Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

Kjøpte et exped versa 5r som skulle erstatte synmat 7 ul som jeg hadde. Synmat var litt kort på vinterstid så jeg havna ofte utafor med føttene. Nå gikk jeg for LW og ikke MW størrelsa som min synmat 7 var i. Den integrerte pumpa på Versa var etter min mening ubrukelig. Iallfall om man har sånn smått ADHD og er utålmodig.

470057144_442261568958189_354198978163164955_n.jpg

Skrevet (endret)
fjellræv skrev (På 6.1.2025 den 13.26):

Kjøpte et exped versa 5r som skulle erstatte synmat 7 ul som jeg hadde. Synmat var litt kort på vinterstid så jeg havna ofte utafor med føttene. Nå gikk jeg for LW og ikke MW størrelsa som min synmat 7 var i. Den integrerte pumpa på Versa var etter min mening ubrukelig. Iallfall om man har sånn smått ADHD og er utålmodig.

Pumpa fungerer bedre jo lengre etter den har vært pakket helt stramt og flatt man har tålmodighet til å vente. 

Soveposer fungerer litt på samme måte så disse 2 pakkes gjerne ut av sekken så kjapt det er praktisk mulig ifht vær og sånn når vi slår leir....

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Skrevet
fjellræv skrev (På 6.1.2025 den 13.26):

Å begynne å plages med den håndpumpa midt på kaldeste vinteren når jeg skal sove under åpen himmel og man bare vil få fylt opp underlaget så fort som mulig, er uaktuelt! Så for min del blir det å investere i Exped Dura 5R i stedet for Versa.

Skrevet
fjellfoto skrev (12 minutter siden):

Å begynne å plages med den håndpumpa midt på kaldeste vinteren når jeg skal sove under åpen himmel og man bare vil få fylt opp underlaget så fort som mulig, er uaktuelt! Så for min del blir det å investere i Exped Dura 5R i stedet for Versa.

Jeg bruker bare den baggen som var med på min gamle synmat til å blåse opp liggeunderlaget med.

• Liker 1
Skrevet (endret)
fjellfoto skrev (20 minutter siden):

Vil du at det skal gå så fort som mulig kjøper du deg feks en Flextail. eller Exped Widget. Anbefales. 

Endret av Krankman
Skrevet (endret)

Jeg synes håndpumpa er helt grei. Eneste grunn til at jeg bruker schnozzle bag nå er fordi jeg bruker den som en lett pakkpose for soveposen som er lett å regulere størrelsen på alt etter hvor mye plass jeg trenger i pulken. Kjører alltid noen pump i tillegg for å få matta akkurat så hard som jeg liker den.

Triks med pumpa er å bruke den mer som et trekkspill med den og virkelig skvise og dra den ut igjen. Da får du mye mer ut av hvert pump og kan sitte  normalt uten å kjøre helt førstehjelpskurs der du pumper opp.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Skrevet
fjellfoto skrev (Akkurat nå):

Ja hvis hvert sekund teller så er det sikkert en fin ting å ha med seg i sekken 😀

Det var du som sa «så fort som mulig».  Jeg synes det er deilig å slippe jobben selv om jeg har god tid. Men når jeg har med kjærring og unger er det uansett fint å slippe å pumpe opp fire underlag manuelt. 

• Liker 1
Skrevet
Krankman skrev (7 minutter siden):

Det var du som sa «så fort som mulig».  Jeg synes det er deilig å slippe jobben selv om jeg har god tid. Men når jeg har med kjærring og unger er det uansett fint å slippe å pumpe opp fire underlag manuelt. 

Ja det er sikkert sånn at har man først begynt å bruke pumpa, så klarer man seg ikke uten! Den er uansett på lista min over ting som vurderes kjøpt!

• Liker 1
Skrevet

Mulig de nyere pumpene er bedre, men min erfaring med en 3-4 år(?) gammel Flextail er at det er mye bråk og lite futt. Når jeg uansett må frem med pumpe-posen for å få underlaget hardt nok, så blir det bare til at jeg legger igjen den ekstra vekten og bråket hjemme og tar noen ekstra ekstra innblåsinger med posen. Ikke noe som ødelegger naturopplevelse like effektivt som ei hissig vifte på 30.000 rpm

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan ha røket på en ny Primus Omnilite... :) Hvorfor det da, siden jeg allerde har en som fungerer perfekt? Jeg har litt ønsker/tanker om å bruke en Omnilite til et lite DYI-prosjekt. Vi får se om det blir med ambisjonen og idéstadiet, men da har jeg i hvert fall to slik at jeg slipper å de-rigge vinterbrenneren når jeg ønsker å ha med meg bensinbrenner på litt lettere og mer kompakt pakkede turer.

• Liker 2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.