Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva med et varmt ostesmørbrød?

REs

Anbefalte innlegg

Jeg har vist dette en gang før, men fant ikke igjen tråden.

Men en god ting kan jo ikke sies for ofte.

Jernet som jeg brukte er sikkert nesten 30 år gammelt, men nå har jeg oppdaget at dette jernet er tilbake på markedet.

Jernet selges av JULA, har produkt nr. 769-054, koster kr. 279,- og kalles "Smørbrødjern, til koselige kvelder ved leirbålet" i katalogen deres.

De selger også på nettet: http://www.jula.no/search-result/?q=sm%C3%B8rbr%C3%B8djern

De selger også vaffeljern til bruk over åpen ild til kr. 349,-

http://www.jula.no/vaffeljern-769055

Jeg har et gammelt vaffeljern i støpejern som jeg har brukt litt på primusen, men det går fryktelig sakte. Det ser ut som at vaffeljernet fra JULA er laget av aluminium, og da går det mye fortere å få varmet det opp.

post-4220-0-98616400-1345877779_thumb.jp

post-4220-0-50390200-1345877793_thumb.jp

post-4220-0-14974600-1345877805_thumb.jp

post-4220-0-41614300-1345877832_thumb.jp

post-4220-0-26352900-1345877842_thumb.jp

post-4220-0-64205300-1345877861_thumb.jp

post-4220-0-46299800-1345877871_thumb.jp

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Srx (Ron)

Oj.......Nesten så æ må ha en sånn "gadget".

Mulig litt i overkant å trekke med seg på en ukestur, men genialt hjemme ved peis/grillen som æ skal bygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner igjen jernet REs :) Har det av og til med på tur, men det funker også på kjøkkenbordet ;)

I utgangspunktet ble sikkert jernet kjøpt for å brukes på komfyren, men så hadde det ligget så lenge i kjelleren at komfyren var blitt til en induksjonskomfyr.

Det var da primusen tok over.

Jeg er litt skeptisk til å bruke primus på mitt nye kjøkken siden jeg fremdeles husker en gang med leid leilighet og strømstans. Da ble primusen satt på komfyren for å lage middag. Det ble så varmt at pyntelisten i plast fremme på kjøkkenvifta begynte å krympe.

I dag er huset mitt fullt av all verdens rare alarmer, og det er mer enn en gang at jeg har stekt biff og og blitt akkompagnert av brannalarmen. Denne sensoren står ute på grovkjøkkenet, men unger har jo en lei tendens til ikke å lukke dørene etter seg og da skal det ikke mye til.

Denne alarmen går direkte til både vaktsentral og brannvesen, så da blir det lett litt hektisk i stua, på en lørdagskveld, når man både skal berge biffen, stoppe alarmen og ringe for å hindre utrykning.

Nei primusen får holde seg ute og så får vi se om vi ikke har et eller annet elektrisk vidunder til å lage ostesmørbrød på kjøkkenet med.

Ellers går det veldig godt å bare steke to skiver med ost mellom direkte i stekepanna. Bruk mye smør / margarin og stek på middels varme til osten er smeltet.

En fantastisk sprø og god smaksopplevelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt skeptisk til å bruke primus på mitt nye kjøkken siden jeg fremdeles husker en gang med leid leilighet og strømstans. Da ble primusen satt på komfyren for å lage middag.

Uansett alltid lurt å trekke ut kontakten til komfyren når det står en primus der. I tilfelle strømmen plutselig kommer tilbake og primusen står på ei plate som blir varmere og varmere.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste helg blir det tur igjen. Fisketur denne gangen.

Tipset litt rundt til venner og bekjente og nå ser det ut som det kan bli en grei liten gjeng.

I tillegg til meg selv er en av deltagerne ganske glad i å lage mat, og siden vi skal bo på en hytte med relativt gode kokemuligheter så tipper nå jeg at det blir lite Real turmat.

Er vi heldige så kan det kanskje til og med bli en brukbar ørretmiddag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eagle products har et bra jern i alu. Veier ikke mer en 597gr så den er full mulig og ta med på tur. ikke er den så stor heller. Lager nydelige waffler. Kan anbefales. http://eagleproducts.no/kokeutstyr/vaffeljern_i_aluminium/

Kjøpte den her: http://www.villmarksklubben.no/epages/villmarksklubben.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/villmarksbutikken/Products/2263

Fantastisk og kunne steke vaffler på skauen. Elg, rådyr og hjort kommer løpende når du fyrer opp denne. Lukter j.... godt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.