Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva har du kjøpt nå!

Humle

Anbefalte innlegg

6 minutes ago, Henri.L said:

2 min er vel ikke så gale ?

Har lest og hørt de som bruker langt flere minutter på og få vatne til og koke med gass duppeditt.

Nei, jeg er storfornøyd med resultatet.
Poenget jeg prøvde å formidle var at det var såpass bra at jeg ikke gidder å bestille en kjele med varmeutveksler for å spare enda noen sekunder.
Den eneste fordelen med denne kjelen jeg ser nå, er at det er spor i denne som gjør at den nok sitter litt stødigere på selve brenneren. Men det får jeg klare meg uten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fulgte nok ikke helt med i timen når jeg investerte i en Helle Nord, om hvor stor den faktisk er. Så nå har jeg prøvd igjen, med en "mindre" investering: Helle Nordlys. Virker som en helt knall kniv og en langt mer praktisk størrelse, så langt. Håper ikke dette er begynnelsen på en ny mani…

IMG_1072.jpeg

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

udetaljert skrev (1 time siden):

Fulgte nok ikke helt med i timen når jeg investerte i en Helle Nord, om hvor stor den faktisk er. Så nå har jeg prøvd igjen, med en "mindre" investering: Helle Nordlys. Virker som en helt knall kniv og en langt mer praktisk størrelse, så langt. Håper ikke dette er begynnelsen på en ny mani…

IMG_1072.jpeg

Gratulere med fantastisk kniv. Nordlys er kanskje den kniven jeg er aller mest fornøyd med i egen samling. Hjelpe meg denne har blitt mye brukt siste tiden. 

Denne sjuka er tung å bli kvitt, så velkommen i klubben 🤣

Endret av tshansen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (På 30.9.2024 den 20.52):

Bestilte meg en HVIT Paris Expedition pulk etter noen runder med meg selv. Transporter 155-pulken har blitt svært oppripet, så mye at det er merkbart dritt å slepe på den, noe jeg ble smertelig klar over tidligere i år etter å ha prøvedratt en tyngre lastet pulk som likevel gled mye lettere.

Å investere en masse penger i en pulk som helt sikkert glir bedre men til en _mye_ høyere pris for noe jeg anser som forbruksvare fristet ikke kjempemye, i tillegg til at med en dyr og fin pulk føler man kanskje ikke at man tør å bruke den så særlig røfft.

Bomkjøp! 

Pulkboksen(e) jeg bruker i standard eurokasse-format passer ikke i Paris-pulk 🙃

Likte dog hvitfargen. Får se om jeg finner noen alternative pakkemåter som er verdt å teste ut før jeg eventuelt selger brettet.

IMG_0174.jpeg

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (28 minutter siden):

Bomkjøp! 

Likte dog hvitfargen. Får se om jeg finner noen alternative pakkemåter som er verdt å teste ut før jeg eventuelt selger brettet.

IMG_0174.jpeg

Du får det ikkje til å funke for deg å pakke utan kasser? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (4 timer siden):

Du får det ikkje til å funke for deg å pakke utan kasser? 

Nei ikke den ene kassen i hvert fall 😅 Jeg var så fornøyd med hvordan primusplate/kasse kombinasjon ble at det er neppe noe jeg slutter med.

90-graders er nok løsningen, men da mister jeg en del plass i pulken/må pakke litt teitere for å utnytte den tapte plassen. Jeg tror jeg får ok med plass i pulken for inntil 14-dagers turer uansett. Life finds a way eller noe.

Hilsen systemfrik😅

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (2 timer siden):

Nei ikke den ene kassen i hvert fall 😅 Jeg var så fornøyd med hvordan primusplate/kasse kombinasjon ble at det er neppe noe jeg slutter med.

90-graders er nok løsningen, men da mister jeg en del plass i pulken/må pakke litt teitere for å utnytte den tapte plassen. Jeg tror jeg får ok med plass i pulken for inntil 14-dagers turer uansett. Life finds a way eller noe.

Hilsen systemfrik😅

Jeg har tilsvarende kasser, og de går akkurat ned i fjellpulken transporter. Så løsningen her kan jo vært en ny pulk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavvosolberg skrev (10 minutter siden):

Jeg har tilsvarende kasser, og de går akkurat ned i fjellpulken transporter. Så løsningen her kan jo vært en ny pulk? 

Det er Transporter jeg har hatt 😅 Der passet kassen heeelt perfekt ja.

Her ville jeg prøve noe nytt og lettere siden Transporteren er blitt så slitt under at den glir som gråstein, hehe

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (32 minutter siden):

Det er Transporter jeg har hatt 😅 Der passet kassen heeelt perfekt ja.

Her ville jeg prøve noe nytt og lettere siden Transporteren er blitt så slitt under at den glir som gråstein, hehe

Ja ok, skjønner. Parispulken er en nydelig skapning, men når pakker sånn som du så ser man hvor mye mindre den sluker sammenliknet med transporterpulken. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, sneakyowl said:

Pulkboksen(e) jeg bruker i standard eurokasse-format passer ikke i Paris-pulk

Jævla amerikanere! De oppfant også sjøfraktcontaineren – og de er et mareritt å laste med EURO-palleter

På den annen side er disse karene basert i Minnesota – så de har muligens noen norske aner. Kanskje det var derfor de begynte å lage pulker!

• Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige Hemsedal Bålpanne fra (Varmefag tror jeg) har jaggu gjort jobben sin med mange hundre brenninger. Men høy temperatur og rustfritt stål varer ikke evig. Så bunnen på panna knakk opp og ble ødelagt. Så det var på høy tid med nyinnkjøp. Noen kjappe søk på nettet gjorde egentlig bare en panne aktuell.

IMG_5982.thumb.JPG.ac3cad437eba513442cb51b906c1a512.JPG 

IMG_5981.thumb.JPG.cfe941479c3b189db43e35dcaa9ac164.JPG

I den nye 2.0 versjonen kommer det utakbar bunn og askerist som gjør rengjøringsjobben langt lettere og den kan byttes ut med ny når den blir slitt. Ikke var prisen gale heller med 15% https://www.clasohlson.com/no/Solo-Stove-Bonfire-+-Stand-2.0-baltonne-49,5-x-44,5-cm/p/Pr317317000

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SkogensPappa skrev (2 timer siden):

Fikk lyst på en ny skalljakke, kom over outleten til Bergans og vipps ble det en ny Rabot V2 3L jakke.

Fikk fortsatt brukt winwin20 koden, så synes ikke 2632 var så ille pris for en Bergans jakke (spesielt når jeg først vurdere en Stormberg jakke til 1300)

https://www.bergans.com/no/p/1098-rabot-v2-3l-jacket/21651#cat=478143468

Dæven, tusen takk for tips... Ble det jaggu bestilling på meg også. 

image.png.198615281d94f654e9b85e93946a75a8.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/5/2024 at 2:41 PM, sneakyowl said:

Bomkjøp! 

IMG_0174.jpeg

Selg pulken først som sist. Jeg har hatt begge og er ikke i det minste tvil om at Transporter er bedre. Paris er mye brattere i "baugen" og graver seg markant mer ned i snøen. Transporter er også stivere og kantene bøyer seg ikke ut ved tung last i skrått terreng. Paris sin største fordel, slik jeg ser det, er prisen. I tillegg er den litt lettere. Men synes ikke det veier opp for ulempene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trangia Storm:

TrangiaStorm1.thumb.jpg.bc2807ca57b114be3f375b5eabbab0f4.jpg

Sammenlignet med den eldre brenneren (fra Primus):

1. Vekt 171 g (Primus 244 g)

2. Regulatorventilen dreier 360°

3. Metal flettedekker slange

4. Lengre forvarmerør

TrangiaStorm2.thumb.jpg.f39ae9f7c4dbc0c46bfa7b350bc14d6c.jpg

Utførelsen er ikke særlig imponerende – vil ikke ha noen innvirkning på funksjonen. Primus viser mye bedre utførelse.

TrangiaStorm3.thumb.jpg.f8c79b766d90ff8939c2333a9b5a9bd8.jpg

Samlergalskap!

TrangiaStorm4.thumb.jpg.453d6542628546fd4ccb08328b5b3133.jpg

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Swiss John skrev (4 minutter siden):

Trangia Storm:

TrangiaStorm1.thumb.jpg.bc2807ca57b114be3f375b5eabbab0f4.jpg

Sammenlignet med den eldre brenneren (fra Primus):

1. Vekt 171 g (Primus 244 g)

2. Regulatorventilen dreier 360°

3. Metal flettedekker slange

4. Lengre forvarmerør

TrangiaStorm2.thumb.jpg.f39ae9f7c4dbc0c46bfa7b350bc14d6c.jpg

Utførelsen er ikke særlig imponerende – vil ikke ha noen innvirkning på funksjonen. Primus viser mye bedre utførelse.

TrangiaStorm3.thumb.jpg.f8c79b766d90ff8939c2333a9b5a9bd8.jpg

Samlergalskap!

TrangiaStorm4.thumb.jpg.453d6542628546fd4ccb08328b5b3133.jpg

De hevder at denne er helt produsert i Sverige, altså at de har laget denne selv, men den er forvekslende lik med de fleste 3 parts brennere som er ment for trangia, samme gjelder den gamle primus brenneren. 
Den gamle Primus brenneren får ikke plass nedi kjelen på 27 varianten, vet du om denne nye gjør det? Hvordan er gass reguleringen? Denne opplever jeg svært dårlig på Eagle Products sin, eller den de selger på Magasinet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, tshansen said:

De hevder at denne er helt produsert i Sverige, altså at de har laget denne selv, men den er forvekslende lik med de fleste 3 parts brennere som er ment for trangia, samme gjelder den gamle primus brenneren. 

Utførelsesmessig er den gamle Primus-brenneren veldig forskjellig fra denne nye, og det er vanskelig å forestille seg at de begge ble laget på samme verksted.

Den gamle Primus brenneren får ikke plass nedi kjelen på 27 varianten, vet du om denne nye gjør det?

Ja, det går bra – men min gamle Primus-brenner passer også problemfritt under kjelen på 27-varianten. Den nye brenneren er faktisk litt høyere enn den gamle Primus, målt fra overflaten av basen til toppen av det forvarmerøret (gammel Primus 29,5 mm, ny Trangia 31 mm).

Hvordan er gass reguleringen? Denne opplever jeg svært dårlig på Eagle Products sin, eller den de selger på Magasinet

Jeg venter til det er mørkt før jeg sjekker reguleringen, da jeg kan se forskjellene på flammen bedre i mørket.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye tursko.
Ville ha noe som passet inn mellom Alfa Walk King og Salomon Speedcross 6 GTX,
så da ble det et par Crispi Attiva BP GTX.
Tok og med et par SofSole Support Airr Orthotic-såler for å få de litt mykere. 2800,- + 350,- anser jeg som Ok pris :) 

20241012_144813.jpg.408632a6f76b6f441fe1ebeccb5b65f4.jpg

Endret av Kristian V.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Henri.L, jeg prøvde den kokos-varianten på tur i helgen. Hadde dessverre ikke fått med meg at den inneholdt kunstig søtning (faktisk mer søtningsmiddel enn tørrmelk), så det ble litt vel kunstig for min gane. Synd, for kokos/chia-smaken var egentlig ganske god. Ser ikke ut som de andre variantene har kunstig søtning?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaknudsen skrev (1 time siden):

@Henri.L, jeg prøvde den kokos-varianten på tur i helgen. Hadde dessverre ikke fått med meg at den inneholdt kunstig søtning (faktisk mer søtningsmiddel enn tørrmelk), så det ble litt vel kunstig for min gane. Synd, for kokos/chia-smaken var egentlig ganske god. Ser ikke ut som de andre variantene har kunstig søtning?

Nei det stemmer , det ser ut som det er den kun med kokos.

Jeg ble sendt rett på jobb offshore så fikk ikke tid til og smake disse , men skal gi tilbakemelding når jeg er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/9/2024 at 4:53 PM, Swiss John said:
On 10/9/2024 at 3:19 PM, tshansen said:

Hvordan er gass reguleringen? Denne opplever jeg svært dårlig på Eagle Products sin, eller den de selger på Magasinet

Jeg venter til det er mørkt før jeg sjekker reguleringen, da jeg kan se forskjellene på flammen bedre i mørket.

Reguleringen går fint. Jeg gjorde en side-ved-side-test på balkongen min uten vind, med to fulle bokser av Primus Winter Gas, og prøvde å fotografere resultatene, delvis med blits, delvis uten. Den sanne fargen på flammen har ikke kommet godt frem på bildene (jeg er ikke flink med fotografering). Generelt hadde Trangia mer oransje mens Primus hadde stort sett en ren blå flamme.

• Den gamle Primus er en bedre brenner enn Trangia (bedre gass/luftblanding)

• Primus har en mye bredere flamme på full gass, mer som en bolleform, mens Trangia-flammen er smalere og som en løk – hvis det gir mening.

• Begge brennerne kan reguleres ned til en meget fin flamme uten å stamme.

Primus til venstre; Trangia til høyre.

Primus, full flamme:

PrimusvolleFlamme.thumb.JPG.265ea107db8124147a63f040d2ea8834.JPG

Trangia, full flamme:

TrangiavolleFlamme.thumb.JPG.bcdd9a9693bee1d1cc863f13ac302dc5.JPG

Blits, Primus full flamme:

BlitzPrimusvolleFlamme.thumb.JPG.28e81b7627857a7b6099d5b111da6cb7.JPG

Blits, Trangia full flamme:

BlitzTrangiavolleFlamme.thumb.JPG.8969835b3e02d6fab4e2e1e8137ae8fc.JPG

Blits, begge lav flamme:

BlitzbeidekleineFlamme.thumb.JPG.0050f0abb4bbe3502bc12e46a77cfc89.JPG

Mine konklusjoner:

Trangia, som et stort merke med verdensomspennende distribusjon, kunne ha gjort det bedre enn dette. Bortsett fra mine forbehold om kvaliteten på utførelse, er et annet lite poeng at kantene på klemmen som fester brenneren til basen er veldig skarpe og man kan lett kutte fingrene på dem. De må avrundes med en fil.

Til tross for dette kan den nye Trangia anbefales, spesielt hvis vekten og evnen til å invertere boksen er vesentlige faktorer for kjøperen. Jeg tror at forskjellen i gass/luftblandingen ikke vil ha stor betydning ved normal bruk.

• Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.