Gå til innhold
  • Bli medlem

Vil tvinge flere fosser i rør / energipolitikk


Tom

Anbefalte innlegg

I dagens papirutgave av Aftenposten forteller den ekstreme sosialist, Arbeiderpartiets næringspolitiske talsmann Olav Akselsen, at han vil tvinge Statskraft til å legge flere fosser i rør. Selv der hvor utbyggingene er ulønnsomme vil Akselsen at Statskraft skal tvinges til å ødelegge naturen.

Ja, venstresiden er jammen miljøbevisste ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 102
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Akselsen gjør vel dette for å sanke velgere i industribygdene på vestlandet, der den kraftkrevende industrien hele tiden truer med å legge ned hvis de ikke får mer og billigere kraft... Folk er redde for å miste jobben, og stemmer på den som er ivrigst etter å skaffe mer elektrisk kraft. Gasskraft eller vannkraft, Akselsen og Ap vil ha mer av begge deler. Men ingen tør satse der det virkelig er mye å hente, nemlig på satsing på alternative energikilder og ENØK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ingen andre enn arbeiderpartiet selv som tror at partiet er miljøvennlig. De er vel sammen med FrP det minst natur og miljøvennlige partiet som finnes i landet.

Folk får stemme på det de vil, men er naturvern og i dette tilfelle vassdragsvern noe som betyr noe for folk - så er det ikke likegyldig hva man stemmer på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fattern kaller sånne folk for "kraftsosialister", og det er nok hovedgrunnen til at han aldri har stemt Arbeiderpartiet. Akselsen faller inn under denne definisjonen. La oss håpe at Akselsen blir en av de siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at Tom har fått litt skrivekløe igjen. Denne gangen er det det ofte debatterte tema om vern av vannkraften han tar opp.

Det er vel ikke mer enn ganske så naturlig at her på forumet vil vi finne et overveiende flertall som er mot mer vannkraftutbygging. Her er det nok ikke comme il faut å mene noe annet.

Det skyldes kanskje at her glemmer vi at vi også er borgere i et land som, så mange andre, lever av det vi skaper av varer og tjenester i vår industri og ellers i samfunnet. Til alt dette trengs energi og den får vi her i landet mest fra fossekraften. Det er den reneste energien vi har når vi tenker miljø. Alle andre former for energi er her i landet enten mer forurensende eller dyrere.

Alle som følger litt med og vil være litt ærlige mot seg selv og andre vil vite at så lenge vi lever i en markedsøkonomi er det ikke lønnsomt med bioenergi og ENØK m.v. Alle disse tiltakene gir dessuten alt for lite energi til det stadig økende behovet.

Det kan godt hende at Olav Axelsen vil sanke stemmer til valget. Men hva er egentlig galt med det når det dreier seg om energiforsyningen ?

Vi må være glade for at noen politikere kaller en spade for en spade. Når det gjelder energisaken så finner vi i dag disse politikerne i hovedsak bare i de to partiene Arbeiderpartiet og Høyre som begge har eller har hatt hovedansvaret for energipolitikken i landet i lange tider allerede.

Det er de andre partiene som sanker stemmer på sine livsfjerne utspill om alternative energiformer og hva det nå er de heter alle de urealistiske forslagene som kommer i enhver valgkamp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har basert oss på vannkraftutbygging, men det er et valg vi har tatt i tider der dette var det klart enkleste. I dag finnes mange andre former for energiproduksjon, som ved gass, atom, vind osv. Det er riktig at de såkalte alternative energiformene gir lite igjen for pengene, men det finnes som sagt andre alternativer også.

Utslipp fra gasskraftverk og atomkraftverk kan vi absolutt leve med. Det er ikke slik at atom = Tsjernobyl. Gasskraftverk ser det endelig ut til at vi skal få. På den måten slipper vi å ødelegge enda flere vassdrag og vakre fossefall. Det er også mulig å kjøpe mer fra utlandet, så å fremstille dette som at ytterligere vannkraftutbygging er eneste realistiske løsning for Norge er ren svada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svada og svada herr Tom besserwisser.

Alle oppgående og våkne nordmenn vet vel for svingende at det ser ut til endelig å ha gått i lås at vi nå får gasskraftverk her i landet. Vi har for tiden en meget kompetent og modig energiminister som vi skal takke for det og til høsten får vi en ny regjering som fullfører prosjektet. Olav Axeksen vil nok gjerne ha jobben etter henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel ikke sakt at vi må basere oss på fortsatt vannkraft. Det er vel et spørsmål om både og gasskraft og vannkraft. Det jeg er uenig i er alle de tildels hysteriske utfallene mot absolutt enhver vannkraftutbygging, stor eller liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet i dette landet er at vi varmer opp husene våre med høyverdig energi, som heller kunne blitt brukt til å drive diverse elektronikk og motorer. Såvidt meg bekjent er det ingen andre land i verden som gjør dette i samme grad, og eneste grunn til at VI gjør det er at det er enkelt... På kalde dager bruker vi så mye strøm til oppvarming at nettet nesten bryter sammen, og her snakker vi om mange TWh til oppvarming årlig.

Nei, sats på overgang til andre energikilder. Bedre å fyre med gass direkte enn å bruke den av i et gasskraftverk, sende kraften ut på nettet og svi av kraften i en panelovn... Her i Bergen går det rette veien, her utnytter vi varme fra søppelforbrenning til å varme opp en rekke store bygninger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er uenig i er alle de tildels hysteriske utfallene mot absolutt enhver vannkraftutbygging, stor eller liten.

Jeg har veldig stor forståelse for at mange er lei av å se den ene naturperlen etter den andre ødelegges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er så hjertens enig i at det er ille at vakre fossefall blir lagt i rør, og daler oversvømt. noen fantastiske rypeterreng gikk f eks dukken i setesdals vesthei for noen år siden.

da er trist å tenke på at mange gamle vannkraftverk sikkert kunne vært moderniserte og gitt oss mer kraft.

på den annen side er det kanskje "litt" egoistisk av oss å kaste enøk på dunken, bygge gasskraftverk som spyr ut CO2, importere skitten kullkraft fra utlandet og så videre bare for å kunne fortsette å la lampene stå på i rom vi ikkje bruker.

vi merker kanskje ikkje følgene så direkte hjemme hos oss, men kullkraft gjør nok livet surt for flere europeere enn det finnes nordmenn.

og om alternativet er helt rein kraft, som er billig og kommer fra en utømmelig kilde, så må vi kanskje vurdere om det helhetlig faktisk var mer verd enn den fossen som dessverre ble betydelig svekket i utbyggingen?

ja, eg er glad i naturen, vill og vakker som den er, men om noe må ofres for å få elektrisitet, så velger eg å heller ofre noen fosser, enn jordens klima...

og bare så det er sagt, så føler eg meg ikkje djupt såra og vonbroten over å bli kalt sosialist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det å handle strøm fra utlandet er ensbetydende med å handle kullkraft er en løgn som sosialistene har presentert gang på gang i årevis. Dessverre ser det ut til at noen her svelger dette oppgulpet som om det var en sannhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom, medmindre du mener at enhver utbygging er en naturperle så kan jeg for en gangs skyld være enig med deg. Men det er bare noe vås at all utbygging bare er skjemmende og unødvendig. Noen sår i landskapet blir det som regel alltid, men det er sår som vi utmerket godt kan leve med uten at det forringer vår naturopplevelse i nevneverdig grad. Jeg har ikke sett alt, men ganske mye og det er intet av det jeg har sett som opprører meg. Jeg skulle gjerne vite hva naturfreakene egentlig har sett av vår fjellnatur og vannkraftutbygginger spesielt.

Jeg tror ikke det er så mye når det kommer til stykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan jo selvsagt også være kjøttkraft, eller kanskje det er litt av den velkjente danske fossekraften??

har hørt rykter om at sveitserne har begynt å utvinne kraft fra snøskred og tindebestigere...

i london eksperimenteres det med å utnytte energien i det evindelige og kraftige mobilpratet, men det viser seg at Tom har rett, de prater bare kraftløs vås :)

derfor samles det inn midler til å forske på effekten av å bygge inn minikraftverk i tappekranene på alle pubene på de britiske øyer.

det vurderes også å slå hull på dikene i nederland, for å få en kortvarig og kraftfull energitilføring til trengende nordmenn. dagens klimatiske utvikling tyder på at dikene vil oversvømmes likevel...

dette, min venn, er babbel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det å handle strøm fra utlandet er ensbetydende med å handle kullkraft er en løgn som sosialistene har presentert gang på gang i årevis. Dessverre ser det ut til at noen her svelger dette oppgulpet som om det var en sannhet.

Tom, her må du være litt mer presis/detaljert.

Kan hende har vi noen gang kjøpt overskuddsskraft fra Vattenfall som ikke er atomenergi, men vannkraft. Men alt det vi ellers kjøper er da så vidt jeg vet kullkraft fra f.eks. Polen eller kanskje gasskraft fra Tyskland. Hvis det ikke var slik hvorfor i all verden klager så mange da over importen fra utlandet. Er alle andre enn deg Tom så til de grader på jordet når det gjelder kraftimporten at de ikke vet hva de snakker om ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedproblemet med moderne atomkraft er avfallet. Dette må lagres i tusenvis av år før det blir ufarlig, og slikt avfall er nok grunnen til at vi ikke tenker i retning av atomkraft her i landet.

Gasskraft kan bøte på kraftmangelen ei stund, men den eneste gode løsningen er å kutte ut elektrisk oppvarming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... "De store vannkraftprosjektenes tid er forbi" var det noen som sa for få år siden, da de laget nasjonal verneplan... Men så snart kraftmangelen blir stor nok, så tenker Ap'ene at en foss fra eller til ikke betyr så mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er deg som ikke har sett mye, Brage, hvis du mener at disse utbyggingene ikke skaper store sår i naturen.

Nå skjuler du deg igjen bak omtrentligheter og upresise formuleringer.

Hvilke er disse utbyggingene som du sikter til. Jeg har ikke benektet at det kanskje finnes slike, ja jeg tror så gjerne at det gjør det. Jeg sier bare at det jeg har sett ikke opprører meg. Jeg kan godt ramse opp fra Alta i nord til Hardangervidda i sør om det er det du vil, men kom med det du har sett som er så fælt så får vi en litt mer meningsfylt diskusjon.

Jeg tviler vel egentlig på om du har sett stort mer enn minikraftverket på Memurubu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.