prosjekt. Vi får se om det blir med ambisjonen og idéstadiet, men da har jeg i hvert fall to slik at jeg slipper å de-rigge vinterbrenneren når jeg ønsker å ha med meg bensinbrenner på litt lettere og mer kompakt pakkede turer.

• Liker 2
Skrevet
sneakyowl skrev (På 8.1.2025 den 14.19):

Jeg kan ha røket på en ny Primus Omnilite... :) Hvorfor det da, siden jeg allerde har en som fungerer perfekt? Jeg har litt ønsker/tanker om å bruke en Omnilite til et lite DYI-prosjekt. Vi får se om det blir med ambisjonen og idéstadiet, men da har jeg i hvert fall to slik at jeg slipper å de-rigge vinterbrenneren når jeg ønsker å ha med meg bensinbrenner på litt lettere og mer kompakt pakkede turer.

Det er aldri feil med 2 Omnilite etter min erfaring. Det forenkler også logistikken med reservedeler osv om man ønsker ha med 2 brennere som sikkerhet eller "komfyr" til mer avansert kokkelering på tur

• Liker 1
Skrevet
Espen Ørud skrev (4 minutter siden):

Det er aldri feil med 2 Omnilite etter min erfaring. Det forenkler også logistikken med reservedeler osv om man ønsker ha med 2 brennere som sikkerhet eller "komfyr" til mer avansert kokkelering på tur

Jepp! I blant når det kokkeleres savner jeg en ekstra brenner, eventuelt én kosefyringsbrenner samtidig som man kokkelerer eller smelter snø. :)

• Liker 1
Skrevet
aico skrev (På 8.1.2025 den 8.54):

Mulig de nyere pumpene er bedre, men min erfaring med en 3-4 år(?) gammel Flextail er at det er mye bråk og lite futt. Når jeg uansett må frem med pumpe-posen for å få underlaget hardt nok, så blir det bare til at jeg legger igjen den ekstra vekten og bråket hjemme og tar noen ekstra ekstra innblåsinger med posen. Ikke noe som ødelegger naturopplevelse like effektivt som ei hissig vifte på 30.000 rpm

For moro skyld blåste jeg opp et Exped Downmat UL LW i stua. Det tok nøyaktig ett minutt og seks innblåsinger med snozzlebagen!

• Liker 1
Skrevet

Prøvd et par dager å kjøpe brukt, tålmodigheten tar ikke hensyn til miljøet og derfor ble det kjøpt nytt. 

Bestilt Ortovox Kodiak 3.1 spade (I mine øyne den beste snøspaden jeg har eid, som ble donert i det jeg flyttet fra det kalde nord, kun for å innse nå at det er kjekt med spade i bilen også lenger sør). I samme slengen bytter jeg ut den veldig godt brukte Trangia stekepakken til en Jetboil Skillet etter mye bra anmeldelser.

Skrevet

Ingen verdens ting.

Forsøker å gi meg selv kjøpe-stopp for så lenge jeg klarer for å se hvor mye penger jeg klarer å putte i fond fremover. Har spart i fond jevnt og trutt siden jeg var 16 år så dette er ikke noe nytt. Men nå skal jeg ta i skikkelig.
I tillegg til sparing så er også motivasjonen redusere overforbruk og miljøhensyn.

Jeg vet at jeg har mer enn nok av alt, og om noe ryker eller blir slitt så skal jeg forsøke å fikse. Forhåpentligvis lærer jeg meg nye ferdigheter med dette også. F.eks kan jeg ikke sy særlig annet enn helt basic ting som å sette på knapper etc. Alt som trenger ordentlig sying har alltid gått til min flinke mor, men nå begynner hun å bli gammel og jeg må få tatt til meg noe av kunnskapen hennes.

I de tøffe tidene etter 2 verdenskrig hadde Amerikanerne et uttrykk "Use it Up, Wear it Out, Make it Do or Do Without".
Det blir mitt mantra fremover.

I tillegg til å redusere forbruk så skal jeg rydde skikkelig i huset og selge/gi bort ting jeg ikke trenger eller bruker lenger.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg spurte her på forumet etter en tykkere anorakk til vinterbruk. I går bestemte jeg meg for en skarp u-sving og gikk for en robust gore-tex-jakke istedenfor. Landet på Tierra Roc Blanc gen.3

Generelt er det veldig utplukket i både størrelser og modeller blant de mest robuste skalljakkene. Leita febrilsk etter Arcteryx Beta SV, men denne er ikke lengre i produksjon. Ser Oslo Sportslager har 1 jakke igjen i XL.. Tror det er det. Jeg var også solgt av innsalget til Tilak - The Jacket: "Vi savner litt den tida, da vi hadde færre greier og var mer ute. Derfor har vi sammen med Tilak, det første merket vårt, designet The Jacket - Én jakke til all aktivitet: topptur, frikjøring, isklatring, festival og alt i mellom". Jeg ble i alle fall inspirert av dette når jeg nå kjøpte den Tierra-jakka (hadde kjøpt The Jacket, dersom de hadde hatt den i rett størrelse). En jakke til all aktivitet. 

Med dette kjøpet kan jeg returnere de to Fjällräven-jakkene med nasjonalparkforvalter-trykk, jeg kan selge to skalljakker som ikke tilfredsstiller behovene jeg har til blant annet vinterjakke og jeg kan kvitte meg med noen hverdagsjakker som jeg egentlig sjeldent bruker uansett. Med andre ord èn inn, og 5-6 ut.  Beholder en tynn packlite-jakke til sommerbruk, jaktjakka og påskeanorakken. 

Endret av ingen87
  • Liker 2
Skrevet
GrendelRaptor8 skrev (14 timer siden):

Forsøker å gi meg selv kjøpe-stopp for så lenge jeg klarer

Jeg skal forsøke å være like flink. 
Men viljestyrken fikk seg en midlertidig knekk med opphørssalg på BPL. Noe var ting jeg har tenkt på lenge, men ikke helt følt at jeg kunne forsvare prisen. 50% hjelper mye på den følelsen. Ett par ting (bare en, egentlig) var litt på sidelinjen av hva jeg egentlig hadde sett for meg, men nære nok til at jeg kan se åssn det funker, og evt. selge videre uten-, eller med minimalt tap.

Jeg passet på å forlate åstedet så fort jeg hadde funnet det som allerede var på prioriteringslisten i en eller annen grad, og unnlot helt bevisst å surfe rundt etter gode tilbud på ting jeg ikke visste at jeg trengte. Litt positive tendenser der altså, men helt klart forbedringspotensiale totalt sett.

Som en skjebnens ironi, 5 minutt etter fullført betaling kom det ett voldsomt spetakkel fra vaskerommet. Så nå har jeg kjøpt ny vaskemaskin for det som var igjen av lommerusk :D

• Hehe 2
Skrevet

Kjøpte meg en ny plastkopp på Biltema i dag:
https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/tallerkener-og-bestikk/plastkopp-4-dl-2000022020

Faktisk, men uavhengig av det:
Vi har nå en tråd her, denne, som heter "Hva har du kjøpt nå". Så har vi da også en tråd som heter "Hva har du ikke kjøpt nå", I disse trådene forteller vi om hhv hva vi har kjøpt eller ikke kjøpt, som regel noe konkret, en eller flere ting.  Men nå trenger vi da åpenbart en ny tråd vi kan kalle "Jeg kjøper ingen ting" 😄

Skrevet
zimwalker skrev (8 timer siden):

som regel noe konkret

skammen blir bare ytterligere forsterket når mann er konkret, men du har ett poeng

HMG Ultamid 2 med innertelt
HMG Vice versa bum bag
Og litt for mange Tyvek footprint...

det må ha vært noe grums i systemet (stor pågang kanskje?) ting forsvant fra handlekurven, så jeg måtte legge til på nytt. Når jeg så på ordrebekreftelsen senere på kvelden så oppdaget jeg at jeg hadde kjøpt 3 footprint. Heldigvis bare ett telt da :) 

• Liker 1
Skrevet

Det begynner å dra seg til for Norge på Langs-planleggingen og med det blir det en del innkjøp som merkes godt på lommeboken. Blant annet 4 par Altra terrengløpesko (2x Olympus og 2x Lone Peak), sokker, 365 stk REAL Turmat-poser og 11 kg med proteinbarer for å nevne noe :D

Trøster meg med at det ikke vil bli brukt så mye penger under selve turen!

• Liker 6
Skrevet
2 hours ago, sneakyowl said:

365 stk REAL Turmat-poser

365 REAL Turmat-poser!!!

Hvis du kan klare å spise en REAL Turmat hver dag i et helt år, synes jeg det ville være verdig Guinness Book of Records (og kanskje til og med en sponsoravtale med REAL).

Jeg ville bli gal etter to uker, maksimalt, og begynne å drømme om en elendig McDonalds-hamburger.

• Hehe 2
Skrevet
sneakyowl skrev (2 timer siden):

Det begynner å dra seg til for Norge på Langs-planleggingen og med det blir det en del innkjøp som merkes godt på lommeboken. Blant annet 4 par Altra terrengløpesko (2x Olympus og 2x Lone Peak), sokker, 365 stk REAL Turmat-poser og 11 kg med proteinbarer for å nevne noe :D

Trøster meg med at det ikke vil bli brukt så mye penger under selve turen!

Spennende. Litt off-topic, men har du noe info å dele på denne? pakkeliste, rutevalg, forsyninger underveis?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.